Ν. Μυλωνάς: «υπήρχαν και υπάρχουν εναλλακτικές προτάσεις στην πολιτική του μνημονίου»
Στην διαδικασία εκποίησης της δημόσιας περιουσίας εντάσσεται και η περιουσία των Δήμων!
Ζούμε κρίσιμες στιγμές. Στιγμές που θα χαράξουν την ζωή μας για πολλά χρόνια. Κι αυτή την κρίσιμη στιγμή δεν προτείνεται στην Ελληνική Βουλή μια ''λαϊκή πολιτική'' αλλά ούτε μια ''εθνική πολιτική''. Υπήρχαν και υπάρχουν εναλλακτικές προτάσεις στην πολιτική του μνημονίου. Οι εκβιασμοί υποκρύπτουν σκοπιμότητες.
---Στην αιτιολογική έκθεση του Μεσοπρόθεσμου προβλέπονται ακραίες πολιτικές λιτότητας για την αντιμετώπιση του ελληνικού χρέους. Αποτελούν προϊόν «συμβιβαστικής» λύσης μεταξύ των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων της ΕΚΤ και των ευρωπαϊκών χρηματοπιστωτικών οργανισμών ώστε:
• Να διασφαλιστούν η σταθερότητα και τα κέρδη του χρηματοπιστωτικού τομέα (πλήρη αποζημίωση δανειστών και μη επιμερισμός των επιπτώσεων της κρίσης).
• Να ανασταλεί ο κίνδυνος μετάδοσης της κρίσης σε άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές οικονομίες (π.χ. Ισπανία).
• Να μην υπάρξει πιστωτικό προηγούμενο σε χώρα του ευρώ που θα «στιγματίσει» το ευρωπαϊκό νόμισμα.
• Να απορριφθούν λύσεις που προϋποθέτουν την ομοσπονδοποίηση της Ε.Ε (αύξηση προϋπολογισμού), την αλλαγή των αρμοδιοτήτων της ευρωπαϊκής τράπεζας ΕΚΤ (απευθείας δανεισμός κρατών, κλπ) και την καθιέρωση νέων χρηματοδοτικών μηχανισμών (ευρωομόλογο).
---Ιδιωτικοποιήσεις και δημόσιο χρέος: Η υλοποίηση υλοποίηση ιδιωτικοποιήσεων ύψους 50 δισ. ευρώ μέχρι το 2015 εκτιμάται ότι θα συμβάλει σε αποκλιμάκωση του δημόσιου χρέους κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες (από 159.3% σε 139.5% το έτος 2015) την στιγμή που έχουν δημοσιευτεί μελέτες που αποδεικνύουν ότι και εάν επαληθευτούν οι υπερβολικά αισιόδοξες προβλέψεις της τρόικας, η δυναμική του χρέους παραμένει ιδιαιτέρως αρνητική! Επί πλέον τα οφέλη που προκύπτουν από την πώληση μιας δημόσιας επιχείρησης (όπως π.χ. η μείωση των τόκων που καταβάλλονται για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους) είναι μικρότερα από τα πλεονάσματα που παρήγαγε η επιχείρηση όπως πχ με τον ΟΤΕ. Στην διαδικασία εκποίησης της δημοσίας περιουσίας εντάσσεται και η περιουσία των Δήμων!
---Οι επιπτώσεις για την κοινωνική ασφάλιση και την υγεία: από το κοινωνικό κράτος και τη δημόσια υγεία θα εξοικονομηθούν με το μεσοπρόθεσμο ΜΠΔΣ 9,3 δισ. Ευρώ! (δηλαδή το 1/3 των περικοπών)
---Η φορολογική πολιτική:
Αναλογία άμεσων-έμμεσων φόρων: Το ΠΑΣΟΚ σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2011 θα κατάφερνε να φθάσει αυτήν την σχέση από 43,1%-56,9% (που ήταν πριν 2 χρόνια) στο 39,5%-60,5%. Με τα νέα στοιχεία τώρα θα υπάρχει μια νέα αναλογία ρεκόρ: 37%-63% Δηλαδή τα βάρη στην λαϊκή κατανάλωση.
Τεκμήρια διαβίωσης. Το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζεται να αυξήσει τα τεκμήρια αλλά δεν είναι σε θέση να γνωρίζει ποιος έχει αποκρύψει το σκάφος αναψυχής και ποιος την πισίνα.
