Οι Οικολόγοι Πράσινοι για Προϋπολογισμό, παρέμβαση της Εκκλησίας, Διαχείριση λεκανών απορροής, Δημόσια Περιουσία
Σχέδια Διαχείρισης των λεκανών απορροής στην Ελλάδα:
ΚΛΕΙΝΕΙ ΤΑ ΜΑΤΙΑ Η ΚΟΜΙΣΙΟΝ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΠΑΤΑΛΗΣΗ ΠΟΡΩΝ;
Ερωτηματικά από την απάντηση του Επιτρόπου Potočnik σε ερώτηση του Μ. Τρεμόπουλου
Αντί ουσιαστικής απάντησης, ο κ. Potočnik αναφέρει πως η Ελλάδα α) έχει σχέδιο για Δίκτυο Παρακολούθησης της ποιότητας των υδάτων, β) δεν έχει καταθέσει τα Σχέδια Διαχείρισης, ως όφειλε μέχρι τις 22 Μαρτίου 2010 και γ) η ΕΕ δεν γνωρίζει τίποτα για χρηματοδότηση των Σχεδίων Διαχείρισης από Ευρωπαϊκούς πόρους.
Όμως, το ΥΠΕΚΑ έχει προχωρήσει στη χρηματοδότηση εκπόνησης προτάσεων Σχεδίων Διαχείρισης Λεκανών Απορροής, συνολικού κόστους 13.991.906,91 €, με τη συγχρηματοδότηση Ευρωπαϊκών πόρων -μέσω του ΕΠΠΕΡΑΑ (1). Οι προκηρύξεις αυτές έχουν δημοσιευτεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα δεν διαθέτει τα προαπαιτούμενα εργαλεία για να προχωρήσει σε τέτοια σχέδια. Επιπλέον, δεν υπάρχουν ούτε διαθέσιμα δεδομένα που να υποστηρίξουν τον χαρακτηρισμό των υδάτινων σωμάτων (λιμνών και ποταμών) με βάση την οικολογική και χημική τους κατάσταση, ούτε και τα απαραίτητα εργαλεία που να εκτιμήσουν το βαθμό του κινδύνου.
Ο Μιχάλης Τρεμόπουλος δήλωσε σχετικά: «Οι λίμνες και τα ποτάμια της χώρας μας μένουν απροστάτευτα, παρά τα εκατομμύρια που ξοδεύονται με πρόσχημα την προστασία τους. Όχι μόνο η Ελληνική κυβέρνηση χρηματοδοτεί ατελέσφορα έργα, αλλά και η Κομισιόν «κλείνει μάτια και αυτιά» μπροστά σε μια κατάφορη κατασπατάληση ευρωπαϊκών πόρων, επιμένοντας ότι αγνοεί ακόμη και στοιχεία δημοσιευμένα στην επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αποτελεί υποχρέωση της κυβέρνησης και της Κομισιόν να διασφαλίζουν ότι τα κονδύλια για το περιβάλλον κατευθύνονται όντως σε ουσιαστικά και πλήρη έργα αποτελεσματικής προστασίας του. Για το θέμα θα επανέρθουμε».
