Συμπαράταξη Ελπίδας: πρέπει να αλλάξει το περιεχόμενο και η μέθοδος υλοποίησης του δημοτικού έργου.

Δημιουργήθηκε: . Στήλη: Δελτία Τύπου

Συμπαράταξη Ελπίδας

Θέμα: το δημοτικό επιχειρησιακό πρόγραμμα πρέπει να αλλάξει περιεχόμενο και μέθοδο υλοποίησης του δημοτικού έργου.

Ας δούμε τι προτείνει η δημοτική αρχή στο επιχειρησιακό της πρόγραμμα 2011-2014.

---Ξεκινά πολύ φιλόδοξα λέγοντας ότι το πρόγραμμα της είναι αφιερωμένο ''στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης: την τοπική ανάπτυξη, την στήριξη των οικογενειακών επιχειρήσεων, την στήριξη της κοινωνικής οικονομίας, την αντιμετώπιση της φτώχιας, την ενίσχυση των χαμηλών εισοδημάτων με την αναδιανομή του πλούτου'' και συνεχίζει λέγοντας: ''Στόχος για την 3-ετια είναι να αλλάξει το σημερινό κλασσικό και αναποτελεσματικό πρότυπο ανάπτυξης και να οδηγήσει την κοινωνία και ιδίως τους νέους ανθρώπους στην συνεργασία για την δικαιότερη κατανομή του πλούτου''. Απαριθμεί 25 προτάσεις προτείνοντας 19 συνεργατικές χωρίς να τις ιεραρχεί και χωρίς να κοστολογεί. Προδιαγράφει το κοστος του επιχειρησιακού προγράμματος σε 15 εκ. από ίδιους πόρους, συν 40-50 εκ. ευρωπαϊκοί πόροι και ένα δημοτικό δάνειο 50 εκ. σύνολο 115 εκ. που δεν αντιστοιχεί στα δεδομένα και στο κόστος των εργων του.

----Γνωρίζουμε ότι οι ετήσιοι ίδιοι πόροι που χρηματοδοτούν το ετήσιο πρόγραμμα εκτελεστέων έργων του δήμου για νέα έργα είναι γύρω στα 2,5 εκ (τα υπόλοιπα είναι εργασίες συντήρησης) σημαίνει ότι υφίσταται δυνατότητα για 7,5 εκ στα 3 χρόνια κι όχι 15 εκ. Από τα ευρωπαϊκά προγράμματα η κατανομή για την Κω σύμφωνα με την παρουσίαση τους στο τελευταίο περιφερειακό συμβούλιο φθάνουν τα 780 εκ € (συνολικά Τομεακά Προγράμματα ΕΚΤ, Αγροτικής Ανάπτυξης, Αλιείας κλπ) μέχρι το 2015. Από αυτά αντιστοιχούν στο Δήμο μας σύμφωνα με το πληθυσμιακό κριτήριο 10% ήτοι 78 εκ ευρώ, από τα οποία είναι ήδη δεσμευμένα μόνο για τα μεγάλα έργα βιολογικών Δίκαιου και Ηρακλειδών 30 εκ. συνολικά 43,5 εκ. και με τα έργα που έχουν ήδη προταθεί για ένταξη φθάνουμε στο 48,5 εκ. Άρα μένουν μόλις 30 εκ. κι όχι 40-50! Τέλος η δανειοδότηση του δήμου είναι υπό τον περιορισμό του 20% των τακτικών εσόδων του ήτοι 0,20Χ20=4 εκ ετησίως δηλαδή υπάρχει δυνατότητα δανειοδότησης μέσα στην 3 ετία για 12 εκ. και με διαδικασίες αμφιβόλου τραπεζικής εκλεξιμότητας λογω της κρίσης ρευστότητας. Συνεπώς είναι αδύνατο να στηριχτεί οικονομικά η πρόταση αφού από τα 150 εκ. η δυνατότητα είναι μόλις 49,5 εκ. ευρώ!!! Οικονομικά λοιπόν δεν στέκεται η πρόταση της δημοτικής αρχής.

