The books' journal: στην εποχή των Cavafistas

Δημιουργήθηκε: . Στήλη: Πολιτισμός

«H εποχή των Καβαφιστών μοιάζει σαν να έχει τελειώσει και να έχουμε πλέον μπει στην εποχή των Cavafistas.

Ένας διεθνής, δηλαδή, πολυφωνικός, πολυπρισματικός και σίγουρα ομοφυλόφιλος Καβάφης γίνεται αντικείμενο συζήτησης, θαυμασμού και αναδημιουργίας, σύγκρισης με άλλους καλλιτέχνες του εικοστού αιώνα και δυναμικής ανάγνωσης, μ' έναν τρόπο που ξεπερνά τη στατική έκδοση των κειμένων του ή τους μικροφιλολογικούς καβγάδες για το μήκος των στίχων του».

Στο 4ο τεύχος Φεβρουαρίου του Books' Journal, του Περιοδικού των Βιβλίων, που μόλις κυκλοφόρησε, ο Δημήτρης Παπανικολάου, ο οποίος διδάσκει Νεοελληνική Λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, ξαναδιαβάζει τον σημαντικότερο Έλληνα ποιητή, ως μια επίκαιρη, κεντρική ποιητική φωνή για τον 21ο αιώνα. Ο Καβάφης είναι υπερμοντέρνος, ποιητής του πόθου και της ηδονής αλλά και ποιητής του ευάλωτου εαυτού, διαρκώς επίκαιρος, παγκόσμιος - και σίγουρα δεν είναι ο ποιητής του μείζονος ελληνισμού, όπως τον ορίζει ακόμα και σήμερα το εθνικό σχολικό τοτέμ. Αντίθετα, υποστηρίζει ο Παπανικολάου, «σε μαθαίνει να κοιτάς και τον ελληνισμό ως διαδικασία, όχι ως αξία απόλυτη».

Στο νέο τεύχος, με 100 πολύχρωμες καλαίσθητες σελίδες, μπορείτε ακόμα να διαβάσετε:

-Όλα όσα θέλετε να ξέρετε για τον Σαίξπηρ, έναν παλιό γνωστό μας, με αφορμή την έκδοση στα ελληνικά της εξαιρετικής βιογραφίας για τον ποιητή και θεατρικό συγγραφέα του Πίτερ Ακρόιντ. Γράφει η Ιφιγένεια Ταξοπούλου.

-Τους λόγους για τους οποίους χρεοκόπησε το ασφαλιστικό - και γιατί χρειάζεται ακόμα μεγάλες, ριζικές, μακράς πνοής και μακράς διάρκειας μεταρρυθμίσεις. Ο καθηγητής Μάνος Ματσαγγάνης σχολιάζει ένα βιβλίο για το θέμα του Πλάτωνος Τήνιου.

-Ποια είναι η βασική ανάλυση της προσφάτως εκλιπούσης Ζακλίν ντε Ρομιγί για την (κλασική) Ελλάδα και ποια είναι η πολιτική της πρόταση για τη (σύγχρονη, ενιαία) Ευρώπη. Γράφει ο Τάκης Θεοδωρόπουλος.

-Ποια είναι η ιδιορρυθμία του πολέμου που περιγράφεται στην Ιλιάδα; Ο καθηγητής Δημήτρης Ν. Μαρωνίτης μόλις ολοκλήρωσε τη μετάφραση στη νεοελληνική του ομηρικού έπους και καταγράφει τα βασικά συμπεράσματά του από την εξονυχιστική του ανάγνωση.

-Πώς περιγράφει η μυθιστοριογράφος Μάρω Δούκα την αριστερή ήττα του Εμφυλίου; Ο Βαγγέλης Χατζηβασιλείου διαβάζει το νέο της μυθιστόρημα Το δίκιο είναι ζόρικο πολύ.

-Πώς και γιατί διέπρεψε και στη λογοτεχνία ο Τόνι Τζαντ, μάλιστα το διάστημα που προσεβλήθη από ανίατη ασθένεια με αποτέλεσμα να καθηλωθεί παραπληγικός στο κρεβάτι; Η Κατερίνα Οικονομάκου περιγράφει το καταφύγιο της νοσταλγίας του σπουδαίου αυτού στοχαστή.

-Ποιος ήταν και τι εισέφερε στα γράμματα και στη σκέψη ο συγγραφέας Ζαν Αμερί, που επέζησε από τα στρατόπεδα θανάτου του ναζιστικού καθεστώτος, αλλά αργότερα έβαλε ο ίδιος τέλος στη ζωή του; Γράφει η Κατερίνα Σχινά.