(1)http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=248
Δείτε την ερώτηση του Μιχ. Τρεμόπουλου: www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=WQ&reference=E-2010-8705&language=EL
Και την απάντηση της Κομισιόν: http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=E-2010-8705&language=EL
Κατασπατάληση δημόσιου χρήματος σε ανυπόστατα Σχέδια Διαχείρισης Λεκανών Απορροής
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής έχει προχωρήσει στη χρηματοδότηση εκπόνησης προτάσεων Σχεδίων Διαχείρισης Λεκανών Απορροής, συνολικού κόστους 13.991.906,91 €, με τη συγχρηματοδότηση Ευρωπαϊκών πόρων -μέσω του ΕΠΠΕΡΑΑ. Η εκπόνηση των Σχεδίων Διαχείρισης αφορά στην εφαρμογή του άρθρου 13 της Οδηγίας Πλαίσιο για τα Ύδατα (ΟΠΥ). Τα Σχέδια Διαχείρισης είναι το βασικό εργαλείο ρύθμισης της διαθεσιμότητας, της ζήτησης και της χρήσης επιφανειακού και υπογείου νερού. Σε αυτά περιγράφονται ποιες λίμνες, ποταμοί, υπόγειοι υδροφορείς κ.α. βρίσκονται σε κίνδυνο και υιοθετούνται ολοκληρωμένες στρατηγικές αντιμετώπισης των κινδύνων, καθώς και μέτρα αποκατάστασης των υποβαθμισμένων υδατικών πόρων. Η Ελλάδα, όμως, δεν έχει τα προαπαιτούμενα εργαλεία για να προχωρήσει σε τέτοια σχέδια. Δεν υπάρχουν ούτε διαθέσιμα δεδομένα που να υποστηρίξουν τον χαρακτηρισμό των υδάτινων σωμάτων ως προς την οικολογική και χημική τους κατάσταση, ούτε και τα εργαλεία που να εκτιμήσουν το βαθμό του κινδύνου. Στην προαπαιτούμενη αναφορά της Ελλάδας προς την ΕΕ σχετικά με την ύπαρξη δικτύου παρακολούθησης της ποιότητας (άρθρο 8) η Ελλάδα απάντησε, με μεγάλη καθυστέρηση, πως τέτοιο δίκτυο υπάρχει. Ωστόσο, παρέλειψε να αναφέρει πως το δίκτυο αυτό είναι μόνον στα χαρτιά, καθώς ποτέ δεν έχει λειτουργήσει.
Σε επίκαιρη σχετική ερώτηση του Ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων Μ. Τρεμόπουλου (E-8705/2010) κατά πόσο η ΕΕ συμφωνεί με τη χρηματοδότηση μελετών σε ένα κράτος μέλος το οποίο δεν καλύπτει τα προαπαιτούμενα για την εκπόνησή τους, και τι μέτρα σκοπεύει να λάβει προκειμένου να εξασφαλίσει την αποτελεσματική αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διά του Επιτρόπου κ. Potočnik (E-8705/10EL, 9-12-2010) ουσιαστικά δεν απαντά. Ο κ. Potočnik αναφέρει απλά πως η Ελλάδα α) έχει σχέδιο δικτύου παρακολούθησης, β) δεν έχει καταθέσει τα Σχέδια Διαχείρισης ως όφειλε μέχρι τις 22 Μαρτίου του 2010 και γ) η ΕΕ δεν γνωρίζει τίποτα περί χρηματοδότησης των Σχεδίων Διαχείρισης από Ευρωπαϊκούς πόρους.
Στα προτεινόμενα Σχέδια Διαχείρισης το Υ.ΠΕ.Κ.Α. ζητά από τους ανάδοχους να προβούν: α) σε επικαιροποίηση των πιέσεων – επιπτώσεων στις λεκάνες απορροής, β) σε επικαιροποίηση/οριοθέτηση εκ νέου των Υδατικών Συστημάτων (ΥΣ), γ) σε τυπολογία των ΥΣ, δ) σε επικαιροποίηση/επαναπροσδιορισμό των τυποχαρακτηριστικών συνθηκών τους, ε) σε αξιολόγηση της κατάστασής των ΥΣ, στ) σε εκπόνηση προτάσεων διαχειριστικών έργων και μέτρων για την αποκατάσταση των ΥΣ που κινδυνεύουν και ζ) σε εκπόνηση μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των προτεινόμενων έργων.
