Οι Οικολόγοι Πράσινοι για ΟΣΕ και αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»
ΑΚΡΩΤΗΡΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ: ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΤΡΙΚΟΥΠΗ
Οικολόγοι Πράσινοι: Το θέμα δεν κλείνει εδώ
Βήμα που επιχειρεί να γυρίσει τη χώρα στην εποχή πριν τον Τρικούπη, θεωρούν οι Οικολόγοι Πράσινοι τη χθεσινή εξαγγελία της ΤΡΕΝΟΣΕ για τις διακοπές δρομολογίων από την Πρωτοχρονιά του 2011.
Αλώβητος διατηρείται μόνο ο άξονας Κιάτο – Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με ελάχιστες μικρές διακλαδώσεις. Πελοπόννησος και Δυτική Μακεδονία μένουν τελείως χωρίς τρένο, τα δρομολόγια προς τις γειτονικές χώρες διακόπτονται εντελώς, ενώ στοιχειωδώς μόνο διατηρείται ο άξονας προς Ανατολική Μακεδονία-Θράκη. Από τους 52 νομούς της χώρας, μόλις 16 θα συνεχίσουν να έχουν πρόσβαση με τρένο.
Ακόμη πιο δυσοίωνες είναι οι προοπτικές για τα επόμενα χρόνια, καθώς οι επενδύσεις για το τρένο περιορίζονται αποκλειστικά στον άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη, που κανονικά θα έπρεπε να είχε τελειώσει από το 2004. Ανεπηρέαστος από την κρίση μένει, αντίθετα, ο φαραωνικός σχεδιασμός να καλυφθεί όλη η χώρα με δίκτυο κλειστών αυτοκινητοδρόμων πυκνότερο από εκείνο της Βρετανίας, της Γαλλίας ή της Αυστρίας. Χωρίς εναλλακτικές λύσεις φιλικές προς το περιβάλλον, όπως ο σιδηρόδρομος, οι πολίτες θα είναι όμηροι των υψηλών διοδίων και των ακριβών καυσίμων.
Άριστα παίρνει πάντως η κυβέρνηση στην επικοινωνιακή διαχείριση: προετοίμασε επί μήνες την κοινή γνώμη με αλλοιωμένους υπολογισμούς που διόγκωναν κατά 8-9 φορές το έλλειμμα του σιδηροδρόμου, πρόβαλε διακηρύξεις εξυγίανσης για να ψηφίσει ένα νομοσχέδιο που στραγγαλίζει οικονομικά τον ΟΣΕ και προδιαγράφει ξήλωμα γραμμών, επέλεξε την περίοδο των γιορτών για να ανακοινώσει τις διακοπές των γραμμών ώστε οι τοπικές κοινωνίες να έχουν περιορισμένα περιθώρια αντίδρασης.
Σε δήλωσή του ο εκπρόσωπος Τύπου των Οικολόγων Πράσινων Γιάννης Παρασκευόπουλος τόνισε:
«Με τον ακρωτηριασμό του σιδηροδρόμου σε καιρούς κρίσης, ο κ. Παπανδρέου καταφέρνει να συνδυάσει πλήγματα τόσο στην οικονομία όσο και στο περιβάλλον. Η κυβέρνησή του και τα οικονομικά συμφέροντα που υπηρετεί, επιχειρούν να γυρίσουν τη χώρα στην εποχή πριν τον Τρικούπη. Όταν ο πρωθυπουργός μιλούσε για προτεραιότητα στο σιδηρόδρομο, αποδεικνύεται ότι εννοούσε προτεραιότητα στο ξήλωμά του. Ας κρίνουν λοιπόν οι πολίτες την αξιοπιστία του.
Ο αγώνας για την υπεράσπιση και αναβάθμιση του σιδηροδρόμου και για βιώσιμες μεταφορές, δεν κλείνει εδώ: με προτάσεις αλλά και δυναμικές ενέργειες, θα συνεχίσουμε την προσπάθεια σε πολιτικό και νομικό επίπεδο, σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες και όλους όσους αγωνίζονται για βιώσιμες μεταφορές».
Η Εκτελεστική Γραμματεία των Οικολόγων Πράσινων
Απάντηση της Κομισιόν σε ερώτηση του Μιχ. Τρεμόπουλου
Κίνδυνο παραπομπής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αποκαλύπτει η απάντηση της Κομισιόν σε ερώτηση του ευρωβουλευτή Μιχάλη Τρεμόπουλου για την ηχορρύπανση από τα αεροδρόμια Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Όπως σημειώνει ο Επίτροπος Περιβάλλοντος κ. Potočnik, η έκθεση που κατέθεσε η Ελλάδα για το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις τις Οδηγίας για τον Περιβαλλοντικό Θόρυβο (ΟΠΔ/END).
Ενδιαφέρον, επίσης, παρουσιάζει η δήλωση της Επιτροπής ότι "ο διεθνής αερολιμένας της Θεσσαλονίκης δεν έχει χαρακτηριστεί από τις ελληνικές αρχές ως μείζονος σημασίας" και ενδέχεται να εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της ίδιας Οδηγίας για το δεύτερο γύρο χαρτογράφησης του θορύβου, το 2012.
Ο Μ. Τρεμόπουλος δήλωσε σχετικά: "το ζήτημα της ηχορύπανσης των αεροδρομίων μπορεί να μην ιεραρχείται ως ζήτημα "υψηλής" πολιτικής από την παρούσα κυβέρνηση. Ωστόσο, επιδρά αρνητικά στις ζωές πολλών συμπολιτών μας. Έτσι, αν η ίδια η κυβέρνηση φαίνεται να μην παίρνει τις απαραίτητες πρωτοβουλίες, πιστεύουμε ότι η απειλή ενός ακόμη προστίμου στις σημερινές επαχθείς για τους πολίτες και τη χώρα οικονομικές συνθήκες, ίσως την εξαναγκάσει να ασχοληθεί και με πιο "ταπεινά" ζητήματα".
Ακολουθεί η πλήρης απάντηση στην ερώτηση:
«Η Επιτροπή πληροφορεί το Αξιότιμο Μέλος του Κοινοβουλίου ότι ο διεθνής αερολιμένας της Θεσσαλονίκης δεν έχει χαρακτηριστεί από τις ελληνικές αρχές ως μείζονος σημασίας[1], κατά την έννοια της οδηγίας 2002/49/ΕΚ (οδηγία για τον περιβαλλοντικό θόρυβο-OΠΔ/END). Κατά συνέπεια, δεν έπρεπε να απογραφεί στο πλαίσιο του πρώτου γύρου χαρτογράφησης του θορύβου. Ενδέχεται, αντίθετα, να εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της OΠΔ για το δεύτερο γύρο χαρτογράφησης του θορύβου το 2012.
Το μόνο χαρακτηρισμένο ως μείζονος σημασίας αεροδρόμιο είναι ο διεθνής αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Οι ελληνικές αρχές υπέβαλαν μελέτη[2] όσον αφορά την έκθεση του εν λόγω αεροδρομίου στον θόρυβο. Από την αξιολόγηση της ως άνω μελέτης προκύπτει ότι δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της OΠΔ. Η Επιτροπή εξετάζει την κατάσταση και, εν ανάγκη, ενδέχεται να αποφασίσει να αναλάβει νομική δράση.
[1] Σύμφωνα με την οδηγία 2002/49/ΕΚ ορίζεται ως μείζονος σημασίας αερολιμένας το πολιτικό αεροδρόμιο που χαρακτηρίζεται τοιουτοτρόπως από κράτος μέλος, επειδή σε αυτό πραγματοποιούνται περισσότερες από 50.000 κινήσεις ετησίως (όπου ως κίνηση θεωρείται η απογείωση ή η προσγείωση), εξαιρουμένων όσων εκτελούνται αποκλειστικά για εκπαιδευτικούς σκοπούς με ελαφρά αεροσκάφη.
[2] http://circa.europa.eu/Public/irc/env/d_2002_49/library?l=/&vm=detailed&sb=Title