-Ποιες ήταν οι επιθετικές εξάρσεις του ελληνικού εθνικισμού κατά της Αλβανίας, σχεδόν ολόκληρη τη δεκαετία του 1990; Τι ήταν η ΜΑΒΗ, ποιοι Έλληνες παρακρατικοί σκότωσαν δυο Αλβανούς στρατιώτες το 1994 και γιατί εκείνη η σκοτεινή υπόθεση αφέθηκε εντέχνως να ξεχαστεί; Ο Τάσος Τέλλογλου παρουσιάζει μια κατασκοπική ιστορία made in Greece: γελοία και ταυτόχρονα ζοφερή.

-Πώς και γιατί ο γάλλος αφηγητής ιστοριών κόμικς Νταβίντ Πριντόμ γίνεται ένας από τους διεισδυτικότερους αναλυτές της αλήθειας του ρεμπέτικου - πριν αυτό ευπρεπιστεί διά της βίας από τη δικτατορία του Ιωάννου Μεταξά; Γράφει η Χριστίνα Μπάτρα.

-Σύρματα στα μακεδονικά λιβάδια. Η ιστορικός Βίκυ Καραφουλίδου διαβάζει το νέο βιβλίο του καθηγητή Σπύρου Καράβα και παρουσιάζει όψεις των βαλκανικών εθνικισμών στις αρχές του 20ού αιώνα και τους διαγκωνισμού τους με έπαθλο τη Μακεδονία.

-Ποια σχέση είχε ο Κορνήλιος Καστοριάδης με τα μαθηματικά; Ο καθηγητής Διονύσιος Α. Αναπολιτάνος έχει τις απαντήσεις.

-Γιατί η διάσημη Γαλλίδα φεμινίστρια Αννί Λεκλέρ (που υπήρξε και σύζυγος του Νίκου Πουλαντζά) έκρυψε όλη τη ζωή της ότι βιάστηκε όταν ήταν παιδί; Γράφει η Άννα Δαμιανίδη.

-Τι σημαίνει το κλείσιμο και η παρακμή των χάρτινων εκδόσεων των εφημερίδων; Ο Δημήτρης Ψυχογιός περιγράφει την κρίση του ελληνικού Τύπου στον ανταγωνισμό του με το Διαδίκτυο.

*Διαβάστε ακόμα: την κριτική ανάλυση της Εριφύλης Μαρωνίτη στο μυθιστόρημα του Ευάγγελου Μαυρουδή Ένωση και πρόοδος, για τη Μικρασιατική Καταστροφή. Την παρουσίαση της ζωής του σκηνοθέτη Μπλέικ Έντουαρντς από τον Άκη Καπράνο. Την παρουσίαση του νομικού πλαισίου για το μεταναστευτικό από τον καθηγητή Παναγιώτη Ι. Μαντζούφα. Το χθες και το σήμερα του αστυνομικού αφηγήματος από τον Ανδρέα Αποστολίδη. Ανάλυση των Πολαρόιντ του εικαστικού Γιάννη Ψυχοπαίδη, από τον Ηρακλή Παπαϊωάννου. Πώς και γιατί γράφουμε, από τον Λύο Καλοβυρνά. Ποίηση του Ted Hughes και του Γιώργου Γώτη. Στις σελίδες του διαλόγου, έντονες συζητήσεις για τα πανεπιστημιακά συγγράμματα, κάποια λογοτεχνικά βραβεία, για τον Σλαβόι Ζίζεκ και για τον Εμφύλιο.

*Στη στήλη των παρεμβάσεων γράφουν οι: Τάκης Καμπύλης, Μαρία Ρεπούση, Αλέξης Ηρακλείδης, Λύο Καλοβυρνάς, Δημήτρης Εϊπίδης και η Ουγγαρέζα φιλόσοφος Agnes Heller.

*Τέλος, μην ξεχάσετε τη στήλη για το πλεκτό της Ειρήνης Φωκιανού, τις στοχαστικές γελοιογραφίες του Μιχάλη Κουντούρη, τη σελίδα των μικρών αγγελιών.

*Τον Κωνσταντίνο Καβάφη του εξωφύλλου σχεδίασε ο Αλέκος Παπαδάτος, ευρύτατα γνωστός από τη δουλειά του στο μπεστ σέλερ Logicomix.

 

Κοινοποίησε αυτή τη σελίδα

FacebookMySpaceTwitter