Ο Γιάννης Κρητικός για τον οικονομικό απολογισμό του Δήμου της Κω

Δημιουργήθηκε: . Στήλη: Δελτία Τύπου

Γιάννης Κρητικός

Κύριε Δήμαρχε,
Κύριε Πρόεδρε,
Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Δυστυχώς ούτε φέτος έγινε Απολογισμός Πεπραγμένων της Δημοτικής Αρχής όπου θα είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε αναλυτικά την οικονομική κατάσταση του Δήμου καθώς και θέματα διοίκησης και εφαρμογής του προγράμματος δημοτικής δράσης.

Ο οικονομικός απολογισμός του Δήμου μας δεν πρέπει να εξαντλείται σε μια απλή ανάγνωση αριθμών και δεικτών, αλλά πρέπει να γίνεται και κουβέντα επί της ουσίας και μια σε βάθος ανάλυση τόσο των στόχων όσο και του βαθμού επίτευξή τους από τη Δημοτική Αρχή κατά τη συγκεκριμένη χρονιά. Πρέπει να γίνει μια οικονομικο - πολιτική συζήτηση πάνω στα πεπραγμένα του 2011. Αν δεν συζητηθούν σήμερα, πότε θα συζητηθούν;
Διαβάζοντας τον απολογισμό του Δήμου Κω για το έτος 2011 γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι δεν επετεύχθησαν οι στόχοι που είχαν μπει από τη Δημοτική Αρχή στον αντίστοιχο προϋπολογισμό του Δήμου. Θυμίζω στο σώμα ότι εμείς, ως παράταξη, κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού του 2011 επισημάναμε τον κίνδυνο η Δημοτική Αρχή να πέσει έξω κατά αρκετά εκ. €. Δώσαμε συγκεκριμένους κωδικούς και ποσά και, δυστυχώς για το Δήμο μας, επαληθευτήκαμε στο ακέραιο. Έπεσαν έξω οι προβλέψεις. Έπεσαν έξω σε όλα τα επίπεδα και μάλιστα σημαντικά.
Επιτρέψετε μου να αναφέρω επιγραμματικά τα πιο βασικά συμπεράσματα που βγαίνουν από την ανάλυση του απολογισμού.
Α. ΕΣΟΔΑ
• Προϋπολογίσατε 65.7 εκ. € έσοδα και εισπράξατε 33.2 εκ. € ! Πέσατε έξω κατά 32,5 εκ. € !
Δεν εισπράξατε ούτε ένα ευρώ από εικοσιοκτώ (28) κωδικούς αν και προϋπολογίσατε να εισπράξετε 3 εκ. €. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
• Μισθώματα (βοσκήσιμων εκτάσεων, για διαφημιστικά μέσα, κινητών πραγμάτων, κτλ. – κωδ. 0112,0115)
• Τέλος διαφήμισης (40.000 € - κωδ. 0462)
• Λοιπές επιχορηγήσεις για επενδύσεις και έργα (163.560 € - κωδ. 1327)
• Έσοδα από Δημοτικές Επιχειρήσεις (57.900 € - κωδ. 1612, 1614)
• Τακτικά έσοδα από τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού (1.000.000 € - κωδ. 2111)
• Έκτακτα γενικά έσοδα (471.490 € - κωδ. 2211)

Πέσατε αρκετά έξω σε σημαντικούς για το Δήμο κωδικούς :
• Τέλος καθαριότητας και φωτισμού (κωδ. 0311 – υπολογίσατε 5.000.000 € και εισπράξατε 3.857.000 €)
• Έσοδα από τέλη (κωδ. 0441 έως 0469 – υπολογίσατε 2.900.000 € και εισπράξατε 2.350.000 €)
• Δημοτικό Φόρο Δωδεκανήσου (κωδ. 0513 – υπολογίσατε 4.000.000 € και εισπράξατε 3.467.000 €)
• Εισφορά σε χρήμα λόγω ένταξης ή επέκτασης πολεοδομικών σχεδίων (κωδ. 0521 – υπολογίσατε 300.000 και εισπράξατε 41.000 €)
• Μετατροπή σε χρήμα της εισφοράς σε γη (κωδ. 0522 – υπολογίσατε 90.000 € και εισπράξατε 176 €!)
• Επιχορηγήσεις από 'ΘΗΣΕΑΣ', Περιφερειακά Προγράμματα, Κεντρικούς Φορείς, Ε.Ε., και Προγραμματικές Συμβάσεις για επενδύσεις και έργα (κωδ. 13 – υπολογίσατε 8.260.276 € και εισπράξατε 1.790. 965 €)
• Πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτων κατασκευών (κωδ. 1514 – υπολογίσατε 2.018.400 € και εισπράξατε 630 € !)
• Εισφορά λόγω ένταξης ή επέκτασης πολεοδομικών σχεδίων (κωδ. 3217 – υπολογίσατε 955.292 € και εισπράξατε 165.053 €)
• Τακτικά έσοδα επί των ακαθάριστων εσόδων επιτηδευματιών (κωδ. 3218 – υπολογίσατε 3.225.661 € και εισπράξατε 244.408 €)
• Λοιπά έσοδα (κωδ. 3219 – υπολογίσατε 7.384.518 € και εισπράξατε 438.292 €)
• Έκτακτα γενικά έσοδα (κωδ. 3221 – υπολογίσατε 5.736.557 € και εισπράξατε 13.814 €)