Καθώς, όλα τα παραπάνω επιμέρους στοιχεία απαιτούν την πρότερη υλοποίηση προγράμματος παρακολούθησης – που θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει το 2006 – ο κίνδυνος κατασπατάλησης των Ευρωπαϊκών πόρων είναι προφανής. Δεν υπάρχουν δεδομένα, ιδιαίτερα βιολογικά δεδομένα, που να υποστηρίζουν την ολοκλήρωση των Σχεδίων Διαχείρισης (σημεία α, β, γ, δ, ε). Η στοχοθέτηση των όποιων έργων αποκατάστασης δεν στηρίζεται σε μετρήσιμα δεδομένα και συνεπώς είναι ασαφής. Το αποτέλεσμα αναμένεται πολύ κατώτερο των προσδοκιών: καθώς δεν υπάρχει ακόμη δίκτυο παρακολούθησης, δεν υπάρχει τρόπος εκτίμησης της αποτελεσματικότητας για όποια από τα μέτρα/έργα υλοποιηθούν. Μέχρι στιγμής το Υπουργείο έχει προχωρήσει στην ανάθεση ενός μόνον έργου που περιλαμβάνει τρία Υδατικά Διαμερίσματα (Ήπειρος, Θεσσαλία και Δυτική Στερεά Ελλάδα με Π/Υ 3.146.598 €), αλλά πολύ σύντομα θα ανατεθούν και τα υπόλοιπα.
Λαμβάνοντας υπόψη:
Α) Τις εκθέσεις σχετικά με την ανεπαρκή υλοποίηση της εφαρμογής της ΟΠΥ ως προς την παρακολούθηση των ΥΣ στην Ελλάδα:
• της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου [IP/A/ENVI/ST/2009-1, σελ. 116],
• της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο [COM(2009) 156 final, σελ. 4].
Β) Την καταδικαστική για την Ελλάδα απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου στην υπόθεση C-264/07, στις 31 Ιανουαρίου 2008, επειδή δεν διενήργησε, για κάθε περιοχή λεκάνης απορροής ποταμού, ανάλυση των χαρακτηριστικών της, επισκόπηση των επιπτώσεων των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στην κατάσταση των επιφανειακών και των υπόγειων υδάτων και οικονομική ανάλυση της χρήσης ύδατος, όπως απαιτείται από το άρθρο 5 παράγραφος 1 της ΟΠΥ και επειδή δεν υπέβαλε συνοπτική έκθεση των αναλύσεων αυτών, όπως απαιτείται από το άρθρο 15 παράγραφος 2 της ΟΠΥ.
Γ) Τις αρνητικές απαντήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (E-0258/10EL της 23.3.2010 και E-0591/10EL της 25.3.2010) στις ευρωκοινοβουλευτικές ερωτήσεις E-0258/10 και E-0591/10 του Μ. Τρεμόπουλου, σχετικά με την υλοποίηση προγράμματος παρακολούθησης των υδάτων στην Ελλάδα.
Δ) Το στενό χρονοδιάγραμμα των εν λόγω έργων (15 μήνες από την έναρξη χρηματοδότησης), χωρίς ακόμη να υπάρχει πρόβλεψη για υλοποίηση της παρακολούθησης – ενδεικτικό του γεγονότος ότι η επικάλυψη, δηλαδή η παράλληλη παραγωγή δεδομένων που δυνητικά θα δικαιολογούσαν τις προτάσεις των Σχεδίων Διαχείρισης, είναι πρακτικά ανέφικτη.
Ε) Τις προκηρύξεις των έργων (http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=473)
προκύπτει πως όχι μόνο η Ελληνική κυβέρνηση χρηματοδοτεί ατελέσφορα έργα, μα και η ΕΕ στην ουσία «κλείνει μάτια και αυτιά» μπροστά σε μια κατάφορη κατασπατάληση πόρων, ισχυριζόμενη ψευδώς πως δεν γνωρίζει. Οι πόροι αυτοί θα έπρεπε να κατευθύνονται στην υπηρεσία του περιβάλλοντος.
Πολιτική η παρέμβαση της Εκκλησίας για την κρίση
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ, ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΤΟ ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΡΙΣΜΑ
Οι Οικολόγοι Πράσινοι παρακολουθούμε με ενδιαφέρον κάθε αναφορά στην υπερκατανάλωση, τη διαφθορά, το κάκιστο εκπαιδευτικό σύστημα και την κατάρρευση του πρωτογενούς τομέα της οικονομίας ως αιτίες για τη σημερινή οικονομική, κοινωνική και αξιακή κρίση.
Από την άποψη αυτή, οι σχετικές αναφορές στο κείμενο της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου "Η Εκκλησία απέναντι στη σύγχρονη κρίση", έχουν το ενδιαφέρον τους. Θεωρούμε όμως ότι η Εκκλησία δεν πρέπει να εμπλέκεται στο πολιτικό γίγνεσθαι. Εφόσον πάντως επιλέγει να το κάνει περιμένουμε, παράλληλα με την απόδοση ευθυνών σε άλλους, να αναγνωρίσει έμπρακτα και το δικό της μερίδιο ευθύνης και να ανακοινώσει κάποια ουσιαστική συνεισφορά της στην αντιμετώπιση της κρίσης.
Η Εκκλησία έχει το δικό της σημαντικό μερίδιο ευθύνης στη δημοσιονομική κρίση με την συμβολική μόνο φορολόγηση της περιουσίας της, την πληρωμή της μισθοδοσίας των κληρικών από τον κρατικό προϋπολογισμό, τις συστηματικές κρατικές επιχορηγήσεις των Μονών στο Άγιο Όρος και αλλού, την προβολή οθωμανικών τίτλων ως τίτλων εκκλησιαστικής κυριότητας δημόσιων ακινήτων, αλλά και την εμπλοκή κληρικών σε σκάνδαλα διαπλοκής με κυβερνητικούς και δικαστικούς φορείς κρατικής εξουσίας, την αδιαφανή διακίνηση κονδυλίων μέσω Μη Κυβερνητικών εκκλησιαστικών οργανώσεων.
Ο χωρισμός Εκκλησίας και κράτους, η απεξάρτηση της μισθοδοσίας των κληρικών από τον κρατικό προϋπολογισμό (με πληρωμή τους είτε από την εκκλησιαστική περιουσία, είτε με χωριστό προαιρετικό εκκλησιαστικό τέλος για τους πιστούς κάθε θρησκείας όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες της Ευρώπης), η ισότιμη φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας και των εσόδων της με τους ίδιους όρους που ισχύουν για τις εγκόσμιες κοινωφελείς οργανώσεις, η παραίτηση από διεκδικήσεις δημόσιας περιουσίας με "χρυσόβουλα" είναι λίγα μόνο από τα μέτρα που μπορούν να αποτελέσουν ουσιαστική συνεισφορά της Εκκλησίας στην αντιμετώπιση των αιτίων που οδήγησαν τη χώρα μας στο σημερινό οικονομικό αδιέξοδο και τις εθνικές εξαρτήσεις που με τόσο πάθος καταδικάζει.
Η Εκτελεστική Γραμματεία των Οικολόγων Πράσινων
ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2011:
ΑΦΗΝΟΝΤΑΣ ΤΗ ΧΩΡΑ ΣΤΟ ΕΛΕΟΣ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ
Για το υπουργείο Περιβάλλοντος, μόλις 0,1% των δημόσιων δαπανών
Αν συνοψίσουμε σε μια μόνο εικόνα το φετινό κρατικό προϋπολογισμό, που ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή, αυτή θα αφορά τις νέες ρυθμίσεις για τα φορολογικά έσοδα: από 1.1.2011 αυξάνει ο χαμηλός συντελεστής του ΦΠΑ για τα είδη πρώτης ανάγκης, ενώ μειώνονται τα τέλη ταξινόμησης για νέα ΙΧ: ηθικό δίδαγμα είναι να περιορίσουμε τις αγορές ειδών πρώτης ανάγκης και να αγοράσουμε νέο αυτοκίνητο. Ακόμη και βυθισμένη στην κρίση, η Ελλάδα εξακολουθεί να αιμοδοτεί με παράλογους τρόπους τις οικονομίες άλλων χωρών.
Σχολιάζοντας τον προϋπολογισμό και τη συζήτηση στη Βουλή, ο εκπρόσωπος Τύπου των Οικολόγων Πράσινων Γιάννης Παρασκευόπουλος δήλωσε:
«Ο προϋπολογισμός δείχνει ανάγλυφα ότι η κυβέρνηση σηκώνει τα χέρια ψηλά απέναντι στους πιστωτές και εγκαταλείπει τη χώρα στο έλεος της κρίσης. Αντί για τυφλή εφαρμογή συνταγών ύφεσης που έχουν αποτύχει σε δεκάδες χώρες, είναι ώρα να αντιληφθούμε ότι η χώρα χρειάζεται επειγόντως αυτό που το πολιτικό σύστημα αδυνατεί να προσφέρει: ένα ολοκληρωμένο σχέδιο διεξόδου, με ταυτόχρονες απαντήσεις για την οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική κρίση».
