Δήλωση της Υφυπουργού Παιδείας σχετικά με τα Τμήματα Αθλητικής Διευκόλυνσης

Δημιουργήθηκε: . Στήλη: Αθλητισμός

KoSALive.gr

Δήλωση της Υφυπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Εύης Χριστοφιλοπούλου, σχετικά με τα Τμήματα Αθλητικής Διευκόλυνσης (ΤΑΔ & ΕΤΑΔ)

«Στο επίκεντρο ο μαθητής - αθλητής, ξεκινάει η διαβούλευση για τους νέους τρόπους στήριξης του»

«Περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα τα ΤΑΔ - ΕΤΑΔ, ως αντιπαραγωγικά για τον αθλητισμό και αντιπαιδαγωγικά για την εκπαίδευση»

Τα Τμήματα Αθλητικής Διευκόλυνσης δημιουργήθηκαν στη χώρα μας, με σκοπό να στηρίζουν τους μαθητές που ασχολούνται με τον αθλητισμό σε υψηλό επίπεδο. Η φιλοσοφία των ΤΑΔ ήταν οι μαθητές-αθλητές, να μην υστερούν ούτε στους μαθησιακούς, αλλά ούτε και στους αθλητικούς τους στόχους.

Έπειτα όμως από σχεδόν τρεις δεκαετίες λειτουργίας τους, διαπιστώνεται ότι αποκλίνουν κατά πολύ από το σκοπό για τον όποιο συστάθηκαν. Το πολύ υψηλό κόστος λειτουργίας, σε συνδυασμό με τη μαζικοποίηση των τμημάτων, την παντελή απουσία των αρμόδιων Αθλητικών Ομοσπονδιών κατά το σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση τους, αλλά και η υπερπληθώρα καθηγητών όλων των ειδικοτήτων κατέστησαν τα ΤΑΔ αντιπαραγωγικά για τον αθλητισμό και αντιπαιδαγωγικά για την εκπαίδευση.

Φέτος προχωρήσαμε άμεσα στο νοικοκύρεμα των Τμημάτων Αθλητικής Διευκόλυνσης, περιορίζοντάς τα στα απολύτως απαραίτητα, ρεαλιστικά και εφικτά. Όσοι μαθητές δεν θα μετέχουν πλέον σε αυτά, μπορούν είτε να συνεχίσουν στο σχολείο όπου φοιτούσαν ως μαθητές ΤΑΔ, είτε να μεταγραφούν σε όποιο άλλο σχολείο τους διευκολύνει.

Από την επομένη σχολική χρονιά αναμορφώνουμε τη σύνδεση σχολείων - αθλητισμού και θέτουμε τον μαθητή-αθλητή στο επίκεντρο. Η ανάδειξη του αθλητικού ταλέντου με συστηματική προπόνηση για αθλητική πρόοδο θα γίνεται παράλληλα με την κατάλληλη διδακτική στήριξη, έτσι ώστε οι μαθητές- αθλητές να μην υπολείπονται μαθησιακά των συμμαθητών τους.

Το νέο σύγχρονο και αποτελεσματικό πλαίσιο ευρείας στήριξης των μαθητών- αθλητών, αλλά και η γενικότερη σύνδεση του υψηλού αγωνιστικού αθλητισμού με το σχολείο, θα αποτελέσει προϊόν ευρείας διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους θεσμικούς φορείς. Η διαβούλευση με την αθλητική, επιστημονική και εκπαιδευτική κοινότητα θα αρχίσει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Αναλυτικά Στοιχεία για  ΤΑΔ & ΕΤΑΔ

Ο θεσμός των Τμημάτων Αθλητικής Διευκόλυνσης (ΤΑΔ για τα Γυμνάσια & ΕΤΑΔ για τα Λύκεια) καθιερώθηκε στη χώρα μας στο τέλος της δεκαετίας του ‘80 με σκοπό τη διευκόλυνση των μαθητών που ασχολούνται με τον αθλητισμό σε υψηλό επίπεδο (πρωταθλητισμό σε πανελλήνιο, πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο).

Βασικός σκοπός του θεσμού ήταν η σύνδεση του υψηλού αγωνιστικού αθλητισμού με το σχολείο. Μέσω του ιδιαίτερου ωρολογίου προγράμματος οι μαθητές / αθλητές υψηλού επιπέδου στις σχολικές ηλικίες, έπρεπε να έχουν τη δυνατότητα να προπονούνται και να παρακολουθούν τα μαθήματα χωρίς να υστερούν ούτε στους αθλητικούς αλλά ούτε και στους μαθησιακούς τους στόχους και υποχρεώσεις.

Ο σκοπός αυτός ουσιαστικά ουδέποτε επετεύχθη. Οι κυριότεροι λόγοι που οδήγησαν στην αποτυχία του θεσμού ήταν:

1.  Η μαζικοποίηση των τμημάτων. Αντί να συμμετέχουν μαθητές / αθλητές υψηλού επιπέδου, τα τμήματα λειτουργούσαν ουσιαστικά ως υβρίδια ενός πρωτότυπου «μαζικού – αγωνιστικού» μορφώματος.

2. Η παντελής απουσία των αρμόδιων Αθλητικών Ομοσπονδιών στο σχεδιασμό, στην εφαρμογή και στην αξιολόγηση των τμημάτων. Αυτό ουσιαστικά οδήγησε στην αθλητική απαξίωση των τμημάτων στη συνείδηση των πραγματικών μαθητών / αθλητών υψηλού επιπέδου (οι οποίοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεν φοιτούν στα ΤΑΔ και ΕΤΑΔ).