--- Η υλοποίηση του προγράμματος στηρίζεται αποκλειστικά στην δυνατότητα της δημοτικής αρχής να παίξει με την διαφοροποίηση των τοπικών παραγωγικών σχέσεων με την υπό θεσμοθέτηση κοινωνική οικονομία στα πλαίσια του συστήματος της ελεύθερης αγοράς. Δεν προσδιορίζεται άλλη πρακτική υλοποίησης πχ μέσω ιδιωτικοποιήσεων, ΣΔΙΤ συμπράξεις με ιδιωτικό τομέα, μεικτών επιχειρήσεων κλπ. Απαριθμεί 19 συνεταιριστικές επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας στις οποίες ο δήμος παρέχει κάθε είδους στήριξη και αναφέρονται άλλες 5 περιπτώσεις επαγγελματικών δράσεων που τους δίδονται δημοτικά περιουσιακά στοιχεία-δημοτικοί χώροι προς εκμετάλλευση! Το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης είναι σαφές. Η λογική του κοινωνικού συστήματος είναι σαφής. Οι υπερβατικές δεσμεύσεις (ΜΑΑΣΤΡΙΧΤ, σύμφωνο σταθερότητας, τα 2 μνημόνια ΚΛΠ) είναι κατηγορηματικές. Προκρίνεται η ελεύθερη αγορά και ο ανταγωνισμός με την επιχειρηματικότητα ως οι άξονες της λειτουργίας της παραγωγικής βάσης. Οι συνεργατικές δεν μπορούν να αλλάξουν τις τοπικές παραγωγικές σχέσεις. Η πολιτική καθορίζεται από την συστημένη προτεραιότητα να ευνοηθεί η επιχειρηματική δραστηριότητα έναντι του κρατισμού και του προστατευτισμού. Δεν μπορεί ο δήμος να ευνοήσει τις συνεργατικές έναντι των ιδιωτικών επιχειρήσεων. Γι αυτό και το σχέδιο νομού περί κοινωνικής οικονομίας που συζητήθηκε στις 6-7-2011 στο υπουργικό συμβούλιο ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ την συμμετοχή των δήμων στις επιχειρήσεις της κοινωνικής οικονομίας. Άλλου είδους πολιτικά μέτρα μπορούν σήμερα να συμβάλουν στην δικαιότερη κατανομή των εισοδημάτων. Για παράδειγμα η καθιέρωση της ισονομίας και της διαφάνειας. Η διεκδίκηση χρεών παρελθόντων ετών όπως το παράδειγμα με την mitsis company είναι μέτρο αναπτυξιακό. Η αλλαγή τιμολογιακής πολιτικής για το νερό και τα σκουπίδια επιβαρύνοντας τους μεγάλους παραγωγούς και τα ολιγοπώλια του εμπορίου και του all inclusive είναι μέτρο αναπτυξιακό.

Συνεπώς και σε πολιτικό επίπεδο δεν στέκεται η πρόταση της δημοτικής αρχής.

---Αναφέρονται στην συνέχεια μεγάλα έργα χωρίς να γίνεται μνεία για την χρηματοδότηση, τον τρόπο κατασκευής τους και το χρονοδιάγραμμα τους. Διαρθρωτική παρέμβαση στην τοπική παραγωγή δεν προδιαγράφεται. Ο τουρισμός με πτώση τιμών του προϊόντος του, με ολιγοπωλιακό έλεγχο από μεγάλους oμίλους και επιχειρηματικά κεφάλαια, η οικοδομή και η αγορά γης είναι σε πλήρη ύφεση, οι χρηματοδοτήσεις τραπεζών χωρίς προοπτική, το εμπόριο και οι μεταφορές λόγω μείωσης της λαϊκής κατανάλωσης στα όρια αυτο-συντήρησης η γεωργία και κτηνοτροφία περιθωριοποιημένες και οι νέες τεχνολογίες απούσες. Λείπουν οι πολιτικές βελτίωσης των αμοιβών της εργασίας και την διεύρυνση της απασχόλησης θα οδηγούσαν σε μια δικαιότερη κατανομή του πλούτου.

