2o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου για Θέματα Υγείας ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ: «Να ξανάρθει το χαμόγελο στα χείλη μας»

Δημιουργήθηκε: . Στήλη: Κινηματογράφος

Στη συνέντευξη τύπου που έγινε την Πέμπτη 6 Μαϊου 2010 στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, παρουσιάστηκαν  οι βασικοί άξονες και το περιεχόμενο του 2ου διεθνούς κινηματογραφικού φεστιβάλ ταινιών που αναφέρεται σε θέματα υγείας και το οποίο θα πραγματοποιηθεί στην  Κω, 1 - 6 Σεπτεμβρίου 2010.

Στη συνέντευξη τύπου παρευρέθηκαν  οι:  Γιώργος Κυρίτσης Δήμαρχος Κω, Παναγιώτης Θαλασσινός Πρόεδρος της Κοινωφελούς Επιχείρησης  Πολιτισμού του Δήμου Κω,   Λουκία Ρικάκη καλλιτεχνική Διευθύντρια και Ιδρύτρια του φεστιβάλ ’Ιπποκράτης’, εκπρόσωποι των χορηγών, σκηνοθέτες, δημιουργοί ταινιών και όλοι οι συνεργάτες του φεστιβάλ. 



ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ  ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

Μετά την τεράστια επιτυχία του 1ου Διεθνούς φεστιβάλ "ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ"  για  θέματα Υγείας, που είχε εξαιρετική προβολή  από όλα τα Μ.Μ.Ε. και μετά από σχετική  απόφαση και του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κω, η διοργάνωση του δεύτερου φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί στη Κω τον Σεπτέμβριο του 2010 και συγκεκριμένα 1 - 6 Σεπτεμβρίου  2010,  στους Δημοτικούς Κινηματογράφους (Χειμερινό & Θερινό Ορφέα)  οι οποίοι  εξοπλίστηκαν άρτια  για να φιλοξενήσουν και πάλι  την  διεθνή διοργάνωση.

H Ελληνική Ιατρική Εταιρεία  οργανώνει το ετήσιο συνέδριο της στις 8 Μαΐου στο Χίλτον και φέτος το ΔΣ της εταιρείας αποφάσισε να αφιερώσει την τελετή λήξης  στην πρωτοβουλία μας και του Δήμου Κω, για τη διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου για θέματα Υγείας της Κω «Ιπποκράτης».
Το φεστιβάλ πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Με το φεστιβάλ ‘Ιπποκράτης’  ενισχύονται οι κοινωνικές και πολιτιστικές δράσεις, με στόχο τη διατήρηση της ιδιαιτερότητας και του πλούτου  της  τοπικής κοινωνίας .
Εδραιώνεται μια νέα, σύγχρονη αντίληψη για πολιτιστική, κοινωνική, περιφερειακή ανάπτυξη.
Οργανώνεται ορθολογικά και αρμονικά η διάδοση των ιδεών μέσω της κινηματογραφικής τέχνης και της ιατρικής επιστήμης. 
Η Κως  προβάλλεται διεθνώς, όχι μόνο ως τόπος διακοπών , όχι μόνο ως όμορφο και φιλόξενο νησί  αλλά  προβάλλεται επίσης και για την ισόρροπη πνευματική, καλλιτεχνική και πολιτιστική ανάπτυξή της.   Το κινηματογραφικό φεστιβάλ «Ιπποκράτης» αποτελεί  θεσμό ο οποίος αξιοποιείται κάθε χρόνο, για την ενημέρωση και τον ουσιαστικό διάλογο γύρω από τα θέματα υγείας και πρόληψης.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Κω ‘Ιπποκράτης’ για θέματα Υγείας, αποτελεί μια πρωτοβουλία της Λουκίας Ρικάκη και των συνεργατών της την οποία υιοθέτησε γενναιόδωρα ο Δήμος Κω για τη δημιουργία ενός Παγκόσμιου Τόπου Συνάντησης - στη γενέτειρα του Ιπποκράτη- μελών της ιατρικής κοινότητας, καλλιτεχνών και του κοινού γύρω από την Υγεία και τη πρόληψη.
H πρόληψη δεν είναι πολυτέλεια. Ούτε προνόμιο ορισμένων. Είναι δείκτης ευφυϊας. Το ανθρώπινο  σώμα  και η ψυχή μετουσιώνουν την  ενέργεια που παίρνουν  ( από την τροφή , το φώς   και τα  εξωτερικά ερεθίσματα) σε «ζην», δημιουργία και προσφορά.
Το «ευ πράττειν» , ανταποδοτικά , χαρίζει ποιότητα στην ζωή και πολλαπλασιάζει τα χρόνια μας. Τα χρόνια μας και οι «χρεώσεις» μας, καταγράφονται στα κύτταρά μας. Όμως η  βιολογική «πιστωτική μας  κάρτα» , έχει αυστηρά χρεωστικό όριο.

Η Λουκία Ρικάκη είπε στη συνέντευξη τύπου:

«Το Φεστιβάλ της Κω φιλοξενεί τους γιατρούς και τους δημιουργούς και παρέχει ένα πλαίσιο διαλόγου  γύρω από τα παγκόσμια ζητήματα της υγείας. Επιλέγουμε να φωτίσουμε τις καλές πρακτικές μέσα από τις ταινίες που εντοπίζουμε.   Αναζητούμε κινηματογραφικές ταινίες οι οποίες, με αφορμή μία διαταραχή υγείας , συνθέτουν ένα έργο το οποίο οδηγεί σε δημιουργική σκέψη, λειτουργία και αντιμετώπιση».

