Ν. Μυλωνάς: δημοτική αποκέντρωση πόρων και αρμοδιοτήτων στις τοπικές κοινότητες

Δημιουργήθηκε: . Στήλη: Δελτία Τύπου

Συμπαράταξη Ελπίδας

Προς τον κ. Πρόεδρο και το προεδρείο του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κω

ΘΕΜΑ: '' δημοτική αποκέντρωση πόρων και αρμοδιοτήτων στις τοπικές κοινότητες''

Στους πρώτους 9 μήνες της δημοτικής διοίκησης του νησιού μας από τον ενιαίο Δήμο, αναδέχθηκαν πολλά προβλήματα ενοποίησης υπηρεσιών και οργανισμών. Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως είναι το πολιτικό κενό. Το κέντρο βάρους είναι η πόλη της Κω. Έτσι ήταν και στο παρελθόν. Η απουσία ισόρροπης οικονομικής ανάπτυξης στο νησί συνεχίζει να δημιουργεί τις συνθήκες πολιτικής ανισοτιμίας. Αντί ο νέος Δήμος να δημιουργήσει ενοποιητικές συνθήκες βελτίωσης δημοτικών υπηρεσιών, παρήγαγε νεα προβλήματα λογω της συγκεντροποίησης που αποσυντόνισε το υπάρχων αποκεντρωμένο καθεστώς (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η προηγούμενη κατάσταση ήταν καλή). Οι κάτοικοι των 5 δημοτικών κοινοτήτων βιώνουν την υποβαθμισμένη πολιτική παρουσία του δήμου στις κοινότητες τους, στο επίπεδο της οικονομίας, των υπηρεσιών και της πολιτικής διοίκησης.

--- Η δημοτική αρχή προσπάθησε με τις εκ περιτροπής επισκέψεις δημοτικών της συμβούλων στα κοινοτικά καταστήματα να αμβλύνει τις εντυπώσεις. Δεν το πετυχε. Το αντίθετο συνέβηκε. Οι επισκέπτες δημοτικοί σύμβουλοι δεν είχαν τίποτα να μεταφέρουν στις τοπικές κοινότητες, λογω αναρμοδιότητας και έτσι η παρουσία τους έβλαψε και τα τοπικά πολιτικά όργανα και τους ίδιους!

--- Η μείζων αντιπολίτευση πρότεινε τον διορισμό τοπικών αντιδημάρχων, όπως προβλέπεται από τον νόμο των συνενώσεων των Δήμων. Είναι μια λύση. Όμως εχει μεγάλα πολιτικά μειονεκτήματα. Το κυριότερο είναι ότι δημιουργεί τις συνθήκες για άτυπους τοπικούς Δημάρχους και έτσι ακυρώνει την ήδη αδύναμη θέση του τοπικού κοινοτικού συμβουλίου, μια που ο αντιδήμαρχος εχει εκτελεστική εξουσία ενώ το τοπικό συμβούλιο ΟΧΙ! Επί πλέον η παρουσία αντιδημάρχων συνεχίσει και επιτείνει το ομοκεντρικό παλαιο-δημαρχικό τοπικό μοντέλο διαχείρισης με συνέπεια τον παραγοντισμό και τον τοπικισμό.

--- Η παράταξη μας πρότεινε και προτείνει την δημοτική αποκέντρωση μέσω της ισχυροποίησης του τοπικού κοινοτικού συμβουλίου και των οργάνων του, όπως τα περιγράφει ο νόμος ''Καλλικράτης'' από τα άρθρα 79 έως και 91, ήτοι: η συνέλευση των κατοίκων και το κοινοτικό συμβούλιο με τον πρόεδρο του. Κρίσιμο στοιχείο της αποκέντρωσης είναι η εφαρμογή του άρθρου 86 (επισυνάπτεται στο τέλος) που δίνει την δυνατότητα προϋπολογισμού της τοπικής κοινότητας και συμμετοχή της στο ετήσιο τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου. Μόνο με οικονομική αυτοδυναμία οι κοινότητες μπορούν να ανατρέψουν το σημερινό κλίμα εγκατάλειψης του χώρου τους. Αυτό είναι σήμερα το πρόβλημα των εκλεγμένων τοπικών κοινοτικών αρχών. Έχουν ΜΗΔΕΝΙΚΗ οικονομική δυνατότητα!

---Έχουμε μελετήσει το κόστος των αρμοδιοτήτων των άρθρων 83 και 84 της τοπικής κοινότητας και μπορούμε να του μεταφέρουμε αρμοδιότητες με κριτήρια αυτοτελούς μεταφοράς χρήματος από τον δημοτικό στον κοινοτικό προϋπολογισμό. Η πρόταση μας είναι η αυτοτελήςς οικονομική ενδυνάμωση των 5 τοπικών συμβουλίων με προϋπολογισμούς αρχικά ίσους με το 10% των ετησίων τακτικών εσόδων του δήμου (0,10Χ22.000.000=2.200.000).

