Η εισήγηση του Δημάρχου Κω για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων κοινωνικής οικονομίας

Δημιουργήθηκε: . Στήλη: Νέα

Δήμος Κω

Στη συνεδρίαση της Δημοτικής Ομάδας που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 10 Απριλίου, υπό την Προεδρία του Δημάρχου Κω, Κώστα Καΐσερλη και με τη συμμετοχή όλων των Δημοτικών Συμβούλων και των Προέδρων των Δημοτικών Κοινοτήτων εγκρίθηκε η εισήγηση του Δημάρχου για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων κοινωνικής οικονομίας καθώς και των παρεμβάσεων που απαιτούνται σε κρίσιμους τομείς της Τοπικής Οικονομίας.

Η εισήγηση θα κατατεθεί στην 2η Συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης, την Τετάρτη 13 Απριλίου και ώρα 8μμ στην αίθουσα του ΕΒΕΔ.

2η Συνεδρίαση Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης

Τετάρτη 13 Απριλίου 2011

Εισήγηση Δημάρχου Κω, Κώστα Καΐσερλη

1. ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι δύο από τους τρεις στόχους του αναπτυξιακού προγράμματος «ΤΡΙΑΙΝΑ» εμπεριέχουν δράσεις που αφορούν την απασχόληση, την αναθέρμανση της οικονομίας και την εκμετάλλευση των πλουτοπαραγωγικών πηγών του νησιού, (Ο τρίτος αφορά τις δράσεις για την διοικητική αυτοτέλεια του Δήμου).

Με τους στόχους αυτούς επιδιώκουμε να οργανώσουμε την κοινωνία μας και να την θωρακίσουμε από τους κινδύνους την οικονομικής κρίσης.

Τα θετικά με αυτούς τους στόχους είναι αφενός η βούληση μιας τοπικής αρχής και εξουσίας να τις υποστηρίξει και αφετέρου η βαθύτατη οικονομική κρίση που οδηγεί τις κοινωνίες και τους ανθρώπους σε συνεργασία και συσπείρωση.

Στην έκθεση του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας «Απαντήσεις για την Παγκόσμια Οικονομική Κρίση – Η Ανθεκτικότητα του Συνεταιριστικού Επιχειρηματικού Μοντέλου σε Περιόδους Κρίσης» αναλύονται οι εγγενείς αδυναμίες του κεφαλαιοκεντρικού επιχειρηματικού μοντέλου οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα την ανατροφοδότηση κοινωνικοοικονομικών κρίσεων και προτείνεται εναλλακτικά η προώθηση του συνεταιριστικού μοντέλου.

Τα αρνητικά είναι το καινοφανές και το πρωτόγνωρο του εγχειρήματος που δημιουργεί αναστολές και αντιδράσεις. Γι' αυτό θα πρέπει οι επιλογές και τα βήματα της ανάπτυξής τους να είναι μελετημένα, σταθερά, σταδιακά και με αποδείξεις οφέλους για την κοινωνία και τους μετόχους.

Ο πρώτος στόχος του αναπτυξιακού προγράμματος εμπεριέχει δράσεις ανάπτυξης επιχειρήσεων της κοινωνικής οικονομίας και ονομάζεται «ΚΩΣ-ΑΣΠΙΣ» και ο δεύτερος στόχος εμπεριέχει δράσεις αναθέρμανσης της οικονομίας και αναζωογόνησης των τουριστικών υπηρεσιών και ονομάζεται «ΚΩΣ-ΑΡΜΑ».

2. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΚΩΣ_ΑΣΠΙΣ»

Στο πρόγραμμα «ΚΩΣ-ΑΣΠΙΣ» εντάσσονται οι συνεταιριστικές επιχειρήσεις της κοινωνικής οικονομίας.

