Νίκος Μυλωνάς: προτάσεις για τον ισολογισμό
Προς: προεδρείο Δημοτικού Συμβουλίου και την Οικονομική υπηρεσία Δήμου Κω
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
επί του ισολογισμού και απολογισμού 2011 των 3 Δήμων του νησιού μας
Υπάρχουν 3 διακριτά επίπεδα μελέτης των ισολογισμών-απολογισμών από τα οποία προκύπτουν πολιτικά συμπεράσματα:
A. Σε λογιστικό επίπεδο:
Ισχύουν οι 5 συστάσεις του ορκωτού λογιστή. Οι 3 επαναλαμβάνονται συστηματικά εδώ και χρόνια σε όλα τα αντίστοιχα κείμενα. Είναι: α) ανάγκης βελτίωσης και εφαρμογής του συστήματος εσωτερικού ελέγχου και η εφαρμογής της αναλυτικής λογιστικής β) η σύσταση του ότι για τα χρέη παρελθόντων ετών ΠΟΕ πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για τυχών απώλειες από μη είσπραξη και γ) ότι πρέπει να εκλεχθεί ο δήμος μας φορολογικά, κάτι που δεν έχει γίνει από συστάσεως τους. Επαναλαμβάνεται το μοντέλο του Λατομείου ή του Ενιαίου Φορέα τουρισμού, όπου την μετεξέλιξη τους συνοδεύει η σιωπή και η υποκρισία της δημοτικής αρχής που έχοντας την εκτελεστική εξουσία και μπορεί να προκαλέσει τον αντικειμενικό έλεγχο, ψηφίζει τα δυο ντοκουμέντα με μια απλή επιφύλαξη!!! Προκύπτει ένα λογιστικό καθήκον για την δημοτική αρχή:
1. Να καταθέσει σχέδιο αντιμετώπισης του τεράστιου ζητήματος των οφειλομενων ΠΟΕ και παραγραφής των ποσών που δεν μπορούν να εισπραχτούν ώστε να πάμε σε πραγματικά νούμερα τον ετήσιο προϋπολογισμό και τον ισολογισμό του δήμου μας. Τονίζουμε ότι ήταν σημαντική η πρωτοβουλία των Δήμων Δικαίου και Ηρακλειδών να βεβαιώσουν χρέη παρελθόντων ετών μεγάλων οφειλετών τον Οκτώβριο του 2010 κάτι που δεν έκανε ο Δήμος της πόλεως Κω με ευθύνη της δημαρχίας Κυρίτση.
B. Σε οικονομικό επίπεδο:
2. Από την μελέτη των 3 ντοκουμέντων προκύπτει η ανάγκη να αλλάξει ο αρνητικός ρυθμός των επενδύσεων. Οι δαπάνες μισθοδοσίας και λειτουργίας παραμένουν υψηλές και είναι παγιοποιημένες. Γι αυτό πρέπει με τεχνικό και πολιτικό σχεδιασμό να περάσουμε σε υψηλούς ρυθμούς επενδύσεων ώστε να εκσυγχρονιστεί η λειτουργία τους και να αυξηθεί η παραγωγικότητα τους. Για την θετική προοπτική του τόπου μας έχουμε ανάγκη από υψηλούς ρυθμούς επενδύσεων (κεφαλαίου και προσωπικού) που να στηρίζουν συγκεκριμένους παραγωγικούς στόχους που διευρύνουν και διαφοροποιούν την παραγωγική βάση του νησιού. Έχουμε καταθέσει πρόταση που στηρίζει ακόμη και την προσφυγή σε δανεισμό για την υλοποίηση αυτών των αναπτυξιακών στόχων.
3. Αναβάθμιση της διαδικασίας κατάθεσης και συζήτησης του ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ του ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ και των ΕΚΘΕΣΕΩΝ ΔΡΑΣΗΣ, με πλήρη διαφάνεια και ειλικρίνεια εκμεταλλευόμενοι τα σύγχρονα μέσα διάδοσης της πληροφορίας.
4. Εξάρτηση του ετησίου προϋπολογισμού και του απολογισμού από 3-ετες Επιχειρησιακό πρόγραμμα με τον καθορισμό συγκεκριμένων μετρήσιμων στόχων.
5. Καθιέρωση συστήματος εσωτερικών ελεγκτικών διαδικασιών και συνεχούς παρακολούθησης της υλοποίησης του προϋπολογισμού κατά την διάρκεια του έτους.
Γ. Σε κοινωνικό επίπεδο:
6. Τα έσοδα από το ΔΗΦΟΔΩ λόγω της ύφεσης θα μειωθούν. Ήδη έχει αφαιρεθεί από τα δημοτικά έσοδα σημαντικό ποσό από την μείωση των τελών. Συνεπώς τίθεται το ζήτημα της διαφυγής εσόδων από ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ και τις ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ με έδρα εκτός Δωδεκανήσου. Να δημιουργήσουμε ένα σύστημα ελέγχου των επιχειρήσεων αυτών. Παράλληλα πρέπει να συνδέσουμε το ΔΗΦΟΔΩ με συγκεκριμένους αναπτυξιακούς στόχους ώστε να αποκτήσει δυναμικό κοινωνικό έρεισμα.
7. Υπάρχει ανάγκη της αυστηρής ανακοστολόγησης των δημοτικών υπηρεσιών για να αυξήσουμε τα έσοδα μειώνοντας ταυτόχρονα την τιμή συγκεκριμένων δημοτικών υπηρεσιών σε ασθενείς ομάδες πολιτών.
8. Υπάρχει ανάγκη να θέσουμε ως κίνητρο τον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων και να τον χρηματοδοτήσουμε. Για παράδειγμα σε επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα σφράγισαν τις γεωτρήσεις νερού ή που εφαρμόζουν πολιτικές μείωσης της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης (ανακύκλωση, μείωση κατανάλωσης ενέργειας, μικρά ξενοδοχεία εντος οικισμών) κατά την λειτουργία τους.
Δ. Σε πολιτικό επίπεδο:
9. Καθοριστικό σημείο για τον δήμο μας είναι η διάκριση των αρμοδιοτήτων και των εξουσιών. Οι υπηρεσίες και οι οργανισμοί πρέπει να αποκτήσουν αυτοσυνειδησία του δικού τους ρόλου. Η πολιτική ηγεσία πρέπει να μείνει στο επίπεδο της παρακολούθησης και της χάραξης αξόνων δράσης και καθορισμού νέων στόχων υλοποίησης. Όταν υπάρχει παρέμβαση οι υπηρεσίες απονεκρώνονται, κι αυτό γίνεται και με την σημερινή δημοτική αρχή.
Υπάρχουν διαφυγόντα δημοτικά έσοδα από πολιτικές πελατειακών σχέσεων προς τις μεγάλες επιχειρήσεις. Υπάρχουν οικονομικά προβλήματα που προκύπτουν από το μειωμένο τιμολόγιο των δημοτικών υπηρεσιών που δεν ευνοεί του αδύναμους και τους μισθοσυντήρητους αλλά τους μεγάλους καταναλωτές, που έχουν συμφέρον και διαμορφώνουν τους πολιτικούς συσχετισμούς που διατηρούν παγωμένα σε οριζόντιο επίπεδο τα τιμολόγια. Απαιτείται τοπικό κοινωνικό μέτωπο που να διασφαλίζει την ισορροπία από αυτά τα συμφέροντα. Έτσι σε αυτούς τους απολογισμούς απουσίαζαν: δημοτικά έσοδα όπως για παράδειγμα αυτά των 2,2 εκ ευρώ από αυθαίρετα μεγάλου ξενοδοχείου και περίπου 0,5 εκ ευρώ από μη επιβολή τελών σε κατάληψη κοινοχρήστου χώρου σε ξενοδοχείο της πόλης μας, δεν κατευθύνθηκαν επενδύσεις σε κρίσιμους τομείς όπως αυτοί της υποστήριξης των φυσικών πόρων (νερό, γη) αλλά και δεν εφαρμόστηκαν πολιτικές περιορισμού των δαπανών.
ΚΑΤΑΨΗΦΙΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΥΣ ΓΙΑΤΙ ΥΣΤΕΡΟΥΝ ΚΑΤΑ ΠΟΛΥ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ.
Υστερούν κυρίως σε πολιτικό επίπεδο και αυτό είναι το μεγάλο ζητούμενο του τόπου μας.
Νίκος Μυλωνάς δημ. συμβ. της Σ.Ε