Απευθυνόμενη στο κοινό η Λουκία Ρικάκη είπε:

«Διαπιστώνουμε με μεγάλη αμηχανία  τα αποτελέσματα ενός δυσδιάκριτου για εμάς διεθνούς οικονομικού σχεδίου  το οποίο υλοποιείται από κέντρα δέσμια του πλουτισμού. Αυτή η αέναη συγκέντρωση πλούτου είναι μια τεραστία ασθένεια συνυφασμένη με τον σύγχρονο τρόπο ζωής 

Πρόκειται για μια διαταραχή η οποία δεν έχει καμιά σχέση με την αληθινή ζωή και έχει πάρει διαστάσεις επιδημίας

Αναρωτιέμαι από τι αξίες διακατέχονται οι ρυθμιστές η και ακόμη οι απλοί παίκτες αυτών των συστημάτων που ρυθμίζουν την παγκόσμια οικονομία άρα και τις ζωές πάνω στον πλανήτη. Πρόκειται μάλλον για αθεράπευτη ασθένεια. Βιώνουμε αυτόν τον καιρό  μονό τα πρώτα εξανθήματα αυτής της επιδημίας
Γιατί νομίζαμε ότι μπορούμε να συνεχίζουμε να ιππεύουμε στο ψεύτικο άρμα του καταναλωτισμού χωρίς τραυματισμούς.
Όμως οι κακοτοπιές πολλές Κι ας μας είχαν ενημερώσει οι ποιητές, εμείς εκεί απτόητοι, στο κυνήγι του χρήματος..
Τι βαθιά άρρωστος τρόπος να ξοδέψεις τη ζωή σου πάνω στη γη κυνηγώντας το χρήμα..

Δημιουργήσαμε το Φεστιβάλ της Κω σε περίοδο κρίσης, για να προτείνουμε έναν προσανατολισμό ζωης σωτήριο,

για να φωτίσουμε τις δυναμικές εκείνες εξαιρέσεις που δείχνουν ότι αξίες πέραν του πλουτισμού, αποτελούν το μεγαλύτερο κεφάλαιο διαβίωσης και μόνο έτσι μπορεί ο άνθρωπος να ζήσει με το σώμα και το πνεύμα του σε ισορροπία άρα και υγεία.

Στη ετήσια λοιπόν συνάντηση  κινηματογράφου και Ιατρικής στη μοναδική στον κόσμο, συγκεντρώνουμε κάθε χρόνο κινηματογραφικά έργα σπουδαίας ηθικής αξίας και ίσως ελάχιστης χρηματιστηριακής ,τα οποία φωτίζουν εκείνους που υπηρετούν την υγεία με αυταπάρνηση, φροντίζουν τον διπλανό τους με γενναιοδωρία, νοιάζονται και φροντίζουν για μια ισορροπημένη διαβίωση πάνω στον πλανήτη. Πολύ μακριά από τις εφήμερες σειρήνες, του εξ’ισου εφήμερου πλουτισμού, ο οποίος  βρίσκεται και πίσω από πολλές από τις σύγχρονες διαταραχές της υγείας,  υπάρχουν ευτυχώς άνθρωποι που σέβονται το δώρο της ζωης τιμούν το πέρασμα τους από τούτη την γη και επιστρέφουν απλόχερα τα δώρα.

Δίπλα στην επιστήμη στέκεται η ανθρώπινη θέληση, η  σχέση μας με τη φύση ,με την σκέψη  και την εμπειρία που μας έρχεται μέσα από τους αιώνες Ορισμένοι πολιτισμοί ευτυχώς δεν έχουν αποποιηθεί αυτήν την πολύτιμη γνώση, δεν την έχουν καταθέσει στο βωμό της συναλλαγής από την οποία προφανώς βάλλεται εγκληματικά, σε ορισμένες περιπτώσεις και ο τομέας της υγείας.. ακριβώς όπως βάλλεται και τομέας της οικονομίας.
Στο Φεστιβάλ της Κω λειτουργούμε έξω από οποιανδήποτε κανόνα των οίκων αξιολόγησης των μεγάλων διεθνών εκδηλώσεων

Επενδύουμε ελάχιστα χρήματα, αλλά περίσσια  ψυχή,  γυρνάμε την πλάτη στη φτηνή γκλαμουριά , μας ενδιαφέρουν μόνο οι προτάσεις με ηθικό βάρος και εμείς τις αξιολογούμε ως υπερπολύτιμες.
Το αποτέλεσμα είναι ότι δημιουργούμε το δικό μας σύστημα αξιών ο κόσμος συρρέει πολυάριθμος συγκινημένος επανακτά τη σχέση του με ότι πολύτιμο ορίζεται ως ζωή. Αυτό είναι ανεκτίμητο και εξασφαλίζει όχι μόνο επιβίωση αλλά μακροζωία
»

O Δήμαρχος Κω κύριος Γιώργος Κυρίτσης απευθυνόμενος στο ακροατήριο είπε:

«Επιτέλους να ξανάρθει το χαμόγελο στα χείλη μας με το φεστιβάλ της Κω!  Για μας το πνεύμα αποτελεί το κυρίαρχο στοιχείο για την ανάπτυξη ενός τόπου, και η καλλιέργεια του πνεύματος φέρει πολιτισμό, ειρήνη, ανάπτυξη, ανάταση αλλά και ευτυχία σε όλους. ευχαριστήσω από καρδιάς όλα τα ΜΜΕ. Τα ΜΜΕ που από την πρώτη στιγμή στήριξαν και στηρίζουν καθημερινά την προσπάθειά μας, και μας γεμίζουν αισιοδοξία προασπίζοντας και διαχέοντας παγκοσμίως τόσο το θεσμό αυτό, όσο και την ιστορία του τόπου μας. Ταυτόχρονα όμως μας γεμίζουν και με ευθύνη για να ανταποκριθούμε με τον καλύτερο τρόπο στο σπουδαίο εγχείρημα  που αναλάβαμε για να δικαιώσουμε τις προσδοκίες όλου του κόσμου σε ετήσια πλέον βάση, προσπαθώντας κάθε χρόνο να ανεβάζουμε τον πήχη ψηλότερα.»

Τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί διεθνώς πολλά θεματικά φεστιβάλ προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες  του κοινού για ευρύτερη και πιο διεισδυτική ενημέρωση σε συγκεκριμένα θέματα.  Παράλληλα διαπιστώνεται τα τελευταία χρόνια,  ότι υπάρχει μια μεγάλη παραγωγή ταινιών από όλο τον κόσμο που προσεγγίζουν με ήθος και σεβασμό τα θέματα υγείας, οι οποίες όμως σπάνια φθάνουν στο κύκλωμα διανομής η ακόμη και στην τηλεόραση. Θεωρούμε  απαραίτητο αυτά τα πολύ σοβαρά πονήματα, με άξονα την ηθική και τον  ανθρωπισμό, να προβάλλονται σε όση μεγαλύτερη κλίμακα γίνεται. 
Με μεγάλη χαρά είδαμε  το αμείωτο ενδιαφέρον των δημοσιογράφων, των εκπροσώπων των μέσων μαζικής ενημέρωσης  και διαβάσαμε τις  δημοσιεύσεις στα έντυπα, στον ηλεκτρονικό  τύπο, στις εφημερίδες μικρής και μεγάλης κυκλοφορίας.  Όλες γραμμένες με ευαισθησία, με άκρατο ενθουσιασμό, με συγκίνηση , με αντικειμενικότητα και αυτή είναι η κινητήρια δύναμη που μας ωθεί στην διοργάνωση ενός ακόμα άρτιου φεστιβάλ.
Με περισσότερες ταινίες από κάθε γωνιά του πλανήτη, με περισσότερες αφίξεις σπουδαίων και επιφανών ανθρώπων της τέχνης και της ιατρικής.

Ο κινηματογράφος είναι τέχνη, είναι συγχρόνως επιστήμη, είναι και τεχνική και το κυριότερο απ’ όλα ο κινηματογράφος σπουδάζεται.  
Όπως και όλες οι ιατρικές επιστήμες και ειδικότητες.       
Και στην Κω σμίγουν αρμονικά οι δύο αυτές επιστήμες.    
Με τις προβολές των ταινιών αυτών, οξύνεται η ερμηνευτική και αναλυτική ικανότητα του αποδέκτη θεατή.                
Μέσα από τις κινηματογραφικές ταινίες  που  επιλέγονται κάθε χρόνο από όλο τον κόσμο, πάντα με ηθικό άξονα τον ανθρωπισμό, το κοινό  έχει τη δυνατότητα να ενημερωθεί  και να προβληματιστεί για τα θέματα υγείας και πρόληψης.

Η διαφορετικότητα  στη  ερευνητική σκέψη , η  αντιμετώπιση  των πασχόντων αλλά και η κοινωνική φροντίδα υγείας , αναδεικνύονται μέσα από τις ταινίες και  συζητούνται με τους ειδικούς του ιατρικού κλάδου, τους σκηνοθέτες, τους εκπροσώπους του τύπου και το κοινό κατά την διάρκεια του φεστιβάλ.
Η επιλογή των θεμάτων εξαρτάται από την παιδεία, την ιδιοσυγκρασία, την καταγωγή, τις πολιτισμικές καταβολές, τις εμπειρίες και ότι άλλο μεταφέρουν οι δημιουργοί των ταινιών μέσα τους.
Η ποικιλία των θεμάτων των ταινιών που θα προβληθούν είναι ευρεία και δίνει έναυσμα για την ανάπτυξη συζητήσεων στην μεγάλη  κεντρική πλατεία  της Κω, κάθε μεσημέρι.  Δημιουργικά, ακραία, ενδιαφέροντα, υγιή  άτομα, δημιουργούν ντοκιμαντέρ και συνοδεύουν τις ταινίες τους για να τις παρουσιάσουν στο κοινό.
Μπορεί κανείς να κατανοήσει τη δυναμική, την πολυπλοκότητα και το σύνθετο των ντοκιμαντέρ με θέματα υγείας, παρακολουθώντας  τις προβολές των 102 ταινιών από 21 χώρες και τις αντιδράσεις των 7000 θεατών που γεμίζουν τις κινηματογραφικές αίθουσες της Κω κατά τις ολοήμερες και τις νυκτερινές προβολές.

ΑΞΟΝΕΣ  ΚΑΙ  ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

Από τις νέες παραγωγές υπάρχουν ταινίες που έχουν  θέμα τον αυτισμό, την οικογένεια των αυτιστικών παιδιών, την συμμετοχή των γονιών στην προσπάθεια προσέγγισης των παιδιών αυτών και την αντίδραση του κοινωνικού συνόλου στα παιδιά που πάσχουν από αυτή την ψυχική νόσο.

Η επική ταινία  το  ΑΛΟΓΟΠΑΙΔΟ  του Αμερικανού  Μισέλ Οριόν Σκότ ,ο οποίος και θα παραστεί στην προβολή της ταινίας, μαζί με τον πρωταγωνιστή και πατέρα του αυτιστικού παιδιού Ρούπερτ Αϊζακσον , είναι πολυβραβευμένη και συγκινητική. Ο μοναδικά ανθρώπινος φακός του δημιουργού Μισέλ Οριόν Σκότ συνοδεύει τον πατέρα Ρούπερτ στις στέπες της Μογγολίας για να βρεθεί μία εναλλακτική ίαση για τον γιό του. Αναλυτικό και τεκμηριωμένο ντοκιμαντέρ με οδηγό το συναίσθημα, τη γνώση, τη μνήμη, το χρονικό .  Ο  Ρούπερτ Άϊζακσον είναι ιδρυτής της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης για τα ανθρώπινα δικαιώματα στην χρησικτησία της  γης των ιθαγενών της Νότιας Αφρικής και είναι παντρεμένος με την Κριστίν Νέφ καθηγήτρια στο τμήμα Ανθρώπινης Εξέλιξης στο Πανεπιστήμιο του Τέξας η οποία είναι διάσημη για τις έρευνές της  στην  Βουδιστική προσέγγιση της αυτό-εκτίμησης (www.selfcompassion.org).

