Σχετικά με την ανάκτηση του έργου του Ρούμπενς

Δημιουργήθηκε: . Στήλη: Δελτία Τύπου

Στην Εθνική Πινακοθήκη, πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Πέμπτης (8/9/2011) η ενημέρωση των δημοσιογράφων και των ανταποκριτών ξένου Τύπου, σχετικά με την ανάκτηση του πίνακα «Το κυνήγι του Καλυδώνιου Κάπρου» του Peter Paul Rubens.

Την ενημέρωση έκαναν ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλος Γερουλάνος, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Χρήστος Παπουτσής και η Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης κ. Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα. Ο πίνακας «Το κυνήγι του Καλυδώνιου Κάπρου», ανακτήθηκε την προηγούμενη Πέμπτη, μετά από συντονισμένες ενέργειες της Υπηρεσίας Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, και των Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού.

Κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης, οι δύο υπουργοί, επεσήμαναν τη σπουδαιότητα του γεγονότος, και της αγαστής συνεργασίας μεταξύ των υπηρεσιών των δύο υπουργείων. Το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, βρίσκεται σε επαφή με την Πρεσβεία του Βελγίου για τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν ώστε ο πίνακας να επιστρέψει στο Μουσείο του Βελγίου. Έως ότου ολοκληρωθούν οι διαδικασίες αυτές, ο πίνακας «Το κυνήγι του Καλυδώνιου Κάπρου» θα παραμείνει σε αίθουσα της Εθνικής Πινακοθήκης.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για τις λεπτομέρειες της υπόθεσης, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Παπουτσής, απάντησε το εξής: «σήμερα κάνουμε παρουσίαση του έργου, δεν παρουσιάζουμε την υπόθεση. Γιατί η έρευνα γύρω από την υπόθεση αυτή, οι προεκτάσεις της και οι επαφές εκείνων στων οποίων τα χέρια βρέθηκαν οι πίνακες, από πού τους πήραν, πότε τους πήραν, είναι έρευνα, η οποία συνεχίζεται από τις αστυνομικές και δικαστικές αρχές. Επομένως η απάντηση στο ερώτημά σας θα έρθει αργότερα.»

Από την πλευρά του ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, κ. Γερουλάνος, ερωτηθείς, αν ο πίνακας είναι του Ρούμπενς ή κάποιου μαθητή του, δήλωσε τα εξής: «Η πραγματικότητα είναι πως ο πίνακας αγοράστηκε ως Ρούμπενς, εκτέθηκε ως Ρούμπενς, εκλάπη ως Ρούμπενς, τον αναζητούσαμε ως Ρούμπενς και τον βρήκαμε ως Ρούμπενς. Τώρα το τι έχει συμβεί στο ενδιάμεσο το αφήνω στην κρίση σας.».

Ακολουθούν οι ομιλίες του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλου Γερουλάνου, του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Χρήστου Παπουτσή και η τοποθέτηση της Διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνας Λαμπράκη - Πλάκα.

Παύλος Γερουλάνος: «H ανάκτηση αυτού του πίνακα, από μόνη της είναι μια πολύ σημαντική είδηση. Τις επιτυχίες που είχαμε τον τελευταίο καιρό στο ν' ανακτήσουμε έργα τέχνης, όπως οι δίδυμοι κούροι της Κορίνθου, η σύλληψη των δραστών της κλοπής των αρχαίων στην Ελευσίνα και προϊστορικών αρχαιοτήτων στην Κάλυμνο, είναι μερικά μόνο, αλλά, χειροπιαστά παραδείγματα. Βλέπει κανείς μία συνέπεια στη σημασία που δίνει η Πολιτεία στο θέμα της αρχαιοκαπηλίας. Το σημαντικό είναι να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες ώστε η αρχαιοκαπηλία να καταλάβει ότι δεν υπάρχει χώρος ανάπτυξής της στη χώρα μας. Προφανώς τα φαινόμενα αυτά δεν θα εξαλειφθούν ποτέ, αλλά μπορούμε να περιορίσουμε το φαινόμενο. Για να περάσει αυτό το μήνυμα, αυτό που θέλω να υπογραμμίσω περισσότερο από οτιδήποτε άλλο είναι ότι δεν θα είχαμε αυτά τα αποτελέσματα, αν δεν υπήρχε η εξαιρετική συνεργασία την οποία έχει το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Η συνεργασία μας, σε όλα τα επίπεδα, έχει υπάρξει άψογη. Θα ήθελα να ευχαριστήσω πρώτα απ' όλα τον Χρήστο Παπουτσή και τη συνεργασία που έχουμε, θέλω να ευχαριστήσω τον κ. Γιάννη Δικόπουλο, Διοικητή Διεύθυνσης Αττικής και τον κ. Δήμο Κούζηλο, Επικεφαλή της Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας, για τη δουλειά την οποία έχουν κάνει και για τον τρόπο με τον οποίο έχουν συνεργαστεί με τους δικούς μας υπαλλήλους. Επίσης, να ευχαριστήσω όλους τους υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, που έχουν εμπλακεί σε αυτές τις υποθέσεις, είτε είναι στο τμήμα τεκμηρίωσης, είτε σε άλλα τμήματα και κυρίως να ευχαριστήσω και ανθρώπους αυτούς τους οποίους δεν μπορούμε να ονοματίσουμε σήμερα. Άνθρωποι οι οποίοι ρισκάρουν για αυτό που θέλουμε να πετύχουμε. Πραγματικά, δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να είναι κάποιος αποτελεσματικός σε τέτοιες προσπάθειες, εκτός από το να είναι σε μια συνεχή και αγαστή συνεργασία. Και μια πολιτική αποφασιστικότητα ώστε να μπει τέλος σε αυτά τα φαινόμενα. Πιστεύω ότι αυτό που κάνει η Ελλάδα σήμερα, επιστρέφοντας έναν πίνακα διεθνούς εμβέλειας στον τόπο προέλευσής του έχει ν' αναδείξει το πως μπορούμε να είμαστε επαγγελματίες. Θέλω να πιστεύω ότι αυτό είναι μόνο η αρχή, ώστε να καταφέρουμε να έχουμε τ' αποτελέσματα που θέλουμε να έχουμε».