Συνεπώς και σε κοινωνικό επίπεδο η πρόταση της πλειοψηφίας δεν είναι αιτιολογημένη.

Η Σ.Ε. απορρίπτει την πρόταση της δημοτικής αρχής ως αναντιστοιχία με τις ανάγκες και τις δυνατότητες του τόπου και της εποχής μας. Ενώ διακηρύσσει ότι εχει στόχο την εξυπηρέτηση του κόσμου της εργασίας, επί της ουσίας αφήνει άθικτο το υπάρχων καθεστώς διακρίσεων στην διαχείριση και πάει να δημιουργήσει νέους μηχανισμούς στην τοπική παραγωγή εμπορευματοποιώντας την δημοτική περιουσία με επιλεκτικά κριτήρια και δημιουργόντας νεα εκτεταμένη πελατειακή βάση προνομιακών μεταχειρίσεων!

--- Η στρατηγική για ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης απαιτεί πρόγραμμα προσαρμογής της τοπικής οικονομίας στον υπάρχοντα διεθνή καταμερισμό εργασίας με όρους αύξησης της απασχόλησης και διεύρυνσης της παραγωγής με περιβαλλοντική προστασία και δίκαιη κατανομή των εισοδημάτων. Η Σ.Ε. γι αυτό προτείνει τον στρατηγικό στόχο ''Κως: νησί υγείας-φυσικής κατάστασης-οικολογικής διαχείρισης''. Τα θέματα είναι η διαχείριση του υπάρχοντος και η χάραξη νέων στόχων. Το μοντέλο διοίκησης των δημοτικών μας επιχειρήσεων στον 21ο αιώνα ακολουθει λογικές του 1985! Το διαχειριστικό πρόβλημα αναδεικνύεται από το παράδειγμα της ΔΕΥΑΚ που ενώ μονοπωλιακά διαχειρίστηκε τον σπουδαιότερο των φυσικών πόρων, το νερό σε χρυσές περιόδους, σήμερα είναι προβληματική επιχείρηση! Άλλο παράδειγμα: η κοστολόγηση των δημοτικών υπηρεσιών, η διαχείριση της δημοτικής περιουσίας, των παραλιών, των σκουπιδιών, των ελευθέρων χώρων κλπ.