Το ΑΓΟΡΙ  ΕΝΤΟΣ της Καναδής Μαριάν Κάπλαν, είναι και αυτό ένα συμπαγές κινηματογραφικό επίτευγμα  με θέμα τον αυτισμό και το σύνδρομο Άσμπεργκερ που είναι μία μορφή αυτισμού.

Η ταινία ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΣΑΜΟΥΗΛ παρουσιάζει  τις προσπάθειες της οικογένειας του σκηνοθέτη να συμπεριλάβει  το γιό του που πάσχει από εγκεφαλική παράλυση ,σε κάθε έκφανση  της ζωής τους  καθώς επίσης και τη ζωή τεσσάρων άλλων ατόμων με παρόμοια ιατρικά προβλήματα  όπως ο αυτισμός και η σχιζοφρένεια .

«Αν δεν έχουμε την υγεία μας, δεν έχουμε τίποτα», δηλώνει η  Αμερικανίδα πρωταγωνίστρια και συμπαραγωγός της ταινίας  ΣΗΜΑΔΕΜΕΝΗ ΟΜΟΡΦΙΑ.   Μαζί με τις ταινίες  ΟΥΔΕΙΣ ΤΕΛΕΙΟΣ  του Γερμανού Νίκο φον  Γκλάσοφ, ΜΙΣΤΕΡ ΙΝΔΙΑ  του  Ινδού Χοαμπάμ Παμπάν Κούμαρ ,  ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΟΡΕΞΙΑ  της  Ολλανδής Τζέσικα Βιλέριους,  ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΙΣ ΖΩΕΣ της Ιταλίδας Τάνια Πεντρόνι   αποτελεί μια ενότητα με αποκλειστικό θέμα την εξωτερική  μας εμφάνιση. Τι είναι η ομορφιά, που βρίσκεται η ομορφιά,  ποιος κατέχει την ομορφιά και πως  αντιλαμβανόμαστε την ομορφιά.  Άνθρωποι παραμορφωμένοι λόγω φαρμάκων, άτομα που πάσχουν από νευρική ανορεξία, υπέρβαρα άτομα, όλοι έχουν θέση στην κοινωνία, διότι η κοινωνία είναι ο καθρέφτης όλων. Και σε όλες τις  περιπτώσεις, η ίδια αυτή κοινωνία είναι και ο θύτης. Ακόμα και άτομα οροθετικά, πασχίζουν να αναπτύξουν μύες για να βελτιώσουν την εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους.

Οι ταινίες ΜΑΜΑ της Αντελάϊντ Ρόουζεν και ΑΤΕΛΕΙΩΤΕΣ ΜΕΡΕΣ του Ιρανού Σιμιν Φαλαχζάντε Τεχράνι  προβληματίζουν με το θέμα της γεροντικής άνοιας και τη νόσο Άλτζχάϊμερ.  Όσο αυξάνεται η ο μέσος όρος ζωής των ανθρώπων τόσο πιο διαδομένη και επίκαιρη είναι το πρόβλημα των πασχόντων από την άνοια. Είναι κοινωνικό πρόβλημα και  υπάρχει μεγάλη  ανάγκη ,οι οργανωμένες πολιτείες και κυβερνήσεις να μεριμνήσουν γι’ αυτά τα άτομα και τις οικογένειές τους που δεν γνωρίζουν, ούτε έχουν την εκπαίδευση και τον χρόνο να ασχοληθούν με την εξεύρεση κατάλληλου περιβάλλοντος  ή ασύλου για τον συνάνθρωπο/συγγενή τους.

Ενδιαφέρουσες , ενημερωτικές, χιουμοριστικές και άρτιες ταινίες είναι ο ΟΡΓΑΣΜΟΣ Α.Ε.  και Ο ΣΤΥΤΙΚΟΣ ΑΝΔΡΑΣ   που περιλαμβάνουν εμπεριστατωμένες συνεντεύξεις  ειδικών ιατρών και επιστημόνων . Το θέμα αυτών των ταινιών είναι αυτονόητο από τον τίτλο τους: oι φαρμακευτικές βιομηχανίες  και η κατανάλωση φαρμάκων για τον γυναικείο οργασμό και για την στυτική δυσλειτουργία.   Είναι εφικτή η βελτίωση της ποιότητας της ερωτικής συνεύρεσης; Τα φάρμακα τελικά κάνουν την διαφορά;   Μήπως είναι ένα μείγμα πολλών ερεθισμάτων η αναζητούμενη σεξουαλική ικανοποίηση; Πολλά ερωτηματικά, πολλές συζητήσεις για το μεγάλο αυτό θέμα που απασχολεί τον καθένα από εμάς.

Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ  είναι η συγκλονιστική  ταινία του Πολωνού Ταντέους Κρόλ. Συνεντεύξεις  με λήπτες πτωματικών μοσχευμάτων, οι οποίοι συγκινημένοι  αφηγούνται τα συναισθήματα που νοιώθουν προς τα άτομα που τους δώρισαν την καρδιά τους. Βλέπουμε ταυτόχρονα και την εγχείρηση μεταμόσχευσης καρδιάς, καθώς και μία μάνα που επίμονα ψάχνε ι και τελικά ανακαλύπτει τον λήπτη της καρδιάς του νεκρού γιού της.
Τις ζωές διάσημων και επιφανών ατόμων που έδωσαν γενναιόδωρα τις γνώσεις τους  και την ζωή  τους στις επιστήμες, παρακολουθούμε σε μία σειρά από καλλιτεχνικές δημιουργίες των συμμετεχόντων σκηνοθετών.

