Τι θα γίνει με τον νέο Δήμο τις επόμενες μέρες;
Το κείμενο απευθύνθηκε ήδη στα μέλη της Συμπαράταξης Ελπίδας για την ενημέρωσή τους.
Νομίζουμε ότι έχει ευρύτερο ενδιαφέρον.
Πρόσφατα καταρτίστηκε ο «Οδικός Χάρτης» με πρωτοβουλία του υπουργείου σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης και την Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης περιλαμβάνονται εκτός από τις προαπαιτούμενες άμεσες δράσεις και οι μεσομακροπρόθεσμες ενέργειες με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Σύμφωνα με τον «χάρτη» δήμαρχοι θα κληθούν να ασχοληθούν με επτά σημαντικά θέματα που είναι:
1. Συγκρότηση οργάνων και ανάθεση των αρμοδιοτήτων, δηλαδή θα πρέπει να εκλέξουν προεδρεία, να ορίσουν αντιδημάρχους.
2. Οργάνωση - λειτουργία των υπηρεσιών τους και διοικητική μέριμνα (π. χ. στέγαση των υπηρεσιών, γραμματειακή υποστήριξη, προμήθεια σφραγίδας).
3. Οικονομική διαχείριση - Επιχειρησιακός σχεδιασμός. Η σημαντικότερη προθεσμία είναι η 28η Φεβρουαρίου, καθώς μέχρι τότε θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η απογραφή πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων του ΟΤΑ, καθώς και των υποχρεώσεων και απαιτήσεων των νέων δήμων αλλά και των διαθέσιμων χρημάτων. Επιπλέον μέχρι τις 30 Μαΐου πρέπει οι νέοι δήμοι να αρχίσουν τις διαδικασίες κατάρτισης απολογισμού και ισολογισμού των συνενούμενων δήμων και κοινοτήτων.
4. Διαχείριση αρμοδιοτήτων - Πληροφόρηση δημοτών. Οι νέες αρμοδιότητες θα ασκούνται άμεσα, ενώ μέχρι 31/3 θα εγκριθεί χάρτα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των δημοτών, ενώ θα εκδοθεί και θα μοιραστεί ο Οδηγός του Δημότη σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.
5. Λειτουργική Ενοποίηση και Μετάπτωση Πληροφοριακών Συστημάτων. Για παράδειγμα, μέχρι τις 31/3 θα πρέπει να συνενωθούν οι βάσεις δεδομένων των δημοτολογίων και να υπάρξει ενιαία αρίθμηση των οικογενειακών μερίδων.
6. Συγχώνευση και κατάργηση Νομικών Προσώπων και Επιχειρήσεων των δήμων (και των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων). Μέσα σε δύο μήνες από την ανάληψη των καθηκόντων τους δήμοι θα πρέπει να προχωρήσουν με αποφάσεις των συμβουλίων τους στις απαραίτητες συγχωνεύσεις π. χ. σχολικών επιτροπών, λύσεις και εκκαθαρίσεις επιχειρήσεων.
7. Εποπτεία - Έλεγχος. Μέσα σε 15 ημέρες από τη συνεδρίαση των συλλογικών τους οργάνων, δήμοι θα πρέπει να αποστείλουν τις αποφάσεις τους για έλεγχο νομιμότητας στην Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας ΟΤΑ.
Επείγουσες ρυθμίσεις απαιτεί η διαχείριση του προσωπικού, καθώς οι προθεσμίες που ορίζονται για τη μετάβαση στο νέο καθεστώς είναι πολύ «σφιχτές».
Ειδικότερα, στους δήμους:
- Μέχρι τις 3 Ιανουαρίου θα πρέπει να έχουν δημιουργηθεί οι φάκελοι των υπαλλήλων που εθελοντικά μετατάσσονται από τις νομαρχίες στους δήμους.
- Μέχρι τις 10 Ιανουαρίου θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η κατάταξη των υπαλλήλων των καταργούμενων δήμων στους νέους ΟΤΑ.
- Μέχρι τέλος Ιανουαρίου θα πρέπει να αποφασίσουν τα δημοτικά συμβούλια για τη μεταφορά πλεονάζοντος προσωπικού των επιχειρήσεων.
- Μέχρι τις 2 Φεβρουαρίου οι δήμοι μπορούν να υποβάλουν ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου αίτημα για μετάταξη πρόσθετου προσωπικού από τις καταργούμενες νομαρχίες.
Αντίστοιχα στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις η μεταφορά και η κατάταξη μονίμων υπαλλήλων των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων καθώς και όσων εργάζονται με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 10 Ιανουαρίου.
Η γραμματεία της Σ.Ε.