3.  Η υπερπληθώρα  καθηγητών όλων των ειδικοτήτων (Φιλόλογοι, Μαθηματικοί κλπ.) σε τμήματα με ελάχιστο αριθμό μαθητών με πενιχρά  παιδαγωγικά και μαθησιακά αποτελέσματα. Αντίθετα σε κάποιες περιπτώσεις η φοίτηση σε ΤΑΔ και ΕΤΑΔ χρησιμοποιήθηκε ως όχημα ελαστικής βαθμολόγησης των μαθητών στα υπόλοιπα μαθήματα.

 

Τη περσινή σχολική χρόνια (2009-10) -από το Σεπτέμβριο του 2009- η κατάσταση είχε ξεφύγει από κάθε έλεγχο. Λειτούργησαν στη χώρα μας 905 τμήματα ΤΑΔ & ΕΤΑΔ και συνολικά πραγματοποιήθηκαν προπονήσεις σε 29 διαφορετικά αθλήματα. Η πολυπλοκότητα της λειτουργία τους καθιστά αναγκαία την τοποθέτηση στα τμήματα ΤΑΔ  και ΕΤΑΔ αφενός εκπαιδευτικών / προπονητών για όλα τα αθλήματα που διδάσκονται στο κάθε ΤΑΔ και αφετέρου εκπαιδευτικών για όλα τα υπόλοιπα μαθήματα σε κάθε ένα από αυτά τα τμήματα.

 

Η λειτουργία τους όμως απέδειξε περίτρανα ότι επικράτησε το παράδοξο της τεράστιας σπάταλης δημόσιου χρήματος και της ανορθολογικής κατανομής του εκπαιδευτικού δυναμικού χωρίς ουσιαστικό αθλητικό και μαθησιακό αποτέλεσμα.

 

4. ΚΟΣΤΟΣ

Τα ΤΑΔ λειτουργούν με υπερβολικά υψηλό κόστος στοιχίζοντας στον τακτικό προϋπολογισμό του κράτους περί τα 25 εκατομμύρια ευρώ για κάθε σχολικό έτος.

Μόνο το κόστος των μετακινήσεων  από τον Νοέμβριο του 2009 έως τον Ιούνιο 2010 ανέρχεται περίπου στα 2.363.787,71 €

 

ΕΤΟΣ

ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΑΔ

ΜΑΘΗΤΕΣ ΕΤΑΔ

ΣΥΝΟΛΟ

 

2009-10

10.557

1.503

12.060

 

 




 


 

ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΟ

ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ & ΩΡΟΜΙΣΘΙΩΝ

ΜΟΝΙΜΩΝ

ΜΟΝΙΜΩΝ ΑΛΛΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ

ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ

ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΟ

ΚΟΣΤΟΣ

ΚΑΘΗΓ. ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

ΚΑΘΗΓ. ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ

ΕΤΟΣ

 

 

 

2009-10

7.722.000

1.524.600

14.250.600

2.363.787,71

25.860.387,71

 

 

5. ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ

Η ανορθολογική κατανομή των εκπαιδευτικών επιβαρύνει επιπλέον το κόστος λειτουργίας των ΤΑΔ. Σε ένα σύνολο 12.000 μαθητών απασχολούνται με αναγωγή πλήρους ωραρίου περίπου 2.036 εκπαιδευτικοί (μόνιμοι, αναπληρωτές και ωρομίσθιοι καθηγητές Φυσικής Αγωγής / προπονητές καθώς και εκπαιδευτικοί άλλων ειδικοτήτων).

ΕΤΟΣ

ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

ΩΡΟΜΙΣΘΙΟΙ

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

ΜΟΝΙΜΟΙ

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ

ΑΛΛΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ

ΣΥΝΟΛΟ

2009-10

600

184

121

1131

2036

 

Μεγάλος αριθμός προπονητών-γυμναστών σε σχέση με τον μικρό αριθμό μαθητών στα αθλήματα. Ενδεικτικά παραδείγματα :

-  Στο νομό Αρκαδίας τοποθετήθηκαν τρείς (3) αναπληρωτές καθηγητές για να διδάξουν σε τρία (3) τμήματα ΤΑΔ τα οποία δεν λειτούργησαν

- Στο νομό Βοιωτίας στο άθλημα της αντισφαίρισης τοποθετήθηκαν δύο(2) καθηγητές Φυσικής αγωγής για 11 μαθητές

- Στο νομό Ευρυτανίας στο άθλημα της αντισφαίρισης τοποθετήθηκαν δύο (2)  καθηγητές Φυσικής αγωγής για 6 μαθητές

- Σε σχολείο του ΤΑΥΡΟΥ για το άθλημα του ποδοσφαίρου τοποθετήθηκε ένας καθηγητής για 4 μαθητές

- Σε σχολείο της ΝΕΑΣ Φιλαδέλφειας στο άθλημα της αντισφαίρισης τοποθετήθηκε ένας καθηγητής για 2 μαθητές

- Σε σχολείο της Ν. Ιωνίας στο άθλημα της πετοσφαίρισης  τοποθετήθηκε ένας καθηγητής για 6 μαθητές.

- Σε σχολείο της Καλαμαριάς στο άθλημα της πάλης τοποθετήθηκε ένας καθηγητής για 3 μαθητές, ενώ για το μάθημα της ιστιοπλοΐας τοποθετήθηκε ένα καθηγητής για 2 μαθητές

- Σε σχολείο του Εύοσμου στο άθλημα της πετοσφαίρισης τοποθετήθηκε ένας καθηγητής για 5 μαθητές, και ένας καθηγητής Ξιφασκίας για 4 μαθητές

 

Κοινοποίησε αυτή τη σελίδα

FacebookMySpaceTwitter