Στην ταινία Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΩΝ ΠΡΟΦΥΛΑΚΤΙΚΩΝ  της Συλβάνα Σέσι και του Ρέτο Στάμμ  διεισδύουμε στην οικογενειακή , κοινωνική και επιστημονική ζωή της διάσημης Γερμανίδας σεξολόγου Μόνικα Κράουζε που πέρασε ένα μεγάλο διάστημα της ζωής της στην Κούβα του Φιντέλ Κάστρο προσπαθώντας να διαπαιδαγωγήσει σεξουαλικά την νεολαία.

Στην ταινία  Η ΙΔΙΟΦΥΪΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΟΡΙΑ του Μπόσσε Λίντκουϊστ  εστιάζουμε στην επιστημονική και στην ιδιωτική ζωή του Δρος Κάρλτον Γκάζντουσεκ  πού έλαβε το βραβείο  Nομπέλ για την ανακάλυψη των Πρίον  που είναι οι μολυσματικοί παράγοντες στους οποίους οφείλεται η νόσος των τρελών Αγελάδων. Οι υιοθετήσεις 57 αγοριών θεωρήθηκαν σπουδαίες πατρικές πράξεις, αλλά στο απόγειο της καριέρας του άρχισαν να διαδίδονται φήμες  πως ήταν παιδόφιλος.

Στην ταινία ΠΟΙΟΣ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΟΝ ΒΙΛΧΕΛΜ ΡΑΪΧ του Αυστριακού Αντονίν Σβόμποντα, παρακολουθούμε τις άγνωστες πτυχές του διάσημου ψυχαναλυτή, που μαθήτευσε δίπλα στον Σίγκμουντ Φρόϋντ και πέθανε σε Αμερικανικές φυλακές τιμωρημένος για τα πιστεύω του και τις έρευνές του.
Η αντίληψη που είχε για τα πράγματα και οι ανακαλύψεις του ήταν πολύ πλατιές και δεν μπόρεσαν να χωρέσουν στα "στενά καλούπια" της τότε επίσημης επιστήμης. Έτσι έφτασε στο σημείο να θεωρηθεί από πολλούς ως τρελός.
Από πολύ νωρίς αντιλήφθηκε ότι ίσως πέρα από τη λίμπιντο του Φρόϋντ να κρύβεται μια πραγματική ενέργεια που διακατέχει τον άνθρωπο. Η βάση που στηρίζεται η θεωρία του Ράιχ για την ανθρώπινη παθολογία είναι ο παραλληλισμός του οργασμού με ένα είδος ηλεκτρομαγνητικής ενέργειας που υπάρχει συσσωρευμένη στον άνθρωπο. Όταν υπάρχει ανικανότητα εκφόρτισης αυτής της ενέργειας (θωράκιση), τότε μπορεί να υπάρξουν σωματικές και ψυχολογικές ασθένειες. Ο Ράιχ παρατήρησε πως, όταν η θωράκιση αφαιρείται με τη θεραπευτική προσέγγιση, τότε αυτή η ενέργεια που υπάρχει στον οργανισμό, δεσμευμένη πριν στη θωράκιση, κινείται ελεύθερα και εμφανίζει έναν παλμό. Προεκτείνοντας τις παρατηρήσεις του σχετικά με τη θωράκιση στον κοινωνικό χώρο, διαπίστωσε ότι τα θωρακισμένα άτομα γίνονται απαθή, υποχωρητικά κι έχουν την ανάγκη της καθοδήγησης, και ακόμα διαμορφώνουν τυραννική συμπεριφορά, ακριβώς γιατί το βιοσύστημά τους είναι άκαμπτο.

Η ταινία  ΚΑΡΛ ΤΖΕΡΑΣΙ – Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΥΛΛΗΠΤΙΚΟΥ ΧΑΠΙΟΥ  του Έμπερχαρντ Μπουέσεμ επικεντρώνεται στην ζωή και το έργο του διεθνούς φήμης χημικού Καρλ Τζεράσσι, που  είναι ο  εφευρέτης του αντισυλληπτικού χαπιού, συλλέκτης τέχνης και συγγραφέας και ζει ανάμεσα στη Βιέννη και στην δεύτερη πατρίδα του τις Η.Π.Α.

Η ταινία ΚΑΤΑΒΡΟΧΘΙΣΤΕ  της Αμερικανίδας Τζούλια Γκρέϋερ αναλύει το πώς οι χρόνιες ασθένειες ευθύνονται για το 70% των θανάτων στην Αμερική. Παρ’ όλα αυτά κάποιοι γιατροί και επιστήμονες πιστεύουν πως αυτό μπορεί να αναστραφεί με σωστές διατροφικές επιλογές. Γίνονται συγκλονιστικές έρευνες σχετικά με  τη διατροφή, που θα έπρεπε να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο θεραπείας των χρόνιων ασθενειών. Αντίθετα , επειδή δεν είναι κερδοφόρο, οι βιομηχανίες της σίτισης,  των φαρμάκων και τα συλλογικά όργανα των ιατρών γυρίζουν την πλάτη σε αυτές τις έρευνες.
Με το ίδιο θέμα αλλά με εντελώς διαφορετική προσέγγιση, είναι η ταινία ΤΑΞΙΔΙ ΓΕΥΣΕΩΝ του Ιάπωνα Γιούρι Νομούρα. Στην Ιαπωνία υπάρχουν άλλα ήθη και άλλα έθιμα, εκ διαμέτρου αντίθετα με τον ‘πολιτισμένο’ δυτικό τρόπο κατανάλωσης φαγητού. Το φαγητό, προετοιμασμένο με τον Βουδιστικό τρόπο , είναι απόλαυση με αμοιβαίο σεβασμό. Είναι υπέρτατη απόλαυση διότι χρησιμοποιούνται και οι πέντε αισθήσεις. Στην Ιαπωνία πιστεύουν ότι τρώγοντας καλό και υγιεινό φαγητό, παραμένουμε υγιείς. Και σέβονται  το αγαθό αυτό, την τροφή. Είναι αλήθεια ότι πολλοί άνθρωποι δούλεψαν πολύ σκληρά για να φτάσει στο πιάτο μας.

