Συμπαράταξη Ελπίδας: Το δις εξαμαρτείν της νέας δημοτικής αρχής!
Μετά το λάθος του ΧΥΤΑ, δεύτερο λάθος είναι η διάσπαση του φορέα κοινωνικής πολιτικής.
Βασικο διαχειριστικο προβλημα αυτων των ημερών είναι η αναδιοργάνωση των υπηρεσιών και των επιχειρήσεων του δήμου μας. Μελετούμε ως παράταξη την πρόταση που μας δόθηκε από πλευράς του κ. Δημάρχου. Εντοπίζουμε πολλές αδυναμίες αλλά και πολιτικά λάθη.
---Προτείνεται για παράδειγμα η διατήρηση του Νηπιακού βρεφικού οργανισμού ως αυτοτελούς Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου ΝΠΔΔ. Όπως και η προηγούμενη δημοτική αρχή έτσι και η νέα, παρά την λογική του νομού και της εποχής, για την ανάγκη ενιαίων υπηρεσιών που θα λειτουργούν με δεδομένα οικονομίας κλίμακας ώστε να επιτύχουν υψηλή οργάνωση, μείωση λειτουργικού κόστους και βελτίωση παραγομένων υπηρεσιών, εδω προτιμάται η διάσπαση! Με την απόσπαση αυτής της υπηρεσίας από την κοινωφελή επιχείρηση κοινωνικής πολιτικής του Δήμου μας, μονό κακώς εννοούμενα κεκτημένα πάει να διατηρήσει αυτή η επιλογή. Γιατί ποιο άλλο λόγο, πέρα από πελατειακές λογικές, δικαιολογούν την επιμονή στην διατήρηση της διάσπασης ...''οι κυρίαρχες καθεστωτικές τοπικές δημοτικές παρατάξεις;
Ας δούμε όμως τις συνέπειες αυτής της επιλογης. Μήπως και πείσουμε τους ισχυρούς του δημοτικού συμβουλίου να αλλάξουν πρόταση.
Σύμφωνα με τον "Καλλικράτη" ο δήμος μας θα διαθέτει μόνο ένα ΝΠΔΔ και μια κοινωφελή δημοτική επιχείρηση (ο νόμος επιτρέπει δυο ΝΠΔΔ αν δεν υπάρχει κοινωφελή επιχείρηση). Το ΝΠΔΔ του δήμου και η δημοτική επιχείρηση όμως δεν μπορούν να έχουν κοινούς τομείς δραστηριοτήτων και αρμοδιοτήτων. Δηλαδή δεν μπορούν και οι δυο φορείς ταυτόχρονα να ασκούν αρμοδιότητες «κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης» όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 75 του Δημοτικού-Κοινωνικού Κώδικα και το άρθρο 94 του "Καλλικράτη". Αν η δημοτική αρχή διατηρήσει τους βρεφονηπιακούς σταθμούς όπως είναι σήμερα ως ΝΠΔΔ, τότε κανένα από τα κοινωνικά και προνοιακά προγράμματα («Βοήθεια στο σπίτι», παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί, κέντρα ημερήσιας φροντίδας ηλικιωμένων-ΚΗΦΗ, κέντρα διημέρευσης-ημερήσιας φροντίδας ΑμεΑ κ.λπ.) δεν μπορεί πλέον να υλοποιείται από την κοινωφελή επιχείρηση του δήμου, αφού ανήκουν στην ίδια κατηγορία αρμοδιοτήτων! Εξαιρούνται τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών-ΚΔΑΠ που θεωρείται εκπαιδευτική και όχι κοινωνική δραστηριότητα.
Το πρόβλημα δεν λύνεται ούτε με μεταφορά προγραμμάτων από το ΝΠΔΔ στην επιχείρηση ή το αντίστροφο ώστε να συγκεντρωθούν σε έναν φορέα οι αρμοδιότητες. Κι αυτό γιατί ο "Καλλικράτης" προβλέπει μεταφορά προγραμμάτων (όπως και προσωπικού κ.λπ.) μόνο από τα συγχωνευόμενα ΝΠΔΔ στο ένα και ενιαίο ΝΠΔΔ του νέου δήμου και αντίστοιχα από τις συγχωνευόμενες επιχειρήσεις στη μια και ενιαία επιχείρηση του νέου δήμου και όχι από ΝΠΔΔ σε επιχειρήσεις και το αντίστροφο! Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι οι κοινωφελείς επιχειρήσεις δεν θα μπορούν να έχουν στους σκοπούς τους πια σχετικές δραστηριότητες και χάνουν μάλιστα όλα τα προγράμματα χρηματοδότησης στα οποία έχουν ενταχθεί με την απόφαση συγχώνευσης!
Σοβαρό πρόβλημα θα έχουν και οι εργαζόμενοι στις δομές και τα προγράμματα αυτά. Κι αυτό γιατί μεταφορά προσωπικού προβλέπεται μόνο για τις περιπτώσεις των εργαζομένων στις επιχειρήσεις που έχουν σύμβαση αορίστου χρόνου και επιπλέον η διάταξη αυτή αφορά μόνο επιχειρήσεις που συγχωνεύονται (παρ 4 άρθρο 109 ν. 3852/10). Δηλαδή οι εργαζόμενοι στα προγράμματα αυτά με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου απολύονται σε κάθε περίπτωση!
Τα προβλήματα όμως δεν τελειώνουν εδώ. Υπάρχουν δομές και προγράμματα που αν υλοποιούνται μέσω ΝΠΔΔ και όχι από δημοτική επιχείρηση δεν μπορούν να χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ!
Άρα πρόκειται για πολιτικό λάθος. Και είναι το δεύτερο πολιτικό λάθος μετά το πρώτο και μεγάλο λάθος της ένταξης του ΧΥΤΑ στο άρμα της ΔΕΥΑΚ.
ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΕΛΠΙΔΑΣ