Τοποθέτηση και ερωτήματα Δ. Γάκη στον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου
Θέμα: «Τοποθέτηση του Βουλευτή Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, σε θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Ναυτιλίας».
Στη συνεδρίαση Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής που διεξήχθη την 02.08.12, με θέμα την ενημέρωση της επιτροπής από τον ΥΝΑ κ. Κ. Μουσουρούλη, για ζητήματα αρμοδιότητας του υπουργείου ναυτιλίας, ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, Δημήτρης Γάκης, έκανε την παρακάτω τοποθέτηση και έθεσε στον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου συγκεκριμένα ερωτήματα:
«Κύριε Υπουργέ, ακούσαμε μια εισήγηση με μπόλικο οραματισμό και καθόλου συγκεκριμένα μέτρα που να αντιμετωπίζουν τα εκρηκτικά προβλήματα της νησιωτικής χώρας και ιδιαίτερα του Αιγαίου. Με την τοποθέτηση σας επιβεβαιώνεται η εκτίμηση μας ότι η λέξη Αιγαίο μπήκε στον τίτλο του Υπουργείου Ναυτιλίας κάτι σαν το κερασάκι στην τούρτα. Δεν διαπιστώσαμε στην εισήγηση σας, ότι αντιμετωπίζετε τα νησιά ως αυτόνομες κοινωνικές οντότητες, οι οποίες για να λειτουργήσουν απαιτούν το σχολείο τους, το νοσοκομείο τους, τις δημόσιες υπηρεσίες τους και την δυνατότητα επικοινωνίας με την υπόλοιπη χώρα.
Κύριε Υπουργέ, η τελευταία απογραφή κατέγραψε μείωση του πληθυσμού της χώρας κατά περίπου ένα εκατομμύριο άτομα. Το φαινόμενο είναι εντονότερο σε περιοχές όπου η οικονομική κρίση έχει μεγαλύτερη ένταση και η ανεργία μεγαλύτερα ποσοστά, με αποτέλεσμα την ερήμωση της ελληνικής περιφέρεια και της νησιωτικής χώρας. Αντίθετα, εκεί όπου υπάρχει σχεδιασμένη ανάπτυξη οι τάσεις είναι αυξητικές όπως για παράδειγμα το νησί των Λειψώνί.
Δική μας πρόταση για την αντιμετώπιση της εγκατάλειψης των νησιών μας είναι η ίδρυση αυτόνομου Υπουργείου Νησιωτικής Ανάπτυξης. Αντίθετα, στην εισήγηση σας κύριε Υπουργέ, διαπιστώνουμε ότι, έστω δειλά, επικροτείται τους φόβους για ένα ακτοπλοϊκό κραχ τον ερχόμενο χειμώνα. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι έτοιμες να εγκαταλείψουν τα νησιά στη μοίρα τους. Πιστεύουμε λοιπόν ότι πρέπει να είναι άμεσης προτεραιότητας ο σχεδιασμός των δρομολογίων από μηδενική βάση για να μη παρουσιάζονται φαινόμενα όπως της Καλύμνου όπου η αναχώρηση ενός πλοίου από άλλο για τον Πειραιά διαφέρουν κατά μισή ώρα, ενώ το νησί μένει ακάλυπτο για τις επόμενες 3 μέρες.
Κυρίαρχο θέμα στο σχεδιασμό είναι και η ενδονησιακή επικοινωνία των νησιών μας. Εμείς στη Δωδεκάνησο, έχουμε μια εμπειρία διασύνδεσης των νησιών σε καθημερινή βάση. Εμπειρία που εκτός της συμβολής της στην όσμωση των νησιωτικών κοινωνιών συμβάλει και στην ανάπτυξη του τουρισμού κυρίως των μικρότερων νησιών. Σας προτείνουμε επίσης την άμεση ένταξη στους σχεδιασμούς σας την επέκταση της γραμμής από Πάτμο προς τα μεγάλα αεροδρόμια της Σάμου και της Ικαρίας, ενέργεια που θα ενισχύσει σε μεγάλο βαθμό τον θρησκευτικό και προσκυνηματικό τουρισμό της Πάτμου, αλλά και των Λειψών και των άλλων μικρότερων νησιών της βόρειας Δωδεκανήσου.