Η επιτυχία των συνεταιρισμών έχοντας διπλή φύση, επιχειρηματική αλλά και με κοινωνικούς στόχους βασίζεται σε ένα άλλο οικονομικό μοντέλο το οποίο περιγράφεται από την τρίτη συνεταιριστική αρχή που αναφέρει ότι:

«Τα μέλη συμμετέχουν δίκαια στο κεφάλαιο του συνεταιρισμού τους και στον έλεγχό του με δημοκρατικές μεθόδους. Μέρος, τουλάχιστον, αυτού του κεφαλαίου είναι συνήθως η κοινή περιουσία του συνεταιρισμού. Τα μέλη συνήθως λαμβάνουν περιορισμένη αποζημίωση, αν λαμβάνουν, για το κεφάλαιο το οποίο καταβάλλουν ως προϋπόθεση για την συμμετοχή τους. Τα μέλη διαθέτουν τα πλεονάσματα για όλους ή μερικούς από τους ακόλουθους σκοπούς:

α) την ανάπτυξη του συνεταιρισμού τους,

β) πιθανόν για την δημιουργία αποθεματικών, μέρος των οποίων τουλάχιστον θα είναι αδιαίρετο,

γ) για την παραχώρηση ωφελημάτων στα μέλη αναλογικά με τις συναλλαγές τους με το συνεταιρισμό και

δ) για την προώθηση άλλων δραστηριοτήτων που εγκρίνονται από τα μέλη».

Οι συνεταιρισμοί οι οποίοι είναι κυρίως παραγωγικοί, εξισορροπούν το ατομικό και το κοινό συμφέρον, δεν δίνουν μερίσματα ανάλογα με τα επενδυμένα κεφάλαια αλλά σύμφωνα με την προσφορά των μελών. Τουλάχιστον το ένα τρίτο των κερδών παραμένουν σε κοινά και αδιαίρετα ταμεία που είναι θεσμοθετημένα βάση νόμου σε άλλες χώρες όπως η Ισπανία για την ικανοποίηση κοινών αναγκών ή την ανάπτυξη των συνεταιρισμών.

Κύριο μέλημα η ενίσχυση δευτεροβάθμιων συνεταιρισμών προσφοράς κοινωνικών υπηρεσιών και η δημιουργία τράπεζας για την εξυπηρέτηση δανειακών αναγκών με χαμηλό επιτόκιο. Το συνεταιριστικό σύστημα είναι πρώτα από όλα τραπεζικό αποσκοπεί στην απεξάρτηση από τις κεφαλαιοκρατικές Τράπεζες.

Οι συνεταιρισμοί ακολουθώντας το ομοσπονδιακό σύστημα οργάνωσης ενώνουν τις επιχειρηματικές δυνάμεις και τράπεζες δημιουργώντας οικονομίες κλίμακας.

Μεγάλη σημασία δίνεται στην 5η συνεταιριστική αρχή της εκπαίδευσης για να εκπαιδευτούν τα μέλη στον συνεταιριστικό τρόπο παραγωγής και να μην μιμηθούν τους τρόπους παραγωγής του ιδιωτικού ή κρατικού τομέα.

2.1 Τα βασικά χαρακτηριστικά των συνεταιρισμών κοινωνικής οικονομίας σύμφωνα με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και τις προτάσεις της δημοτικής αρχής είναι.

1. Για την σύσταση της επιχείρησης απαιτούνται 7 μέλη που υποχρεωτικά θα προσφέρουν εργασία.

2. Η συμμετοχή του Δήμου και των επιχειρήσεων του στην επιχείρηση θα είναι μέχρι το 40% χωρίς να συμμετέχουν στην διανομή κερδών.

3. Η αμοιβή της εργασίας των μελών θα ξεκινά από τον κατώτατο μισθό και θα φτάνει μέχρι το διπλάσιο ανάλογα με τα αντικείμενα και την προσφορά του μέλους.

4. Το κεφάλαιο με το οποίο θα συμμετέχουν τα μέλη μπορεί να είναι χρήματα, οικόπεδα, εργασία κλπ.

5. Η επιχείρηση θα πρέπει να είναι ολοκληρωμένη σε κύκλωμα παραγωγών, διακινητών, καταναλωτών.

