Νίκος Μυλωνάς: Ο τριπλασιασμός των συμβασιούχων την φετινή προεκλογική χρονιά στην πόλη δεν ήταν τυχαίος
1. Στον Δήμο της πόλης (χωρίς τις επιχειρήσεις) έχουμε: μόνιμοι υπάλληλοι 213 (231), συμβασιούχοι αορίστου χρόνου 21 (18), συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου 120 (43) . Σύνολο 354 (292). Αναλογία υπαλλήλων προς πληθυσμό: 1 στους 51 (κάτοικοι 17.890 (2001)).
Ο τριπλασιασμός των συμβασιούχων την φετινή προεκλογική χρονιά δεν είναι τυχαίος! Αν είχαμε στοιχεία από τις δημοτικές επιχειρήσεις θα βλέπαμε και εκεί τις ίδιες αναλογίες διόγκωσης των συμβασιούχων. Μόνο που το προεκλογικό προπαγανδιστικό σύνθημα του κ. Κυρίτση ''κάθε σπίτι και ένας δημοτικός μισθός'' και η πρακτική των πελατειακών σχέσεων δεν έσωσε την εξουσία του!
2. Στον Δήμο Δικαίου (χωρίς τις επιχειρήσεις) έχουμε: μόνιμοι 57, συμβασιούχοι αορίστου χρόνου 4, συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου 23 . Σύνολο 84. Αναλογία υπαλλήλων προς πληθυσμό: 1 στους 73 (κάτοικοι 6.094 (2001))
3. Στον Δήμο Ηρακλειδών (χωρίς τις επιχειρήσεις) έχουμε: μόνιμοι 82, συμβασιούχοι αορίστου χρόνου 21, συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου 28. Σύνολο 131. Αναλογία υπαλλήλων προς πληθυσμό1 στους 53 (κάτοικοι 6.983 (2001))
Μερικά συμπεράσματα:
1. Η διόγκωση των δημοτικών υπαλλήλων στην πόλη είναι προφανής. Αυτό θέτει ένα πολιτικό ζήτημα αποκέντρωσης, ισορροπίας και ισοπολιτείας. Τους φόβους της συνέχισης ενός συγκεντρωτισμού της πόλης σε βάρος της περιφέρειας που βαρύνει τον νυν και τον πρώην Δήμαρχο.
2. Ο ''Καλλικράτης'' επιβάλλει αλλαγές και στα εργασιακά θέματα των Δήμων. Τέλος του 2010 θα βρεθούν άνεργοι όλοι οι συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου, ήτοι: 171 απασχολούμενοι. Μαζί με αυτούς που είναι συμβασιούχοι στις επιχειρήσεις ανέρχονται σε 250-300 εργαζομένους. Γι αυτούς το μέλλον είναι αβέβαιο ενώ θα αδυνατίσουν δημοτικές υπηρεσίες.
3. Οι συμβασιούχοι στηρίζουν κυρίως και παγίως την υπηρεσία καθαριότητας και των 3 δήμων. Χωρίς αυτούς θα γίνει ότι γίνεται σήμερα στην Αθήνα. Πολιτικό ερώτημα: γιατί αφού οι συμβασιούχοι καλύπτουν μόνιμες και διαρκείς ανάγκες της υπηρεσίας δεν φρόντισαν οι 3 δήμοι να μονιμοποιήσουν αυτό το προσωπικό; Το ίδιο με τα δημοτικά συνεργεία έργων συντήρησης και επισκευών που συν-αποτελούν τον μεγάλο αριθμό των συμβασιούχων.
Και το τελευταίο: Πολλά λέγονται για τους δημοτικούς υπαλλήλους. Θετικά και αρνητικά. Ότι είναι φορείς ανάπτυξης του τόπου, ότι κάνουν θαύματα κλπ. Ότι είναι πολλοί. Ότι είναι γραφειοκράτες. Ότι τεμπελιάζουν, ότι είναι προνομιούχοι, ότι βγάζουν τον δήμαρχο που τους βολεύει κλπ.
Αυτά είναι ζητήματα διαχείρισης προσωπικού που απαιτούν κατάλληλη τεχνική και πολιτική αντιμετώπιση. Δεν φταίνε οι εργαζόμενοι για τα κακώς κείμενα. Η δημοτική αρχή που φεύγει απέτυχε! Η καινούργια που έρχεται έχει κακό πελατειακό παρελθόν και υπερβολική προεκλογική υποσχεσιολογία.
Τι θα κάνει; Θα δούμε.
Εμείς προτείνουμε το αυτονόητο: την εφαρμογή σύγχρονου επιστημονικού μάνατζμεντ και ξεχώρισμα των ρόλων μεταξύ πολιτικής αρχής και διοικητικής αρχής. Αυτοτελείς δημοτικές υπηρεσίες που λειτουργούν χωρίς παρεμβάσεις του Δημάρχου και των επιτελών του. Στοχοθέτηση, έλεγχος αποτελεσματικότητας, αξιολόγηση, επιβράβευση και κατάλληλες προσεκτικές πολιτικές πρωτοβουλίες για αλλαγές και βελτίωση.
Για την Σ.Ε. Ν. Μυλωνάς