Χρήστος Παπουτσής: «Είναι πολύ σπάνιο να ανακτηθούν κλεμμένα αυθεντικά έργα τέχνης. Ή ακόμα, περισσότερο, δεν είναι καθόλου σπάνιο το φαινόμενο να πρόκειται περί πλαστών αντιγράφων των έργων, με αποτέλεσμα μακρόχρονες και εντατικές έρευνες να «πέφτουν στο κενό» ή να οδηγούνται σε φιάσκο.

Σε αυτή, όμως την υπόθεση, συνέβη ακριβώς το αντίθετο. Είχαμε την ανάκτηση ενός σημαντικού πολιτιστικού, εικαστικού θησαυρού, μετά από δέκα ολόκληρα χρόνια.

Θέλω, λοιπόν, να μου επιτρέψετε να συγχαρώ τις Υπηρεσίες Ασφαλείας της Ελληνικής Αστυνομίας και ιδιαίτερα την Υπηρεσία Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας για αυτή τη μεγάλη επιτυχία να ανακτηθεί ένα έργο, όχι μόνο ευρωπαϊκής αλλά και παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Με την ευκαιρία, όμως, επιτρέψτε μου να συγχαρώ και να ευχαριστήσω προσωπικά τον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού τον κ. Παύλο Γερουλάνο, για την εξαιρετική συνεργασία που έχουμε, όχι μόνο σε προσωπικό επίπεδο, αλλά κυρίως μέσω των υπηρεσιών των Υπουργείων που έχουμε την πολιτική ευθύνη.

Επιτρέψτε μου να τονίσω με έμφαση ότι η Πολιτεία και η Ελληνική Αστυνομία είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε από κοινού, τον διαρκή και επίπονο αγώνα μας, για την προστασία των αρχαιοτήτων μας, για την προστασία των πολιτιστικών θησαυρών απ' όπου κι αν προέρχονται.

Κάθε εύρημα, είτε είναι ελληνικής, είτε είναι ευρωπαϊκής είτε διεθνούς πολιτιστικής κληρονομιάς είναι στοιχείο του παγκόσμιου πολιτισμού.

Είναι τμήμα, της παγκόσμιας πολιτιστικής παρακαταθήκης και έχουμε την υποχρέωση να τη διαφυλάξουμε και να την κληροδοτήσουμε στις επόμενες γενεές.

Το έργο «Το κυνήγι του Καλυδώνιου Κάπρου» του Ρούμπενς, αποτελεί ένα μέρος της κοινής πολιτιστικής κληρονομιάς όλων των ευρωπαίων πολιτών, όλων των ευρωπαϊκών χωρών. Ο πίνακας λοιπόν, αυτός του Peter Paul Rubens εκλάπη στις 13-6-2001 ανήκει σε κρατικό Μουσείο του Βελγίου, το Museum voor Schone Kunst έχει αριθμό καταγραφής : 1899F και το ΙD του αντικειμένου στη Βάση Κλαπέντων της Interpol είναι 2001/26887-1.1.