Ένα άλλο θέμα που πρέπει να αντιμετωπίσετε κατά προτεραιότητα κύριε Υπουργέ, είναι η επαναλειτουργία του πλωτού πολυϊατρείου «Δελφίνι της ζωής και της ελπίδας» που επί μία δεκαετία παρείχε υπηρεσίες πρωτοβάθμιας υγείας και προληπτικής ιατρικής στα μικρά νησιά της Δωδεκανήσου. Αξίζει κύριε Υπουργέ, να ζητήσετε στοιχεία για την προσφορά του και τότε είμαστε σίγουροι ότι θα βρείτε τρόπο όχι μόνο να χρηματοδοτήσετε τη λειτουργία του αλλά να εφαρμόσετε αυτή την πρωτότυπη ιδέα και στα νησιά των Κυκλάδων και γιατί όχι και όλου του νησιωτικού συμπλέγματος.
Σας ακούμε κύριε Υπουργέ, να εξαγγέλλετε μεγαλεπήβολα όνειρα για την κατασκευή μαρίνων. Και γελάμε γιατί εδώ και 40 περίπου χρόνια προσπαθούμε να κατασκευάσουμε μια μαρίνα στο νησί της Ρόδου. Πάνω που πιστεύαμε ότι το όνειρο θα γινόταν γρήγορα πραγματικότητα διαπιστώσαμε ότι διεκόπησαν οι εργασίες αποπεράτωσης της εξ' αιτίας της διακοπής της χρηματοδότησης της κατασκευάστριας εταιρείας, θύμα της μνημονιακής καταστροφικής πολιτικής των τελευταίων κυβερνήσεων. Θα δώσετε κάποια λύση κύριε Υπουργέ;
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου κύριε Μουσουρούλη πρέπει να αναπτύξει συνέργειες και με άλλα υπουργεία. Πρέπει κατά την άποψη μας άμεσα να αντιμετωπίσετε την διαδικασία αλλά και το κόστος έκδοσης visa από την Τουρκία. Υπάρχει κύριε Υπουργέ στα απέναντι παράλια ένας μεγάλος αριθμός εν δυνάμει επισκεπτών των νησιών μας, που δυσκολεύονται να μας επισκεφθούν εξ αιτίας του κόστους έκδοσης αλλά και της διάρκειας ισχύος της visa. Πως σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε αυτό το πρόβλημα;
Στα θέματα της ναυτικής εκπαίδευσης που θέσατε δεν ακούσαμε τίποτα για την λειτουργία στη Ρόδο του Διεθνούς Ινστιτούτου Ναυτικού δικαίου της Θάλασσας. Γνωρίζετε την ύπαρξη του; Είναι στις σκέψεις να το «εκμεταλλευτείτε» για την γενικότερη προβολή της ποντοπόρου ναυτιλία μας;
Επίσης, θα σας προκαλούσαμε να σκύψετε με μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην προστασία και την φύλαξη των εναλίων αρχαιοτήτων. Είμαστε ξέφραγο αμπέλι για τους αρχαιοκάπηλους των θαλασσών μας.
Γενικά κύριε Υπουργέ, στο πλαίσιο των ακραίων νεοφιλελεύθερων αντιλήψεων σας, σας ακούσαμε να σχεδιάζετε την ολοκλήρωση του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας. Μετά το ξεπούλημα των τραπεζών, το ξεπούλημα των παραλιών, το ξεπούλημα των αεροδρομίων, έρχεται και η σειρά των λιμανιών μέσω των Α.Ε. των λιμενικών ταμείων και των αυτόνομων οικονομικών μονάδων που μας εξαγγείλατε.
Συνοψίζοντας, κ. Υπουργέ θέλουμε να μας απαντήσετε συγκεκριμένα πως σκέφτεται η Κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τα ειδικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά;
Σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβεί το Υπουργείο σας για την στήριξη των απομακρυσμένων νησιών, ιδιαίτερα στους τομείς των συγκοινωνιών και της υγείας, σε συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία;
Ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβει στο πλαίσιο της ΕΕ, ιδιαίτερα μετά τις απαιτήσεις της μνημονιακής πολιτικής και του σκληρότερου δημοσιονομικού πλαισίου, με ορίζοντα την επόμενη προγραμματική περίοδο 2014-2020, για να προβλεφτούν ειδικές διατάξεις για τις νησιωτικές περιοχές. Παράδειγμα, θα μεριμνήσει έτσι ώστε αυτές οι περιφέρειες να υπαχθούν σε ειδικά προγράμματα περιφερειακής ανάπτυξης που ανταποκρίνονται περισσότερο στις ιδιαιτερότητές τους;
Ευχαριστώ,
Δημήτρης Γάκης, Βουλευτής Δωδεκανήσου ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ».