Ν. Μυλωνάς: το επικίνδυνο δεν είναι η μη υπογραφή της σύμβασης Δήμου-ΕΒΕΔ-RAYANAIR
Το επικίνδυνο δεν είναι η μη υπογραφή της σύμβασης Δήμου-ΕΒΕΔ-RAYANAIR αλλά η απουσία νέας δημοτικής πολιτικής για τον τουρισμό.
Η μη υπογραφή (ακόμη) της σύμβασης συνεργασίας Δήμου-ΕΒΕΔ-RAYANAIR εχει αναδεχθεί σε μείζον οικονομικό-κοινωνικό-πολιτικό τοπικό θέμα.
Θα το σχολιάσουμε ως πολιτικό θέμα που αφορά την συνεργασία φορέων της κοινωνίας μας με μια αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους μεταφοράς ελεύθερων τουριστών στο νησί μας.
1. για την επιδότηση: Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους έχουν καταφέρει να ελέγχουν ένα σημαντικό τμήμα της μαζικής τουριστικής αγοράς. Γι αυτό θα συμφωνήσουμε στην ανάγκη εμπλοκής της κοινωνίας μας σε αυτό το κομμάτι του τουρισμού. Αυτή η εμπλοκή στα πρώτα της στάδια (όπως τώρα) είναι αποδεκτό και λογικό να γίνει με την συμμετοχή της πολιτικής ηγεσίας του νησιού. Δεν επιτρέπεται όμως να γίνει μια μόνιμη κατάσταση επιδόματος και χρηματικής ενίσχυσης από την πλευρά του Δημου. Οι συνεχείς επιδοματικές πολιτικές με δημόσιο χρήμα οδήγησαν σε καταστροφές. Είναι και κοινωνικά άδικες γιατί είναι πάντοτε επιλεκτικές και παραβιάζουν το κριτήριο της ισότητας. Είναι αναποτελεσματικές γιατί δημιουργούν παθητικές καταστάσεις και δεν οδηγούν στην ενεργό δράση. Αυτό έγινε με το συνολικό τουριστικό προϊόν της χώρας μας. Ενώ σε πρώτη φάση οι επιδοτήσεις βοήθησαν και ήταν αναντικατάστατος παράγοντας της τουριστικής ανάπτυξης από ένα σημείο και περα είχαν αρνητικά αποτελέσματα. Συνεπώς ο Δήμος μας πρέπει να εμπλακεί στο παιγνίδι για μια 3-ετια ή 5-ετία δεσμευόμενος από τώρα για το συνολικό ποσό που είναι διατεθειμένος να επιδοτήσει την συγκεκριμένη δράση. Καθαρά λόγια και καθαρές πράξεις.
2. Για την απουσία διαφάνειας: Είναι ακατανόητη η συνεχιζόμενη απόκρυψη στοιχείων σε σχέση με την διαπραγμάτευση με την RAYANAIR. Ούτε στο δημοτικό συμβούλιο ούτε στον ΔΟΤ εχει δοθεί έγγραφη αναφορά για το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων και τα σημεία διαφωνίας. Είναι λογικό ο καθένας να λέει ότι θέλει. Όμως με την αδιαφάνεια καλύπτονται κυρίως οι πολιτικοί χειρισμοί! Γι αυτό ποτέ δεν μάθαμε ποιος κορόιδεψε την RAYANAIR, (αν κορόιδεψε). Δεν μαθαίνουμε γιατί η μυστικοπάθεια εξυπηρετεί την σκοπιμότητα. Δεν μαθαίνουμε γιατί η αδιαφάνεια καλύπτει υπόγειες διαδρομές μαύρου πολιτικού χρήματος.
3. για την καταστροφή των μικρομεσαίων: Λέγονται υπερβολές. Το μοντέλο του τουρισμού δεν ανατρέπεται με την χρηματοδότηση RAYANAIR. Το μοντέλο θα αλλάξει όταν ξεκαθαριστούν οι ρόλοι κάθε επιπέδου εξουσίας και τεθεί ως στόχος η πραγματική ενίσχυση των μικρομεσαίων με ένα σύνολο πολιτικών ρυθμίσεων. Για τον Δήμο μας ο οποίος συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στον χαρακτηρα του μοντέλου και του τουριστικού προϊόντος του νησιού μας, αναλογεί η ευθύνη του κεντρικού σχεδιασμού. Του σχεδιασμού όχι από την πλευρά της μεγιστοποίησης των κερδών αλλά από την μεριά της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος, της κοινωνικής δικαιοσύνης με την έννοια της αποφυγής της συγκέντρωσης του πλούτου σε ελάχιστους μεγαλοκεφαλαιούχους και τέλος της διασφάλισης των φυσικών πόρων του νησιού. Ο Δήμος μας αντί να πηγαίνει στις τουριστικές εκθέσεις, στα ποταμόπλοια, να κάνει τα στραβά μάτια στα χρέη επιχειρήσεων και να συνεχίζει μια επιδοματική πολιτική χαμηλής χρέωσης στο νερό, στα σκουπίδια, στους κοινοχρήστους χώρους κλπ εχει την ΤΕΡΑΣΤΙΑ ευθύνη της μελέτης της αγοράς, της παρακολούθησης των αλλαγών και της ανανέωσης του τουριστικού προϊόντος και των τεχνικών παραγωγής τους! Εχει την ευθύνη του σχεδιασμού του έλεγχου και της οργάνωσης του χώρου, των υπηρεσιών και των μετακινήσεων! Από εδώ απορρέει η κατηγορία για την μη σύνταξη στοιχειώδους μελέτης αποτελεσματικότητας για να πεισθεί η κοινωνία για την χρησιμότητα της σύμβασης. Ούτε ένα απλό ερωτηματολόγιο θεσμοθετήθηκε που να συμπληρώνεται εθελοντικά και να έχουμε κάποια στοιχεία, και κυρίως για να διατυπωθούν προτάσεις πως οι τουρίστες των RAYANAIR να κατευθύνονται σε μικρές μονάδες κι όχι σε μεγάλα ξενοδοχεία και μάλιστα all in.
4. Το επικίνδυνο δεν είναι η μη υπογραφή της σύμβασης Δήμου-ΕΒΕΔ-RAYANAIR αλλά η απουσία νέας δημοτικής πολιτικής για τον τουρισμό.
Για την Σ.Ε. Ν. Μυλωνάς