Τα λέω αυτά γιατί έχει πολύ μεγάλη σημασία η πλήρης ταυτότητα ενός αντικειμένου κλαπέντος, σύμφωνα με τις διεθνείς υπηρεσίες, με την οποία η Ελληνική Αστυνομία κινήθηκε, αναζήτησε και τελικώς βρήκε το έργο.

Θέλω επίσης να συγχαρώ τον κύριο Πρέσβη, γιατί ο πίνακας προέρχεται από την ιδιαίτερη πατρίδα του τη Γάνδη και φυσικά αντιλαμβάνομαι πόσο μεγάλη είναι η χαρά του σήμερα, να βλέπει τον πίνακα αυτό, μετά από δέκα χρόνια, εδώ στην Ελλάδα.

Επίσης, θέλω να τονίσω ότι οι σχετικές πληροφορίες περιήλθαν σε γνώση των Υπηρεσιών Ασφαλείας μόλις πριν 15 ημέρες. Η επιχείρηση σχεδιάστηκε και εκτελέστηκε άμεσα με επιτυχία και ενημερώθηκαν αυτομάτως παράλληλα και οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού για την ταυτόχρονη διερεύνηση και πιστοποίηση της αξίας του Πίνακα.

Το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η Ελληνική Αστυνομία και το Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή για τον θαλάσσιο χώρο, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι δεν θα επιτρέψουμε τη δράση των αρχαιοκαπήλων, των ληστών και των παράνομων εμπόρων των πολιτιστικών έργων.

Η αντιμετώπιση αυτής της εγκληματικής δραστηριότητας θα είναι διαρκής, θα είναι αποτελεσματική και σκληρή.

Επιτρέψτε μου, να ολοκληρώσω, με μια ευχή. Με μια ευχή την οποία νομίζω συμμερίζονται όλοι οι Έλληνες, να ανακτηθούν όλοι οι κλεμμένοι αρχαιολογικοί και πολιτιστικοί θησαυροί, από εκείνους που πραγματικά τους ανήκουν.

Σε αυτή την ευχή η Ελληνική Πολιτεία ανταποκρίνεται με όλους τους τρόπους και σε διαρκή βάση».

Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα: «Παίρνουμε κάθε μέρα σήματα των κλαπέντων έργων από το FBI και πρέπει να σας πω ότι είναι χιλιάδες αυτά τα έργα και είναι ελάχιστα αυτά τα οποία ανευρίσκονται. Είναι μια πολύ μεγάλη επιτυχία αυτή που ανακοινώνουμε σήμερα στον Τύπο. Εμείς που είμαστε του επαγγέλματος ξέρουμε πόσο τεράστιο γεγονός είναι αυτό. Καταφέραμε με τις συντονισμένες προσπάθειες του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, των Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, των Ειδικών υπηρεσιών του Τμήματος Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας, και τις ειδικές υπηρεσίες του ΥΠΠΟΤ, που έκαναν την ταύτιση του έργου. Όλες αυτές οι συντονισμένες ενέργειες και αυτές που δεν ξέρουμε, οι τρόποι με τον οποίο κινήθηκαν οι διακινητές του έργου και το πως καταφέραμε να τον ανακτήσουμε είναι μία πολύ μεγάλη, παγκόσμια θα έλεγα επιτυχία.

Το έργο αυτό, αγοράστηκε το 1899 από το Μουσείο της Γάνδης με συνεισφορά των φίλων του Μουσείου της Γάνδης, επιχορηγήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού της εποχής εκείνης με ένα τεράστιο ποσό που και αυτό έχει τη σημασία του, 250.000 χιλιάδες στερλίνες. Ένα πραγματικά υπέρογκο ποσό για την εποχή.

Εμείς γνωρίζουμε ότι το έργο αγοράστηκε ως Ρούμπενς, στους καταλόγους του Μουσείου, τους οποίους έχουμε στη διάθεσή μας, φέρετε ως Ρούμπενς και δεν είναι στη δικαιοδοσία μας να κάνουμε έρευνα αν είναι ιδιόγραφο έργο ή όχι. Εμείς γνωρίζουμε αυτό το έργο ως έργο του Ρούμπενς και δεν νομίζω ότι μειώνει αυτό το εύρημα εάν είναι απο το χέρι του Ρούμπενς ή αν δεν είναι. Αυτό δεν έχει καμία σημασία. Ούτε μειώνεται η σημασία της ανευρέσεως του έργου απο αυτές τις λεπτομέρειες. Νομίζω ότι η σημασία του εντοπισμού, ανεύρεσης και ανάκτησης του έργου είναι πάρα πολύ σημαντική και οτιδήποτε άλλο δεν μας αφορά.»

Κοινοποίησε αυτή τη σελίδα

FacebookMySpaceTwitter