Νίκος Μυλωνάς: συμπεράσματα και προτάσεις επί του ισολογισμού-απολογισμού
Προς: Οικονομική υπηρεσία Δήμου Κω
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ επί του ισολογισμού-απολογισμού 2009
Υπάρχουν 4 επίπεδα ανάγνωσης των ντοκουμέντων αυτών και διατύπωσης τις σκέψεων μας.
A. Σε λογιστικό επίπεδο:
1.Να εφαρμόσουμε τις συστάσεις του ορκωτού λογιστή. Οι 3 επαναλαμβάνονται συστηματικά εδώ και χρόνια. Είναι η παρατήρηση του περί της ανάγκης βελτίωσης και εφαρμογής του συστήματος εσωτερικού ελέγχου και η εφαρμογής της αναλυτικής λογιστικής. Σημαντικότατη είναι η σύσταση του ότι για τα χρέη παρελθόντων ετών ΠΟΕ πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για τυχών απώλειες από μη είσπραξη. Eκ των ων ουκ άνευ, η ανάγκη να εκλεχθεί ο δήμος μας φορολογικά, κάτι που δεν έχει γίνει από συστάσεως του. Με δεδομένο τον ενα δήμο πρέπει να μην επαναλάβουμε το μοντέλο του Λατομείου ή του Ενιαίου Φορέα τουρισμού, όπου το τέλος τους συνόδευσε η σκόπιμη σιωπή.
2.Να κατατεθεί σχέδιο αντιμετώπισης του τεράστιου ζητήματος των οφειλομενων ΠΟΕ και παραγραφής των ποσών που δεν μπορούν να εισπραχτούν ώστε να πάμε σε πραγματικά νούμερα τον ετήσιο προϋπολογισμό και τον ισολογισμό του δήμου μας.
3.Με την μετάβαση στον ένα δήμο στόχος πρέπει να είναι η εφαρμογή συστήματος αναλυτικής λογιστικής που επιτρέπει την εν χρόνω παρακολούθηση όλων των οικονομικών δεικτών.
B.Σε οικονομικό επίπεδο:
4.Να αλλάξει ο αρνητικός ρυθμός και το συντηρητικό περιεχόμενο των επενδύσεων. Οι δαπάνες μισθοδοσίας και λειτουργίας παραμένουν υψηλές και παγιοποιημένες. Η πρόσληψη νέου προσωπικού θα επιβαρύνει τις ανελαστικές δαπάνες. Γι αυτό πρέπει με τεχνικό και πολιτικό σχεδιασμό να περάσουμε σε υψηλούς ρυθμούς επενδύσεων ώστε να εκσυγχρονιστεί η λειτουργία τους και να αυξηθεί η παραγωγικότητα τους. Για την συνολική προοπτική του δήμου μας έχουμε ανάγκη από υψηλούς ρυθμούς επενδύσεων κεφαλαίου και προσωπικού που να εξαρτώνται από συγκεκριμένους παραγωγικούς στόχους. Έχουμε καταθέσει πρόταση ακόμη και δανεισμού για την υλοποίηση κεντρικών αναπτυξιακών στόχων.
5.Αναβάθμιση της διαδικασίας κατάθεσης και συζήτησης του ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ του ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ και των ΕΚΘΕΣΕΩΝ ΔΡΑΣΗΣ, εκμεταλλευόμενοι τα σύγχρονα μέσα διάδοσης της πληροφορίας.
6.Εξάρτηση του ετησίου προϋπολογισμού και του απολογισμού από 4-ετες Επιχειρησιακό πρόγραμμα με τον καθορισμό συγκεκριμένων μετρήσιμων στόχων.
7.Καθιέρωση συστήματος εσωτερικών εκλεκτικών διαδικασιών και συνεχούς παρακολούθησης της υλοποίησης του προϋπολογισμού κατά την διάρκεια του έτους.
