Ο Ν. Μυλωνάς για την πολιτική για την Ανάπτυξη των δημοσίων συγκοινωνιών
ΘΕΜΑ: πολιτική για την "Ανάπτυξη & οργάνωση των δημοσίων συγκοινωνιών στο Δήμο Κω"
Παρακολουθήσαμε από τα μέσα ενημέρωσης την χθεσινή συζήτηση.
---Το πρόβλημα ξεκίνησε από τις ομιλίες των 2 ειδικών επιστημόνων που έμειναν στην απλή περιγραφή της υπάρχουσας κατάστασης. Μάλιστα αποκαλύφθηκε ότι στην δημοκοπική τους έρευνα αγνοήθηκε ένας ολόκληρος ισχυρός τομέας μεταφορών, αυτός των τουριστικών λεωφορείων!!!
Η ''παράληψη'' μας θύμισε την αντίστοιχη παράληψη της μελέτης του Ε.Μ. Πολυτεχνείου για την χωροθετηση του εμπορικού λιμανιού του νησιού μας της περιόδου Κυρίτση, όπου δεν συμπεριελήφθη στις προτάσεις η διερεύνηση της Κεφάλου!!!
--- Το βασικό πρόβλημα, φάνηκε ότι ήταν, η απουσία συγκεκριμένης πολίτικης στόχευσης. Ο κ. Δήμαρχος στάθηκε στο θέμα: ''να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, να συγκροτήσουμε ένα σύστημα συνεργασίας για την συγκοινωνία στο νησί και να λύσουμε ζητήματα κυκλοφοριακά και εργασιακά''
Σαν στόχος ακούγεται καλός. Όμως του λείπει η πολιτική. Η ενότητα δυνάμεων δεν σημαίνει οπωσδήποτε κάτι καλό. Η ενότητα δεν μπορεί να επιτευχτεί στην βαση εκκλήσεων ούτε στην βαση του εκβιασμού ''συνεργαστείτε γιατί χανόμαστε!''.
Ο κ. Δήμαρχος εχει πολιτική αδυναμία: δεν μπορεί να λέει συγκεκριμένα πράγματα για την συγκεκριμένη περίπτωση μέσα στις συγκεκριμένες συνθήκες. Χάνεται σε γενικότητες που επιβάλλουν σκοπιμότητες. Έτσι ενώ καταπιάνεται με πολύ σημαντικά ζητήματα, όπως αυτό της σχέσης δήμου και ανεργίας των νέων, δεν εχει και δεν μπορεί να εχει αποτέλεσμα. Έτσι κι εδώ. Καλές προθέσεις, αδύναμη πρόταση, μηδενικό αποτέλεσμα.
---Το ερωτημα για μας είναι: τι αναπτυξιακή πολιτική δημοσίων συγκοινωνιών θα οικοδομήσουμε;''
Συμφωνούμε ότι η υπάρχουσα κατάσταση δεν είναι καλή. Δεν εξυπηρετεί και εχει μη ανταγωνιστικό κόστος. Μια συνεννόηση και μια συνεργασία των εμπλεκόμενων στην βαση των προβλέψεων του νόμου είναι αυτονόητη και κακώς δεν λειτουργει. Η πολιτική όμως δεν είναι ο διάλογος και οι προθέσεις. Είναι τα συμφέροντα και η κοινωνική διαπάλη. Οι προτάσεις εδώ πρέπει να είναι σαφείς και να έχουν καθαρό ιδεολογικό στήριγμα, και να έχουν τεθεί στο τραπέζι από καιρό.
Α. Η μια πρόταση είναι ένας ενιαίος φορέας δημοτικού χαρακτηρα. Με απλά λόγια η ΚΕΑΣ να απορροφήσει το ΚΤΕΛ με ότι σημαίνει αυτό. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όλες οι δημοτικές αστικές συγκοινωνίες είναι ελλειμματικές και ότι αυτή η δημοτική αρχή δεν μπορεί να το κάνει για πολιτικούς λόγους. Αυτό όμως για μας θα ήταν μια λύση που πρέπει να συνδυαστεί με ένα νέο μοντέλο διοίκησης, με μάνατζερ και οργάνωση υπηρεσιών και αμοιβών που να ταιριάζει στα δεδομένα της ελεύθερης αγοράς. Αυτός ο φορέας δεν αποκλείει την ύπαρξη κι άλλων παροχών κυκλοφοριακών υπηρεσιών στις ίδιες γραμμές!
Β. Ενδιάμεση κατάσταση θα ήταν ο πολυμετοχικός χαρακτήρας του ενιαίου σχήματος, μονό που αποκλείεται η συμμέτοχη του δήμου από τον Καλλικράτη. Η πρόταση περνά καθαρά στο χώρο της ελεύθερης αγοράς και των ιδιωτικών επιχειρηματικών σχημάτων. Αυτό σημαίνει ότι ο δήμος ξεχνά την άμεση συμμέτοχη του στις συγκοινωνίες και αποκτά ένα επιτελικό και ελεγκτικό χαρακτηρα. Ελέγχει την ποιότητα των συγκοινωνιών και παρεμβαίνει διορθωτικά ενισχύοντας κάποιες γραμμές για να τονώσει την αναπτυξιακή διαδικασία στην συγκεκριμένη διαδρομή. Κι αυτή είναι μια λύση.
Η δημοτική αρχή πρέπει να αποκτήσει καθαρή άποψη. Να την θύσει στην κοινωνία και οι επιστήμονες να παρουσιάσουν μοντέλα διαχείρισης επί των οποίων να γίνει η συνάντηση εργασίας. Η συζήτηση τότε θα είχε στόχο να συγκλίνουν διαφορετικά συμφέροντα και νοοτροπίες κάτω και από την πίεση της δημοτικής αρχής που εχει την εξουσία να προτείνει και να εφαρμόζει συγκεκριμένα μέτρα για την περίοδο της θητείας της.
Πληρώσαμε τόσες και τόσες μελέτες για να αναβάλουν την λήψη απόφασης ή για να παίξουν το παιγνίδι των εντυπώσεων οι Δήμαρχοι! Έτσι θα γίνει και εδώ. Μια ακόμη μελέτη χωρίς εφαρμογή!
Για την Συμπαράταξη Ελπίδας Ν. Μυλωνάς (δημ. συμβ.)