6. Η κατανομή των κερδών κατά 30% θα επενδύεται στην επιχείρηση, κατά 30% για την αύξηση των μελών, κατά 10% στη δευτεροβάθμια ένωση της Κω, κατά 10% σε κοινωνικές δράσεις, κατά 10% στις αυξήσεις των μισθών των μελών και κατά 10% σε αποθεματικό.

7. Η επιλογή των επιχειρήσεων που θα συμμετέχει ο Δήμος θα εξαρτάται:

i. Από την οικονομοτεχνική μελέτη που θα διευκρινίζει την ωφελιμότητα και την κερδοφορία.

ii. Από την καινοτομία των δραστηριοτήτων τους.

iii. Από τον αριθμό των μελών και την συμμετοχή τους.

iv. Από τον αριθμό της συμμετοχής νέων ανθρώπων.

2.2 Πρόγραμμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος

1. Την οργάνωση της Επιχείρησης την αναλαμβάνει το Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας Κω σε συνεργασία με το Τμήμα Προγραμματισμού και Ανάπτυξης.

2. Δημιουργείται υποεπιτροπή Διαβούλευσης για την υποστήριξη των δράσεων στην κοινωνία.

3. Προετοιμάζεται και ξεκινά την Κυριακή 17 Απριλίου ενημερωτική καμπάνια.

4. Καλούνται οι γραφίστες να καταθέσουν προτάσεις για τα λογότυπα της ΚΩΣ-ΑΣΠΙΣ και του σήματος της πιστοποίησης προϊόντων και υπηρεσιών.

5. Δημοσιοποιείται το πρόγραμμα των επιμορφωτικών σεμιναρίων για την επιχείρηση ΚΩΣ-ΑΣΠΙΣ και τις συνεταιριστικές επιχειρήσεις της κοινωνικής οικονομίας.

6. Ζητούνται αιτήσεις ενδιαφερομένων μέχρι τις 30 Απριλίου που θα συμμετάσχουν στα δίμηνα σεμινάρια επιμόρφωσης του Μαΐου και του Ιουνίου.

7. Καλούνται οι ενδιαφερόμενοι την Δευτέρα 2 Μαΐου στην πρώτη ανοικτή συγκέντρωση έναρξης των διαδικασιών και της επιμόρφωσης.

2.3 Εκπαιδευτικό πρόγραμμα

Καθοριστικό βήμα για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι η επιμόρφωση και η κατάρτιση των ενδιαφερομένων πολιτών να συμμετάσχουν στις συνεταιριστικές επιχειρήσεις.

Ήδη η ομάδα διοίκησης έργου για τη Δια Βίου Μάθηση έχει αναλάβει να συντάξει το σχέδιο για τα επιμορφωτικά σεμινάρια που θα έχουν ως στόχο την κατανόηση της αποστολής των συνεργατικών ομάδων, την φιλοσοφία της λειτουργίας τους, τα αντικείμενα των δραστηριοτήτων τους και τους τρόπους της λειτουργίας τους.

Μέσα από αυτήν την διαδικασία θα δοθεί το έναυσμα για την συγκρότηση των ομάδων. Παράλληλα, με την εξέλιξη των επιμορφωτικών σεμιναρίων θα προετοιμάζονται οι υποστηρικτικοί μηχανισμοί των διαδικασιών επιλογής, οργάνωσης και έναρξης λειτουργίας των επιχειρήσεων.

3. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΚΩΣ-ΑΡΜΑ»

Στο πρόγραμμα «ΚΩΣ-ΑΡΜΑ» εντάσσονται οι δράσεις για την αναθέρμανση της οικονομίας και την αναζωογόνηση του τουριστικού προϊόντος με στόχο την ενότητα για την ανάπτυξη.

Οργανώνουμε την κοινωνία και την οδηγούμε με άρμα τον Δήμο μας σε σύγχρονους δρόμους ανάπτυξης.