---Και οι 2 μεγάλες δημοτικές παρατάξεις του νυν και του τέως δημάρχου, παρακάμπτουν το ζήτημα που είναι η συγκέντρωση και η συγκεντροποίηση των οικονομικών δράσεων και των κερδών στους λίγους και τους ισχυρούς. Αγνοούν ότι η δημοτική εξουσία μπορεί να αλλάξει πράγματα εάν βάλει δικλείδες και αν αναδείξει άλλες προτεραιότητες. Μέσα από την δημοτική πολιτική θα γίνει μια βαθμιαία στροφή για την παραγωγική ανασυγκρότηση του τόπου μας. Από τον μαζικό τουρισμό, να πάμε σε άλλες μορφές τουρισμού (προτάσεις για αναπτυξιακό νόμο) με την δημιουργία αντίστοιχων υποδομών: οικολογικού, ιστορικού, ιαματικού, θαλάσσιου, περιπατητικού, θρησκευτικού, γαστρονομικού, αγροτουριστικού κλπ . Με παράλληλη στήριξη του αγροτικού, κτηνοτροφικού τομέα και της μεταποίησης. στόχος είναι η ''τοπική ταυτότητα'' που συνδυάζει παραδοσιακές τεχνογνωσίες και παραγωγές (ελιά, λάδι, κρασί, ρετσίνα, όσπρια, ψωμί,..., διατροφικά πιστοποιημένα προϊόντα τυριού, λαχανικών,.....κεραμική, αγγειοπλαστική...) και μοντέρνες τεχνολογίες( διαφήμιση, γραφιστική, ντιζάιν, πληροφορική, νέες τέχνες κλπ). Το αποτέλεσμα θα είναι η παραγωγική ισορροπία, μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα και προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθεμένης αξίας. Δηλαδή μια ισχυρή τοπική οικονομία ή όπως λένε οι άγγλοι ''very strong regional economy'' είναι και το ζητούμενο. Προτεραιότητες σε πολιτικές δημιουργίας θέσεων εργασίας πλήρους και σταθερής απασχόλησης π.χ. δημοτική διαχείριση ΧΥΤΑ με την επέκταση του σε τεχνολογίες κομποστοποίησης και ενεργειακής εκμετάλλευσης, η δημοτική διαχείριση ΣΦΑΓΕΙΩΝ και επέκταση του σε τυποποιητήριο-τεμαχιστήριο, ο καθορισμός χρήσεων γης με ταυτόχρονες ενισχύσεις για όλο τον πρωτογενή τομέα και με νέες υποδομές όπως: μονάδα τυποποίησης λαδιού, μελιού, οσπρίων και λαχανικών, κλπ. Νέα προϊόντα όπως: Λατομείο αδρανών υλικών, εμπορικό λιμάνι, μόλος κρουαζιερόπλοιων, πολυχώρος παραγωγής γνώσεων-υπηρεσιών και παραδοσιακών προϊόντων στην ΑΒΙΚΩ και στο ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΟ κλπ. Επέκταση και εκσυγχρονισμός του αρχαιολογικού μουσείου (ανάδειξη συλλογών αγγείων και μικροτεχνίας), δημιουργία νέων μουσειακών εγκαταστάσεων: (ιστορίας της ιατρικής, ισλαμικής τέχνης στο τζαμί του Γαζη Χασαν Πασσα κλπ. Αξιοποίηση του αρχαιολογικού και πολιτιστικού πλούτου όλου του νησιού, ανάδειξη του μοναδικού δάσους των κέδρων και ανακήρυξη του Ζηνίου Κεφάλου σε ιδιαίτερο θεματικό πάρκο φυσικού τοπίου και φυσικής ζωής για ολόκληρο το πόδι της Κεφάλου. Πεζοδρομήσεις, ποδηλατοδρομήσεις, ορεινές διαδρομές, μέτρα εκσυγχρονισμού της λειτουργίας και της εμφάνισης των οικιστικών μας συνόλων κλπ. σε ένα πλαίσιο αλλαγής του προσφερόμενου μέχρι σήμερα τουριστικού προϊόντος. Σχεδιασμός χρήσεων γης που αποτρέπουν την δημιουργία μεγάλων καταστημάτων και μεγάλων ξενοδοχείων κλπ. Παρεμβατική πολιτική με δόκιμα εργαλεία κι όχι οι επικίνδυνοι εμπειρισμού και βολονταρισμοί της δημοτικής πλειοψηφίας.

---για την υλοποίηση του προγράμματος μέσα στα στενά σημερινά δημοσιονομικά πλαίσια προτείνουμε την διευρυμένη χρήση της συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα. Βασικές υπηρεσίες νερού, αποχέτευσης, σκουπιδιών, ενέργειας κλπ δεν θα περάσουν στον ιδιωτικό τομέα. Όμως θα περάσουμε σε οργάνωση επισήμου διαλόγου με έτοιμες αναπτυξιακές προτάσεις με τον επιχειρηματικό κόσμο. Δεν υπάρχουν οι πόροι για παράδειγμα για τον μόλο των κρουαζερορόπλοιων, παμε με συγχρηματοδότηση με αυστηρούς όρους διασφάλισης των συμφερόντων των δημοτών.

Ομάδα οικονομικών ζητημάτων της Συμπαράταξης Ελπίδας

(Α. Κακλαμάνης, Σ. Τουλας, Π. Χατζηνικολάου, Ν. Μυλωνάς)

Κοινοποίησε αυτή τη σελίδα

FacebookMySpaceTwitter