ΕΝΑΣ ΚΑΛΟΣ ΑΝΔΡΑΣ είναι  η ταινία της Αυστραλής  Σαφίνα Ουμπερόϊ. Και αυτή, μια επική , ολοκληρωμένη ταινία. Είναι η ιστορία ενός αγρότη που ερωτεύτηκε  και παντρεύτηκε την γυναίκα της ζωής του η οποία  έπαθε βαρύ εγκεφαλικό επεισόδιο όταν εγκυμονούσε  το πρώτο τους παιδί. Η γυναίκα του μένει τετραπληγική και  παρ’ όλες τις αντιξοότητες και τις καθημερινές δυσκολίες, κάνουν και δεύτερο παιδί. Παράλληλα, για να αυξήσει το εισόδημά του, ο αγρότης μαζί με έναν φίλο του, χτίζουν και ανοίγουν έναν οίκο ανοχής. Η επιχείρηση δεν ευδοκιμεί  γιατί απλά δεν είναι γεννημένοι εκμεταλλευτές. Το εκπληκτικό επίτευγμα της σκηνοθέτιδας είναι ότι με τον φακό της  καταγράφει το αστείρευτο χιούμορ του αγρότη που αντιμετωπίζει το πρόβλημα της υγείας της γυναίκας του με αγάπη, γέλιο, αισιοδοξία. Αξέχαστες στιγμές δοσμένες με δυναμισμό και χιούμορ.

ΤΑ ΑΓΑΠΟΥΛΙΝΙΑ  του Πολωνού Ραφάτ Σκάλσκι είναι επίσης μια συγκινητική και αισιόδοξη ταινία για την αγάπη και τον έρωτα των ανθρώπων που βρίσκονται καθηλωμένοι σε αναπηρικά καροτσάκια και των συντρόφων τους, οι οποίοι τούς φροντίζουν με περισσή τρυφερότητα και αφοσίωση. Ασχέτως της πάθησης , του φύλου και της εξωτερικής εμφάνισης.

ΤΟ ΤΟΞΙΚΟ ΜΩΡΟ ΜΟΥ  της Καναδής Μιν Σουκ Λι είναι ένα  αποκαλυπτικό ντοκουμέντο για τις τοξικές ουσίες που περιέχονται στο παιδικό γάλα σε σκόνη, στις συσκευασίες των παιδικών τροφών και αγγίζει το θέμα των εμβολίων. Τι παρενέργειες προκαλούν και πόσο προστατεύουν από ασθένειες? Τι γίνονται  οι  χιλιάδες πάνες μωρών που μολύνουν συνέχεια το περιβάλλον?

Ταινίες για την μάστιγα του αιώνα το Έϊτζ , είναι το ΑΓΑΠΗΣΕ ΜΕ ή ΑΦΗΣΕ ΜΕ  του Ολλανδού Μάρκ Κράμα,   ΓΕΝΝΗΜΕΝΟΣ ΤΟ 81  του Μαροκινού Τζαμάλ Ιντμουτζούμπ,  ΧΕΡΙ-ΧΕΡΙ: ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΕΪΤΖ ΣΤΗΝ ΖΙΜΠΑΜΠΟΥΕ  του Καναδού Πήτερ Ντέϊβις,  ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ  του Έλληνα  Δημήτρη Άντζους,  ΘΕΤΙΚΟ?  του Έλληνα Δημήτρη Μπαβέλλα και επίσης Ο  ΜΙΣΤΕΡ ΙΝΔΙΑ  του  Ινδού Χοαμπάμ Παμπάν Κούμαρ που έχει θέμα το άθλημα ΄Μπόντυ Μπίλντινγκ’  ενός φορέα του Έϊτζ.

Συγκλονιστική η ταινία  4 ΔΙΑΣΗΜΑ  (τα 4 Σώματα των ενόπλων δυνάμεων: Στρατός Ξηράς, Αεροπορία, Ναυτικό, Πεζοναύτες) του Αμερικανού Μάϊκ Άττι. Θέμα της ταινίας οι απόμαχοι των 4 σωμάτων των ενόπλων δυνάμεων ,που ζουν τις τελευταίες τους μέρες σε συνθήκες ,όσο το δυνατόν, πιο άνετες και ανώδυνες. «Έμαθα πολλά για την Ζωή από ανθρώπους που πεθαίνουν», λέει ο σκηνοθέτης.

Χαρούμενη η μικρού μήκους ταινία ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΤΩΝ ΚΛΟΟΥΝ της Αυστραλής Λόρα  Ντρουμμόντ  για  τις επαγγελματίες διασκεδάστριες/κλόουν που δουλεύουν σε παιδιατρικό νοσοκομείο και προσπαθούν να δώσουν χαρά και κέφι στα παιδιά που υποφέρουν.

Απίστευτη και όμως αληθινή, η ταινία ΜΩΡΟ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ  της  Ισραηλινής Τσίπι Μπράντ Φράνκ  . Ένας επιχειρηματίας μέσω ίντερνετ, πουλάει έτοιμα μωρά που έχουν συλληφθεί εξωσωματικά. Τα ωάρια αγοράζονται από γυναίκες στις Η.Π.Α., και αφού γονιμοποιηθούν σε εργαστήριο , εμφυτεύονται σε ανάδοχες γυναίκες στην Ινδία.  Εν ολίγοις, μήτρες προς ενοικίαση. Οι Δυτικοί πελάτες θέλουν λευκά μωρά. Σε αυτήν την ταινία  παρακολουθούμε  το πώς η ανέχεια και η ανάγκη γίνονται ‘μητέρες’ της εφευρετικότητας.

Επίσης συμμετέχει  και η ταινία ΕΥΤΥΧΩΣ ΞΕΧΑΣΜΕΝΟΣ της Ισραηλινής Γκάλια Όζ (κόρης του γνωστού συγγραφέα Αμος Όζ)   που θέμα της έχει την εμμονή μιας ηλικιωμένης γυναίκας με το ζωγραφικό έργο του πατέρα της . Έχει  όλη την συλλογή των έργων του και επιμένει να την βγάλει από την αφάνεια.

