Σιδηρόδρομος στην Κρήτη;
Το αίτημα για κατασκευή σιδηροδρομικού άξονα στην Κρήτη προωθούν στο ευρωκοινοβούλιο οι Οικολόγοι Πράσινοι, με ερώτηση του Μιχάλη Τρεμόπουλου. Ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων θέτει υπόψη της Κομισιόν σχετικό αίτημα από πρωτοβουλίες πολιτών, αλλά παλιότερες ερωτήσεις Κρητικών βουλευτών στην ελληνική Βουλή, ρωτώντας κατά πόσο το έργο είναι επιλέξιμο για ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση.
Πέρα από τα γνωστά και αδιαμφισβήτητα περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα του σιδηροδρόμου, ένας τέτοιος άξονας στην Κρήτη θα συνεισέφερε σημαντικά στην αντιμετώπιση του έντονου κυκλοφοριακού προβλήματος των πόλεων του νησιού, θα έκανε τις μετακινήσεις των πολιτών ασύγκριτα ασφαλέστερες σε σχέση με τους σημερινούς επικίνδυνους δρόμους, θα διευκόλυνε τη μετακίνηση από και προς το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, που αποτελεί ήδη το δεύτερο σε κίνηση στην Ελλάδα, και θα συνέβαλε στην εν γένει ισόρροπη ανάπτυξη της Κρήτης. Παρά τη σύμπνοια της τοπικής κοινωνίας και της επιστημονικής κοινότητας για την αναγκαιότητα ενός τέτοιου έργου, εξακολουθεί να περιφέρεται από υπηρεσία σε υπηρεσία ακόμη και το αίτημα για εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας.
«Σε όλη την Ελλάδα, ο σιδηρόδρομος είναι ζωτικό μέρος της λύσης», δήλωσε ο Μιχάλης Τρεμόπουλος. «Παράλληλα λοιπόν μετους αγώνες να ξαναλειτουργήσουν οι γραμμές που θυσιάστηκαν στο Μνημόνιο και τα συμφέροντα, παράλληλα με την προσπάθεια να συμπληρωθούν οι κρίκοι που λείπουν στο δίκτυο της ηπειρωτικής χώρας, αναγνωρίζουμε ότι ο σιδηρόδρομος είναι αναγκαίος και για την Κρήτη. Πέρα από αίτημα των Οικολόγων Πράσινων, αποτελεί σημείο σύγκλισης έγκριτων συγκοινωνιολόγων, πρωτοβουλιών πολιτών, κοινωνικών φορέων και βουλευτών του νησιού. Εξοικονόμηση πόρων με εγκατάλειψη φαραωνικών έργων όπως το σχεδιαζόμενο αεροδρόμιο στο Καστέλι, ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση σε περίοδο οξείας δημοσιονομικής κρίσης, αλλά και η εμπλοκή των ΚΤΕΛ και άλλων τοπικών φορέων, μπορούν να δώσουν την απαραίτητη ώθηση για να ξεπεραστούν οι δυσκολίες που Περιφέρεια και Κυβέρνηση αδυνατούν να υπερβούν εδώ και χρόνια».
(ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης του Μιχ. Τρεμόπουλου)
Θέμα: Κατασκευή σιδηροδρομικού άξονα στην Κρήτη
Οι πόλεις της Κρήτης αντιμετωπίζουν έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα και ο Βόρειος Οδικός Άξονας, που συνδέει τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα, θεωρείται από τους πιο επικίνδυνους στην Ελλάδα από άποψη οδικής ασφάλειας.
Πρωτοβουλίες Πολιτών (1), (2) ζητούν κατασκευή σιδηροδρομικού άξονα. Το ίδιο αίτημα έχουν θέσει οι Οικολόγοι Πράσινοι Κρήτης (3), αλλά και βουλευτές του νησιού (4), καθώς και κοινωνικοί φορείς.
Έγκριτοι συγκοινωνιολόγοι προκρίνουν την κατασκευή σιδηροδρομικής σύνδεσης μεταξύ των τριών μεγάλων αστικών κέντρων της Κρήτης, Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο και μάλιστα σε χρόνο 50 λεπτών, για τη διαδρομή Χανιά-Ηράκλειο. Σύνδεση με Μέσο Σταθερής Τροχιάς χρειάζεται και για το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, καθώς είναι ήδη 2ο στην Ελλάδα σε επιβατική κίνηση.
Ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
Είναι το έργο του σιδηροδρομικού άξονα επιλέξιμο για ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση;
(1) http://www.facebook.com/groups/43193441881/
(2) http://cretanrail.wordpress.com
(3) http://ecogreens-crete.blogspot.com/2008/09/blog-post_6633.html
(4) http://cretanrail.wordpress.com/2008/05/28/%ce%b5%cf%81%cf%89%cf%84%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%83-%cf%84%ce%bf%ce%bd-%cf%85%cf%80%ce%bf%cf%85%cf%81%ce%b3%ce%bf-%ce%bc%ce%b5%cf%84%ce%b1%cf%86%ce%bf%cf%81%cf%89%ce%bd-%ce%ba%ce%b1/