Συμπαράταξη Ελπίδας: Προτάσεις για τη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου
Προτάσεις στο Σχέδιο: KANONΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Α. H σημασία του κανονισμού του δημοτικού συμβουλίου είναι πασιφανής σε κάθε σύγκλιση του.
Υπήρχε ο πρότυπος κανονισμός του ΥΠΕΣ ο οποίος θα έπρεπε να εφαρμόζεται αλλά δεν τηρείται εδω και 18 μήνες γιατί αυτό βόλευε τον κ. Δήμαρχο. Ο δημαρχοκεντρισμός και η δημοκρατική λειτουργία του ΔΣ δεν συμβιβάζονται. Αυτό δείχνει η ιστορία των Δημ. Συμβουλίων. Για παράδειγμα αναφέρουμε την προσπάθεια της Σ.Ε. την προηγούμενη περίοδο. Πριν την έναρξη της περιόδου 2006-10 στις 17-11-06 είχαμε καταθέσει προτάσεις για τον κανονισμό λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου που αγνοήθηκαν προκλητικά από την τότε δημοτική αρχή και τα δημοτικά μέσα ενημέρωσης. Τότε θέλαμε να ανοίξουμε ένα διάλογο με τα διαδικαστικά ζητήματα που είχαν σχέση με την κακή κατάσταση στην συζήτηση και την λήψη αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου. Δυστυχώς ακολουθήθηκε άλλη τακτική. Αποτέλεσμα ήταν τα εσωτερικά προβλήματα της τότε δημοτικής αρχής, ο ξεπεσμός του προέδρου του Δημ. Συμβ. , η υποβάθμιση του θεσμού του Δ.Σ. και οι αυξανόμενες κοινωνικές αντιδράσεις. Τα ίδια φαινόμενα κυριαρχούν στο σημερινό δημοτικό συμβούλιο.
Β. Το ζήτημα του κανονισμού είναι πολιτικό. Πρέπει να υπάρχει μια δημοτική αρχή που αντιστρατεύεται τον δημαρχοκεντρισμό και την εργαλειακή αντίληψη εκμετάλλευσης του θεσμού του Δ.Σ. για την δημιουργία εντυπώσεων και τον έλεγχο των διαδικασιών με στόχο την εκλογική ενίσχυση της εκάστοτε δημοτικής αρχης. Η παρούσα δημοτική αρχή δεν διαφέρει της προηγούμενης. Δεν νομίζουμε ότι θα αποδεχτεί τις προτάσεις μας. Παρ όλα αυτά εμείς έγκαιρα τις υποβάλλουμε στο προεδρείο και στην κοινωνία.
Γ. Ο κώδικας τοπικής αυτοδιοίκησης Ν. 3463/2006 με τα άρθρα του 92 έως 102 καθορίζει δεσμευτικά πολλά ζητήματα λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου και πρότυπος κανονισμός του ΥΠΕΣ και οι προβλέψεις-επαναλήψεις του Ν. 3852/10 λύνουν το 90% του αναγκαίου κανονισμού. Για την ενίσχυση της δημοκρατικής λειτουργίας του οργάνου απαιτούνται συμπληρώσεις που αφορούν τον περιορισμό των παρεμβάσεων του δήμαρχου, την ενίσχυση του ρόλου της αντιπολίτευσης και το άνοιγμα του οργάνου στην κοινωνία.
Γ. Γι αυτό προτείνουμε:
Κατά τα άρθρα του Ν. 3463/2006 και επιπλέον των αναγραφόμενων:
Άρθρο 92 : δεν αρκρι η εκλογή του 3-μελούς προεδρείου του Δημοτικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) και θεσμοθετειται συλλογική του λειτουργία, που σημαίνει κοινή σύνταξη της ημερησίας διάταξης, κοινή διεύθυνση της συζήτησης στην βαση της πλειοψηφίας των 3 και όχι μόνο από την γνώμη του προέδρου. Εχει αποδεδειχθεί ότι ο εκάστοτε πρόεδρος λειτουργει ως όργανο του Δημάρχου.
Άρθρο 94 : Δημοτικες ομάδες. Επεκτείνουμε τα προβλεπόμενα δικαιώματα για τις δημοτικες ομάδες για όλες τις δημοτικες παρατάξεις που συμμετείχαν στις δημοτικες εκλογές. Προτείνουμε την καθιέρωση της ΠΡΟΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ μέσω διαπαραταξιακής επιτροπής αποτελούμενης από έναν εκπρόσωπο κάθε δημοτική παράταξη που συνέρχεται πριν από την κάθε σύνοδο που αποφασίζει για την αξιολόγηση και ιεράρχηση των θεμάτων αλλά και την συνοπτική ψήφιση των θεμάτων στα οποία υπάρχει ομοφωνία.
Άρθρο 95 : σύγκλιση του Δ.Σ.
1) καθιερωνεται πάγια ημέρα και ώρα της κανονικής σύγκλισης του ΔΣ κάθε μήνα, την 1η έως την 3η μέρα κάθε μήνα ώστε να υπάρχει συνολικός σταθερός προγραμματισμός του μηχανισμού του Δημου και των παρατάξεων. Η σημερινή κατάσταση σύγκλισης του οργάνου όποτε βολεύει τον δήμαρχο είναι ΓΕΛΟΙΑ.
2) Επεκτείνεται το δικαίωμα σύγκλισης του Δ.Σ. πέρα από το θεσμοθετημένο του 1/3 (το σύνολο της αντιπολίτευσης όπως προβλέπει Ν. 3852/10 και θυμίζουμε τα γεγονότα της πυρκαγιάς στον ΧΥΤΑ!) με το ¼ του Δ.Σ. σε συνδυασμό με ανάλογο κοινωνικό αίτημα συνδικαλιστικών και επιστημονικών φορέων του νησιού.
3) η πρόσκληση επιδίδεται στους δημοτικούς συμβούλους τουλάχιστον 5 ΕΡΓΑΣΙΜΕΣ ημέρες
(κι όχι μεσω αργιων και σαβατοκύριακου) πριν την συνεδρίαση και συνοδεύεται με πλήρη και αιτιολογημένη έκθεση και περίληψη της θεματολογίας της συνεδρίασης. Την ίδια μερα οι φάκελοι των θεμάτων κατατίθενται στο γραφείο του δημοτικού συμβουλίου και είναι στην διάθεση όλων των συμβούλων και των πολιτών.
4) οποιοσδήποτε φορέας ή σωματείο ή σύλλογος ή ομάδα πολιτών μπορεί να θέσει θέμα προς συζήτηση με πρόταση στο 3-μελές προεδρείο του Δ.Σ. που συζητείται στην διαπαραταξιακη επιτροπή και τίθεται ή όχι στην ημερήσια διάταξη του αμέσως επόμενου δ. σ. ακόμα και σε περίπτωση αντίθετης της γνώμης του Δημάρχου.
5) τίθεται ως θέμα συζήτησης στο ΔΣ κάθε πρόταση θέματος που υπογράφεται από το σύνολο της αντιπολίτευσης
6) καθορίζεται ανώτατος αριθμός 10 θεμάτων+20 με προδιαβούλευση+2 εκτάκτων ανά σύγκλιση και συνολικός χρόνος κάθε συνεδρίασης οι 5 ώρες.
7) Σε κάθε θέμα η εισήγηση δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 5 λεπτά, οι τοποθετήσεις τα 5 λεπτά και οι δευτερολογίες το 1 λεπτό για Δήμαρχο και για όλα τα μέλη του Δ.Σ.
8) θεσμοθετείται 1 ειδική συνεδρίαση κατ έτος στην οποια ο δήμαρχος-αντιδήμαρχοι απαντούν στις ερωτήσεις των Συμβούλων ή εκπροσώπων των παρατάξεων ή φορέων.
9) θεσμοθετείται 1 συνεδρίαση κατ έτος στην έδρα κάθε τοπικής κοινότητας.
Άρθρο 96 : τρόπος συνεδρίασης. Δεν επιτρέπεται η συνέχιση μιας συνεδρίασης χωρις να υπάρχει απόλυτη πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου ήτοι με παρόντες λιγότερους 16 συμβούλους.
Άρθρο 97 : πρακτικά συνεδριάσεων. Τα πρακτικά με ευθύνη της γραμματείας καταχωρούνται στην ιστοσελίδα του δημοτικού συμβουλίου
Άρθρο 98 : υποχρεώσεις των δημοτικών συμβούλων. Επεκτείνουμε τις υποχρεώσεις με την κατάθεση ετήσιου προσωπικού απολογισμού με κριτικές παρατηρήσεις που κατατίθεται στο προεδρείο του Δ.Σ.
Άρθρο 99 : κωλύματα δημ. συμβούλων. Επεκτείνουμε τα κωλύματα για τις προφανείς και αποδείξιμες περιπτώσεις προσωπικών πελατειακών σχέσεων των δημοτικών συμβούλων με επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα όταν συζητούνται θέματα που τους αφορούν ονομαστικά.
Άρθρο 100 : λειτουργία δημοτικού συμβουλίου. Επεκτείνονται τα προβλεπόμενα δικαιώματα για τις δημοτικες ομάδες και για τις δημοτικες παρατάξεις.
Άρθρο 101 : επιτροπές του δημοτικού συμβουλίου. Επεκτείνονται τα προβλεπόμενα δικαιώματα για τις δημοτικες ομάδες και για τις δημοτικες παρατάξεις. Επί πλέον συμβουλευτικές και ερευνητικές Επιτροπές:
Α. διοικητική επιτροπή με θέματα διοίκησης του δήμου και σχέσεων δημότη και δήμου, εργασιακά ζητήματα, προσλήψεις, ονοματοδοσία οδών, θέματα ισονομίας και ισοπολιτείας.
Β. οικονομική επιτροπή με θέματα εσόδων και εξόδων, δημοτικού φόρου, καταγραφής απόρων και διερεύνησης οικονομικών υποθέσεων.
Γ. τεχνική επιτροπή για κάθε τεχνικό πρόβλημα.
Δ. Επιτροπή περιβάλλοντος για κάθε ζήτημα που έχει σχέση με το περιβάλλον στον δήμο μας.
Άρθρο 72 και 73,74 του Ν 3852/10: θεσμοθετείται ότι στην συγκρότηση της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής τα 3 μέλη της μειοψηφίας δεν μπορεί να είναι από μια παράταξη ( όπως επέβαλε στην σημερινή διάρθρωση τους η δημοκρατικότητα της Δύναμης Αλλαγής)
Ομάδα εργασίας της Σ.Ε.: Ν. Τσακίρης, Δ. Βαγγέλης, Α. Κακλαμάνης, Ν. Μυλωνάς