---Οι δημοτικές κοινότητες του νησιού μας, εάν λειτουργούσαν αυτόνομα σε σχέση με την δημοτική αρχή, θα είχαν προτείνει ήδη τον δικό τους προϋπολογισμό μέχρι τέλους Ιουνίου στο δημοτικό συμβούλιο το όποιο είναι υποχρεωμένο να συζητήσει το αίτημα! Όμως δεν το τόλμησαν!! Θυμίζουμε: Τα τοπικά συμβούλια ενώ αρχικά προβλέπονταν να μην είναι παραταξιακά αλλά να εκλέγονται από κοινή λίστα, τελικά επιβλήθηκε ο παραταξιακός διαχωρισμός για να ευνοηθεί ο συγκεντρωτισμός και μέσω αυτού ο πολίτικος έλεγχος των μικρών τοπικών κοινωνιών.

Αυτό που δεν έγινε όμως από την βαση, δηλαδή από τις 5 κοινότητες μας, ο νομοθέτης προβλέπει ότι μπορεί να γίνει από τα πάνω δηλαδή με πρωτοβουλία της οικονομικής επιτροπής και του δημοτικού συμβουλίου. Με απλά λόγια μόνο με πρωτοβουλία της δημοτικής αρχής!

Ζητούμε την εισαγωγή του θέματος για συζήτηση στο δημοτικό μας συμβούλιο.

Για την Συμπαράταξη Ελπίδας Ν. Μυλωνάς (δημ. συμβ.)

 

ΑΡΘΡΟ 85 Ν.3853/2010

Προϋπολογισμός της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας Συμμετοχή του συμβουλίου στην κατάρτιση του επιχειρησιακού και τεχνικού προγράμματος

του δήμου

1. Κάθε έτος το δημοτικό συμβούλιο με απόφασή το καθορίζει το ανώτατο ύψος του προϋπολογισμού εξόδων του επόμενου έτους της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας. Η απόφαση αυτή διαβιβάζεται στο συμβούλιό της έως το τέλος Ιουνίου.

2. Το συμβούλιο της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας καταρτίζει σχέδιο του προϋπολογισμού εξόδων της κοινότητας για το επόμενο οικονομικό έτος. Ο προϋπολογισμός δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το ανώτατο ποσό που καθορίστηκε σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο. Το σχέδιο συνοδεύεται από αιτιολογική έκθεση, η οποία περιέχει αιτιολόγηση κάθε εγγραφής και αποστέλλεται έγκαιρα στην οικονομική επιτροπή έως το τέλος Αυγούστου.

3. Η οικονομική επιτροπή εξετάζει: i) αν οι συνολικές δαπάνες που αναγράφονται στο σχέδιο του προϋπολογισμού εξόδων της κοινότητας υπερβαίνουν το ανώτατο ποσό που έχει καθοριστεί από το δημοτικό συμβούλιο για κάθε δημοτική ή τοπική κοινότητα, ii) αν οι δαπάνες αφορούν τις αρμοδιότητες που έχουν μεταβιβαστεί από το δημοτικό συμβούλιο στο συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας και iii) αν οι δαπάνες είναι νόμιμες. Η οικονομική επιτροπή διαγράφει κάθε δαπάνη που δεν συγκεντρώνει τις πιο πάνω υπό στοιχεία ii) και iii) προϋποθέσεις και, σε περίπτωση υπέρβασης του πιο πάνω ανώτατου ποσού, περικόπτει τα επί μέρους κονδύλια. Το σχέδιο προϋπολογισμού εξόδων των δημοτικών κοινοτήτων, όπως τελικά διαμορφώνεται από την οικονομική επιτροπή, εντάσσεται στο σχέδιο προϋπολογισμού του δήμου. Στον προϋπολογισμό του δήμου περιλαμβάνονται ιδιαίτερα κεφάλαια για κάθε τοπική και δημοτική κοινότητα.

Το πιο πάνω σχέδιο προϋπολογισμού εξόδων τοπικής και δημοτικής κοινότητας, αν δεν καταρτιστεί ή δεν υποβληθεί εμπρόθεσμα στην οικονομική επιτροπή, καταρτίζεται από αυτήν.

4. Το συμβούλιο της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας με απόφαση που λαμβάνεται ένα μήνα τουλάχιστον πριν την κατάρτιση του επιχειρησιακού και τεχνικού προγράμματος του δήμου, εισηγείται στην εκτελεστική επιτροπή με σειρά προτεραιότητας, ανάλογα με τον επείγοντα χαρακτήρα των αναγκών των κατοίκων της περιφέρειάς του και τις προτεραιότητες για την τοπική ανάπτυξη, τις δράσεις που πρέπει να περιλαμβάνει το επιχειρησιακό πρόγραμμα του δήμου και τα έργα που πρέπει να εκτελεστούν.

Κοινοποίησε αυτή τη σελίδα

FacebookMySpaceTwitter