Γ. Σε κοινωνικό επίπεδο:
8.Τα έσοδα από το ΔΗΦΟΔΩ λόγω της ύφεσης, όπως αναμέναμε, μειώθηκαν και θα μειωθούν κι άλλο λογω της ύφεσης. Έχουν αφαιρεθεί σημαντικά έσοδα από την μείωση των τελών. Συνεπώς τίθεται το ζήτημα της αυστηρής κοστολόγησης των υπηρεσιών και της διαφυγής εσόδων από ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ και τις ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ με έδρα εκτός Δωδεκανήσου. Να δημιουργήσουμε ένα σύστημα ελέγχου των επιχειρήσεων αυτών. Να συνδέσουμε το ΔΗΦΟΔΩ με συγκεκριμένους αναπτυξιακούς στόχους για να αποκτήσει δυναμικό κοινωνικό έρεισμα.
9.Υπάρχει ανάγκη να μειώσουμε την τιμή συγκεκριμένων δημοτικών υπηρεσιών σε ασθενείς ομάδες πολιτών αλλά και να χρησιμοποιήσουμε την μείωση ως κίνητρο για εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων. Για παράδειγμα σε επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα σφράγισαν τις γεωτρήσεις νερού ή που εφαρμόζουν πολιτικές μείωσης της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης κατά την λειτουργία τους, όπως διαχωρισμό και ανακύκλωση σκουπιδιών. Αυτά πρέπει να επιβραβεύονται και να επιδοτούνται.
Δ. Σε πολιτικό επίπεδο:
10.Καθοριστικό σημείο για τον δήμο είναι η διάκριση των αρμοδιοτήτων και των εξουσιών. Οι υπηρεσίες και οι οργανισμοί πρέπει να αποκτήσουν αυτοσυνειδησία του δικού τους αυτόνομου ρόλου. Η πολιτική ηγεσία να μείνει στο επίπεδο της παρακολούθησης και της χάραξης αξόνων δράσης, ελέγχου και καθορισμού νέων στόχων. Όταν υπάρχει πολιτική παρέμβαση οι υπηρεσίες απονεκρώνονται. Αυτό πρέπει να αποτυπώνεται και στις εισηγήσεις των πολιτικών προσώπων που καταθέτουν τα ντοκουμέντα των προϋπολογισμών και απολογισμών. Να ξεχωρίζει το τεχνοκρατικό από το πολιτικό επίπεδο. Οι εισηγήσεις που συνοδεύουν το σημερινό απολογισμό-ισολογισμό πάσχουν σε αυτό το σημείο. Έχουν μια τεχνική επάρκεια αλλά υστερούν στην πολιτική τους αιτιολόγηση.
11.Υπάρχουν διαφυγόντα δημοτικά έσοδα λόγω πελατειακών σχέσεων και πολιτικών εξαρτήσεων προς τις μεγάλες επιχειρήσεις. Απαιτείται τοπικό κοινωνικό μέτωπο που να διεκδικεί το δημοτικό-κοινό συμφέρων. Και σε αυτό τον απολογισμό απουσίαζαν τα έσοδα υποστήριξης των φυσικών πόρων (π.χ. το νερό), αλλά και επί μέρους έσοδα όπως αυτά της είσπραξης μεγάλων προστίμων 2,2 εκ ευρώ από αυθαίρετα μεγάλου ξενοδοχείου, περίπου 0,5 εκ ευρώ από μη επιβολή τελών σε κατάληψη κοινοχρήστου χώρου σε ξενοδοχείο της πόλης μας και 2,0 εκ ευρώ από αυθαίρετα παλαιοτέρων ετών τα οποία αγνοούνται συστηματικά χωρίς να υπάρχει αιτιολόγηση.
ΚΑΤΑΨΗΦΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟ ΓΙΑΤΙ ΥΣΤΕΡΕΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΙΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ. Υστερεί κυρίως σε πολιτικό επίπεδο. Είναι ανειλικρινής και επηρεασμένος από την τρέχουσα εκλογική περίοδο.
Νίκος Μυλωνάς δημ. συμβ. της Σ.Ε