Περικοπή φοροαπαλλαγών: Οι απαλλαγές αναφέρονται στα φυσικά πρόσωπα (μισθωτούς συνταξιούχους). Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τις φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών, της Εκκλησίας, των Νομικών Προσώπων (ειδικό φορολογικό καθεστώς των fast truck επενδύσεων, νέος αναπτυξιακός νόμος, απαλλαγές κερδών επιχειρήσεων με αιτιολογία την διατήρηση θέσεων εργασίας κ.α.).
Φορολόγηση καταθέσεων στο εξωτερικό: Η κυβέρνηση συνεχίζει να λέει ότι βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Ελβετία!
---Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου:
• Η θεσμοθέτηση του θεσμού της «επιφάνειας» και της μακροχρόνιας μίσθωσης
• Η νομοθέτηση «όρων αξιοποίησης» της παραθεριστικής και τουριστικής κατοικίας
• Η αλλαγή όρων δόμησης και χωροταξίας για επιλεγμένα ακίνητα που θα ενταχθούν στη διαδικασία του fast track. Ήδη έχει επιλεγεί συγκεκριμένος αριθμός ακινήτων που αναμένεται να προσελκύσουν επενδυτικό ενδιαφέρον. Μεταξύ αυτών κτίρια που στεγάζουν υπουργεία, διάφορες ΔΟΥ και Αρχηγεία Αστυνομίας διαφόρων πόλεων, ολυμπιακές εγκαταστάσεις, «Ξενία» και κάμπινγκ.
---Ο δημόσιος τομέας: συρρίκνωση μέσα από τον «εξορθολογισμό της μισθολογικής δαπάνης
• Πενταετές ουσιαστικό «πάγωμα» των προσλήψεων με ελάχιστες εξαιρέσεις.
• Απολύσεις συμβασιούχων: Μείωση κατά 50% το 2011 και κατά 10% κάθε επόμενο έτος
• Μείωση μισθών του μόνιμου προσωπικού με «μαχαίρι» στις υπερωρίες.
• Αύξηση των ωρών εργασίας από 37,5 σε 40 ώρες στους υπαλλήλους Δημοσίου, ΟΤΑ και λοιπών ΝΔΠΠ που θεωρείται ένα πρώτο αποφασιστικό βήμα στην κατεύθυνση της εξομοίωσης των όρων εργασίας στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα.
• Κυρίως εισάγεται η καινοτομία που εισηγήθηκε ο Α. Σαμαράς στο Ζάππειο και αποτελεί ένα από τα βασικά σημεία συναίνεσης της κυβέρνησης με τις συντηρητικές δυνάμεις: η εθελούσια μερική απασχόληση στο Δημόσιο. Επιπλέον, εισάγεται η εναλλαγή της απασχόλησης ανάμεσα στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, με άξονα την άδεια άνευ αποδοχών δημοσίων υπαλλήλων μέχρι και μια πενταετία, προκειμένου για απασχόληση τους στον ιδιωτικό τομέα.
Εργασιακή εφεδρεία: Οι υπάλληλοι αορίστου χρόνου των υπό συγχώνευση και κατάργηση οργανισμών θα περνούν από την κρίση του ΑΣΕΠ, προκειμένου να μεταταγούν στον στενό δημόσιο τομέα. Εάν αξιολογηθούν αρνητικά, τότε είτε θα απολύονται είτε θα εισέρχονται σε καθεστώς μισθωτής εφεδρείας, εφ' όσον θέλουν 3 ή 5 χρόνια για να συνταξιοδοτηθούν. Αυτό σημαίνει ότι θα αποχωρήσουν από την υπηρεσία τους και θα είναι στη διάθεση του οργανισμού για ένα ή δύο χρόνια, παίρνοντας το 60% του μισθού τους και χωρίς να προβλέπεται αποζημίωση.
---Επαγγελματική κινητικότητα: Προβλέπεται η επαγγελματική δια-υπηρεσιακή κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων στο εσωτερικό της δημόσιας διοίκησης προς αξιοποίηση τους με κριτήριο την ειδικότητα, το εκπαιδευτικό επίπεδο και όλα όσα προέκυψαν από την πρόσφατη απογραφή. Μεσοπρόθεσμο ολοκληρώνεται η πλήρης αποσύνθεση του Δημόσιου και η μετάβαση σε ένα Δημόσιο με τα 2/3 του σημερινού προσωπικού, υποστελεχωμένο, σαφώς υποαμειβόμενο.
--- Αυτές είναι οι βασικές προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου που κρίνεται στην Βουλή της Τέταρτη το βράδυ. Εδώ που φθάσαμε ισχύει μόνο το : "ο Λαός βοηθός".
Νίκος Μυλωνάς (δημ. συμβ.)