Ελληνικές συμμετοχές

Πολλές και ενδιαφέρουσες συμμετοχές  των Ελλήνων σκηνοθετών φέτος. Οι μαρτυρίες , τα ντοκουμέντα και τα αποσπάσματα προσωπικών συνεντεύξεων των πρωταγωνιστών, μας εξοικειώνουν με τα δύσκολα προβλήματα υγείας.

Ιδιαίτερα προσεγμένη η φετινή παραγωγή: Η ΦΑΚΑ της Μαρίνας Δανέζη,

ΔΕΝΤΡΟΛΙΒΑΝΟΣ Ο ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΗΣ του Ανδρέα Σιαδήμα,

ΠΑΡΕΝΕΡΓΕΙΕΣ  του  Γιώργου Γκόρτσου και της Ανθής Αποστόλου,

Ο ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ ΣΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑ του Γιώργου Πετρίτση,

ΒΡΟΥΚΕΛΛΩΣΗ του Παναγιώτη Καραντιά,

ΠΑΜΕ ΝΑ ΦΥΓΟΥΜΕ ΑΠΟ ΕΔΩ του Σταύρου Ψυλλάκη,

ΘΕΤΙΚΟ? Του Δημήρη Μπαβέλλα,

ΤΟ ΛΑΘΟΣ του Χάρη Σταθόπουλου,

ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ  του Δημήτρη Άντζους,

ΑΦΟΥ  ΜΕ ΞΕΡΕΙΣ  του Θανάση Τότσικα,

ΔΩΜΑΤΙΟ ΜΗΔΕΝ  του Δημήτρη Παπαθανασίου,

ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΝ ΟΣΤΡΑΚΟΝ  ή  ΡΑΜΟΝΑ Σ’ΑΓΑΠΩ  του Νίκου Αλευρά ,

TRY AGAIN  του Κώστα Μαχαίρα,

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΙΔΙΚΗΣ του Φρέντυ Βιανέλλη ,

CORRELATIONS (Συσχετισμοί) της Φανής  Τρανταφύλλου,

ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΗ  ΝΥΧΤΑ του Στήβεν Κακαβούλη,

ΥΓΕΙΑΣ ΤΡΟΠΟΣ  του Αντώνη Λιόλιου και

ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΤΟΥ ΜΑΣΤΟΥ του Τάκη Σακελλαρίου.

ΕΠΙΣΗΜΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Το φεστιβάλ διαρκεί πέντε ημέρες, είναι διαγωνιστικού χαρακτήρα,  προβάλλει ταινίες πρόσφατης παραγωγής για την υγεία και τον άνθρωπο, από όλο τον κόσμο, οι οποίες θα διαγωνίζονται για να βραβεία του φεστιβάλ. Oι ταινίες κρίνονται από διεθνείς κριτικές επιτροπές στις οποίες συμμετέχουν εκπρόσωποι όλων των ειδικοτήτων, γιατροί, σκηνοθέτες , επιστήμονες, εκπρόσωποι ειδικών ΜΜΕ. 
Οι σκηνοθέτες των βραβευμένων ταινιών θα παραλάβουν τα βραβεία 1ου και 2ου μεγάλου μήκους , 1ου κα 2ου μεσαίου μήκους,1ου και 2ου  μικρού μήκους και το βραβείο κοινού αντίστοιχα.

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ 2010

Χένρυ Μαρς
Γεννημένος το 1950 , είναι επιφανής, πρωτοπόρος νευροχειρουργός στην Αγγλία και  στην Ουκρανία.  Αριστούχος απόφοιτος  Πολιτικών Επιστημών, Φιλοσοφίας και Οικονομικών του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και Ιατρικής του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, διευθύνει το ειδικό τμήμα χειρουργικής εγκεφάλου σε ένα από τα μεγαλύτερα ειδικά κέντρα χειρουργικής εγκεφάλου της Αγγλίας. Ειδικεύεται στην χειρουργική εγκεφάλου με τοπική αναισθησία και ήταν πρωταγωνιστής του ντοκιμαντέρ ‘Ο Άγγλος Χειρουργός’, που κέρδισε πολλά βραβεία διεθνώς. Στον ελεύθερο χρόνο του, κατασκευάζει έπιπλα ή χειρουργεί στην Ουκρανία.

Χανς Μπούργκσμιτ
Κατοικεί στον Καναδά και είναι σύμβουλος σε  περισσότερα από δεκαπέντε φεστιβάλ κινηματογράφου παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων και των διεθνών φεστιβάλ του Τορόντο, Μαϊάμι και Ντουμπάϊ. Έχει σπουδάσει Φυσικοπαθητική Ιατρική, Ψυχολογία και Περιβαλλοντολογικές Επιπτώσεις στην Υγεία. Αποφάσισε να ενεργοποιηθεί πολιτικά, όταν κατάλαβε ότι  τα επικρατούντα συντηρητικά μέσα ενημέρωσης, έπαιζαν κυρίαρχο ρόλο στο να διατηρούν τους πολίτες σε άγνοια για τα πολύ κρίσιμα θέματα.  Από το 1998 διευθύνει  τον Συλλογικό  Οργανισμό Υπόγειων Ρευμάτων, που ίδρυσε ο ίδιος και είναι ένας οργανισμός εργατών της ενημέρωσης που είναι αφοσιωμένοι  στο να παράγουν τολμηρά ντοκιμαντέρ, κοινωνικού και περιβαλλοντολογικού περιεχομένου για την τηλεόραση και για το ραδιόφωνο.  Επικεντρώνεται  στην κατανόηση των ψυχολογικών παραγόντων που κάνουν τους ανθρώπους να καταστρέφουν τις σχέσεις  τους με το περιβάλλον και μεταξύ τους. Στον ελεύθερο χρόνο του, κτίζει κινηματογράφους.

Αντίνα Πιντιλιέ
Γεννήθηκε το 1980 στο Βουκουρέστι της Ρουμανίας. Παρακολούθησε για ένα χρόνο (2001-2002) το τμήμα Σεναριογραφίας & Ιστορίας Κινηματογράφου του Εθνικού Πανεπιστημίου Θεάτρου & Κινηματογράφου του Βουκουρέστι. Το 2002 μπαίνει στο τμήμα Σκηνοθεσίας του ίδιου πανεπιστημίου και αποφοιτεί το 2008. Κατά την περίοδο 2006-2007 συμμετέχει σε διάφορα εργαστήρια, μεταξύ άλλων και τα Berlinale Talent Campus, το Aristotle Workshop, το Script & Pitch Workshop, και το Sarajevo Talent Campus.

Ρικ Μίννιχ 
Ο Ρικ Μίννιχ  γεννήθηκε στην Πομόνα της Καλιφόρνια το 1968 και μεγάλωσε στο Κάνσας της Αριζόνα και στην Καλιφόρνια. Το 1990 παίρνει πτυχίο στην Αγγλική Φιλολογία από το Πανεπιστήμιο Κολούμπια και φεύγει για το Βερολίνο όπου σπουδάζει σκηνοθεσία στην Ακαδημία Κινηματογράφου & Τηλεόρασης Konrad Wolf. Το ντοκιμαντέρ-πτυχιακή εργασία του ‘Παράδεισος στην Γη’ κέρδισε το βραβείο Babelsberg καλύτερου φοιτητικού ντοκιμαντέρ της Γερμανίας (2001), ενώ ακολούθησαν πολλές ακόμη διακρίσεις του σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Ιούπ βαν Ουϊκ
Γεννήθηκε το 1950 στην Ολλανδία, σπούδασε  Ιατρική στην Ουτρέχτη και εργάστηκε στον ιατρικό χώρο στην Αφρική και στην Ολλανδία. Το 1978 αποφάσισε να ασχοληθεί  με το κινηματογράφο και είναι ιδιοκτήτης της ανεξάρτητης εταιρείας παραγωγής Molenwiek Film.  Ήταν συμπαραγωγός και συν- σκηνοθέτης σε πολλές βραβευμένες ταινίες.

Γκάργτζι Σεν
Γεννήθηκε 1962  στην Ινδία και είναι σκηνοθέτρια, έφορος και διανομέας ταινιών. Σπούδασε οπτική και εικαστική επικοινωνία στην Ινδία και στην Αγγλία. Έχει γυρίσει πάνω από 20 ντοκιμαντέρ με σύγχρονη θεματολογία και έχει αποσπάσει πολλά διεθνή βραβεία. Είναι ιδρύτρια της μη κυβερνητικής οργάνωσης  Μagic Lantern Foundation   που συνεργάζεται με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Χανα Φίσερ
Διευθύντρια Φεστιβάλ Βανκούβερ, συνεργάτρια των Φεστιβάλ Ντουμπάϊ , Καλκούτας  και  Καναδά.

Ιλία Γκάρντι
Ο Δρ Γκάρντι έχει ειδικότητα στην Επεμβατική Καρδιολογία και στην Παιδιατρική Καρδιολογία καθώς επίσης και διδακτορικό στην Διοίκηση Επιχειρήσεων Ιατρικών Υπηρεσιών. Εργάζεται ως αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού MEDCHILD  στην Γένοβα της Ιταλίας. Ήταν επικεφαλής του Πιλοτικού Προγράμματος Ιατρικής Περίθαλψης στο Βόρειο Ιράκ . Έχει συνεργαστεί με την Ιταλική κυβέρνηση σε πολλά θέματα που άπτονται των ειδικοτήτων του.

Αντώνης Φρουζάκης
Εκπρόσωπος Κινηματογραφικής Λέσχης Κω , Κι.Λε.Κω.

Ειδικά θεματικά αφιερώματα σε διάφορα θέματα υγείας με ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ

Τα αφιερώματα θα πλαισιώνονται από ειδικά κείμενα μελέτες  και παρουσιάσεις που θα έχουν στόχο την ενημέρωση και τον ανοικτό διάλογο.
Επίσης θα φιλοξενηθεί  σε ειδικό χώρο , έκθεση Φωτογραφίας με θέμα την Ρευματοειδή Αρθρίτιδα σε συνεργασία με το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
Στόχος του φεστιβάλ θα είναι να μπει μέσα στην κοινωνία του νησιού και  οι πολίτες να κατανοήσουν στην πράξη ότι δεν θα είναι απλά ένας καλλιτεχνικός θεσμός που δεν τους αφορά αλλά τους αγκαλιάζει στο πιο ευαίσθητο θέμα που  είναι η υγεία.

Ιδρύτρια  και Καλλιτεχνική Διευθύντρια  Λουκία Ρικάκη Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Διοργάνωση φεστιβάλ:  Δήμος Κω, Κοινωφελής Επιχείρηση Πολιτισμού του Δήμου Κω
Χορηγοί Φεστιβάλ: φαρμακευτικές εταιρείες PFIZER, ALAPIS, εταιρείες ΖEWA, DUREX SSL-EUROPE.
Με την υποστήριξη της Πρεσβείας των Η.Π.Α. στην Αθήνα
Χορηγοί επικοινωνίας:  ΔΗΡΑΣ, Onculture.eu, Art Magazine www.artmagazine.gr
Συνεργάτες της διοργάνωσης:  Διεθνές Ιπποκράτειο Ίδρυμα ,ο Ιατρικός σύλλογος Κω, η Κινηματογραφική Λέσχη Κω (ΚΙΛΕΚΩ).
Γραφείο Τύπου Φεστιβάλ: Dr Karina Rubinstein  Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.  τηλ. 6955808838

 

Κοινοποίησε αυτή τη σελίδα

FacebookMySpaceTwitter