Το Γραφείο Τύπου των Οικολόγων Πράσινων
Αναλυτικότερη κριτική των Οικολόγων Πράσινων στον προϋπολογισμό, υπάρχει στο http://www.ecogreens-gr.org/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=1638:-2011-------------01---&catid=1:press-releases&Itemid=90
Η δήλωση του Γ. Παρασκευόπουλου είναι διαθέσιμη και σε οπτικοποιημένη μορφή, από την Ε.Ρ.Τ.
Επικίνδυνες εξελίξεις δρομολογεί η πρόσφατη απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής για «αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου» με στόχο την άντληση εσόδων για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους.
· Για το Ελληνικό ανακοινώθηκε ήδη η επιστράτευση του fasttrack. Το σύνολο του πρώην αεροδρομίου προορίζεται, σύμφωνα με την ανακοίνωση, για χρήσεις «εμπορικές, επαγγελματικές, τουρισμού, αναψυχής, οικιστικές». Αναιρούνται πλήρως οι υποσχέσεις για Μητροπολιτικό Πάρκο σε μέρος έστω της έκτασης, αλλά και οι «υποσχέσεις» ότι η οικοπεδοποίηση μέρους του πρώην αεροδρομίου θα οδηγούσε σε δημιουργία ελεύθερων χώρων αλλού.
· 13 ακόμη «σημαντικά ακίνητα» σε όλη την Ελλάδα, προωθούνται για κατά προτεραιότητα εκχώρηση σε οικονομικές δραστηριότητες. Αρκετά από αυτά, όπως τα 8.000 στρέμματα των παροπλισμένων εγκαταστάσεων της Φωνής της Αμερικής στο Δέλτα του Νέστου ή τα 18.000 στρέμματα στη λίμνη Βεγορίτιδα, βρίσκονται σε ευαίσθητα οικοσυστήματα και περιοχές μεγάλης περιβαλλοντικής σημασίας.
· Ακολουθεί το σύνολο της υπόλοιπης ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, για το οποίο θα υπάρξει πλήρης καταγραφή μέχρι τον ερχόμενο Ιούνιο. Ιδιαίτερη θέση κατέχουν εδώ τα ενεργά και ανενεργά στρατόπεδα, που σε πολλές περιπτώσεις αποτελούν τη μόνη δυνατότητα να καλυφθεί έστω σε βάθος χρόνου το δραματικό έλλειμμα ελεύθερων χώρων των ελληνικών πόλεων.
Σχετικά ο εκπρόσωπος Τύπου των Οικολόγων Πράσινων Γιάννης Παρασκευόπουλος, τόνισε:
«Ακόμη και για ευαίσθητες προστατευόμενες περιοχές ή για ζωτικούς ελεύθερους χώρους στις πόλεις, η κυβέρνηση ταυτίζει την αξιοποίηση με το τσιμέντο και την εκποίηση. Κάποιος πρέπει να τους εξηγήσει ότι το μοντέλο αυτό δεν πλήττει μόνο το περιβάλλον, αλλά τελικά και την ίδια την οικονομία, όπως δείχνει η περίπτωση της Ισπανίας αλλά και η εμπειρία των ολυμπιακών έργων στη χώρα μας. Στις περισσότερες περιπτώσεις, η δημόσια περιουσία αποτελεί πολύτιμο απόθεμα για το μέλλον και όχι απλό αναξιοποίητο οικόπεδο. Είναι πια ώρα, μαζί με τους πολίτες, την αυτοδιοίκηση και τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, να χαράξουμε «κόκκινες γραμμές»: Η μη αντιστρέψιμη επιδείνωση της κρίσης στο περιβάλλον, δε μπορεί να προτείνεται ως συνταγή για μια πρόσκαιρη και αμφίβολη ανακούφιση του κρατικού προϋπολογισμού».