Παίρνουμε καθαρές θέσεις για την εκμετάλλευση του εξαγωγικού τουριστικού προϊόντος από τοπικές επιχειρήσεις σε συνεργασία και υποστήριξη από τον Δήμο.

1. ΒΙΜΕΛ

Επενδυτικό πρόγραμμα τυποποίησης και εμπορίας προϊόντων μελιού.

Αύξηση του κεφαλαίου της ΒΙΜΕΛ κατά 200 χιλ ευρώ.

Ανάθεση και σύνταξη μελέτης.

Ένταξη σε πρόγραμμα.

2. ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ – ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ

Στόχος η εκμετάλλευση των ενδονησιώτικων θαλάσσιων συγκοινωνιών και του θαλάσσιου τουρισμού, μέσω κοινοπρακτικών σχημάτων.

Η εκμετάλλευση των τουριστικών θαλάσσιων εκδρομών. Η επέκταση της Μαρίνας και η εκμετάλλευση της προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων.

Για τις ενδονησιωτικές συγκοινωνίες:

Άμεση αύξηση του κεφαλαίου της ΑΝΕΜ με την συμμετοχή των Κώων πλοιοκτητών της γραμμής Κω-Αλικαρνασσού, και των Κώων τουριστικών πρακτόρων.

Συνεργασία για την ενιαία τιμολογιακή πολιτική της γραμμής Κω-Αλικαρνασσού.

Καθορισμός ανταποδοτικού τέλους 5-10 ευρώ στην γραμμή Κω –Τουρκίας για την συμμετοχή της κοινοπραξίας στην κατασκευή και εκμετάλλευση της Μαρίνας, της προβλήτας και του σύγχρονου πλοίου.

3. ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

Η διαχείριση των στερεών και υγρών αποβλήτων αναθεωρείται και τίθεται υπό το πρίσμα της οικονομίας και εκμετάλλευσης.

Βασική προϋπόθεση είναι η επιστημονική προσέγγιση του εγχειρήματος και το κίνητρο της οικονομικής εκμετάλλευσης των αποβλήτων.

Για τον σκοπό αυτό:

Χωροθετούμε και συντάσσουμε σύγχρονες μελέτες εγκαταστάσεων ανακύκλωσης των στερεών αποβλήτων.

Συντάσσουμε μελέτες συλλογής των ανακυκλώσιμων υλικών.

Συνεργασία με τα εθνικά συστήματα ανακύκλωσης των στερεών αποβλήτων.

Άμεση δημιουργία Επιχείρησης Κοινωνικής Οικονομίας για την συλλογή των υλικών συσκευασίας και των ηλεκτρικών συσκευών και υπογραφή συμφωνίας συνεργασίας.

4. ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΑ ΤΟΠΙΚΏΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ

Παρόλο που η Κως ως τουριστικό προϊόν είναι εξαγωγικό, εν τέλει τα οφέλη στο μεγαλύτερο ποσοστό δεν παραμένουν στο νησί αφού ελλείπουν οι δραστηριότητες για παραγωγή και πώληση τοπικών υπηρεσιών και προϊόντων ή την εκμετάλλευση τους την καρπούνται τρίτοι και εκτός Κω.

Η διερεύνηση των δυνατοτήτων και η άμεση αναθεώρηση της σημερινής κατάστασης με την υποστήριξη τοπικών πρωτοβουλιών είναι άμεσης προτεραιότητας.

5. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ

Με στόχο την αναθέρμανση της οικονομίας στον κατασκευαστικό και εμπορικό τομέα σχεδιάζουμε τα έργα και τις δράσεις για την κατασκευή νέων κτιρίων για την διοίκηση και τις κοινωνικές ανάγκες και τον συνδυασμό τους με την τόνωση των οικογενειακών εμπορικών επιχειρήσεων.

6. ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ

Σχεδιάζουμε και παρεμβαίνουμε στην αναζωογόνηση των τουριστικών περιοχών της Κω.

Κοινοποίησε αυτή τη σελίδα

FacebookMySpaceTwitter