Εισπράξατε από το Κεντρικό Κράτος αυτά που υπολογίζατε. Εισπράξατε σε κάποιες κατηγορίες και παραπάνω από όσα υπολογίζατε. Ενδεικτικά αναφέρω:
• ΚΑΠ για λειτουργία Παιδικών Σταθμών (κωδ. 0612)
• ΚΑΠ για κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολείων (κωδ. 0614)
• ΚΑΠ για λοιπούς σκοπούς (κωδ. 0619)

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ : Στα έσοδα που προέρχονται από το Κεντρικό Κράτος εισπράξαμε όσα υπολογίζατε και σε κάποιους κωδικούς εισπράξατε περισσότερα. Στα έσοδα των οποίων αρμόδιος για την είσπραξη είναι ο Δήμος, πέσατε σημαντικά έξω, ενώ παράλληλα δεν ωριμάσατε έργα και μελέτες που θα βοηθήσουν μελλοντικά τον Δήμο σε θέματα επενδύσεων.

Β. ΕΞΟΔΑ

Οι λειτουργικές δαπάνες των Υπηρεσιών είναι υπέρογκες. Πιο συγκεκριμένα:

• Οικονομικές και Διοικητικές Υπηρεσίες – Λειτουργικές δαπάνες 2.442.120,64 € απ' τις οποίες το 87,9 % πάει σε αμοιβές προσωπικού, ενώ δεν πληρώσατε ούτε μία μελέτη.
• Υπηρεσία Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισμού – Λειτουργικές δαπάνες 6.034.373,35 € απ' τις οποίες 4.376.453,28 € (ή το 72,5 %) πάει σε αμοιβές προσωπικού. Αν προσθέσουμε τα έξοδα φωτισμού πλατειών και οδών (993.082,01€) καθώς και τα καύσιμα για τα μεταφορικά μέσα (266.658,49) καταλαβαίνουμε ότι δεν μένουν χρήματα για επενδύσεις.. Θυμίζω ότι κατά το 2011 εισπράξαμε 3.857.645,27 € (κωδ. 0311) από τα τετραγωνικά μέτρα που εμφανίζουν οι οικίες και οι επιχειρήσεις του Δήμου μας μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Πως είναι ανταποδοτικά τα τέλη αφού τα έσοδα είναι σχεδόν τα μισά των εξόδων της υπηρεσίας; Πληρώνουν όλοι αυτά που θα έπρεπε; Χρεώσατε στις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες τύπου all inclusive τα πραγματικά τετραγωνικά μέτρα ή όχι; Την ίδια ώρα για τον εκσυγχρονισμό της υπηρεσίας επενδύθηκαν σε μελέτες μόλις 41.168,10 €.
• Υπηρεσία Τεχνικών Έργων – Λειτουργικές δαπάνες 6.381.528,88 € απ' τις οποίες 3.366.110,76 (ή το 53 %) πάει σε αμοιβές προσωπικού ενώ μόλις το 10% πάει σε μελέτες. Αν προσθέσουμε έξοδα φωτισμού (58.664,34 €), προμήθεια καυσίμων (238.765,97 €), κτλ. μένουν περίπου 1.750.000 € για έργα που το 2011 πήγαν όλα σε δρόμους και μόνιμες εγκαταστάσεις κοινής χρήσεως.
• Υπηρεσία Πρασίνου – Λειτουργικές δαπάνες 561.358,17 € απ' τις οποίες 492.725,52 (ή το 87,8%) πάει σε αμοιβές προσωπικού. Για φυτά και σπόρους επενδύθηκαν μόλις 20.000 €.
• Υπηρεσία Πολεοδομίας – Λειτουργικές δαπάνες 149.027,87 € απ' τις οποίες 111.133,10 (ή το 74,6%) πάει σε αμοιβές προσωπικού. Για δαπάνες εφαρμογής Σχεδίου Πόλης πήγαν μόλις 31.754 €.
• Υπηρεσία Δημοτικής Αστυνομίας – Λειτουργικές δαπάνες 645.140,28 € απ' τις οποίες 640.093,82 € (ή το 99,2 %) πάει σε αμοιβές προσωπικού. Τα υπόλοιπα 5.000 € πάνε σε καύσιμα (3.260,93 €) και γραφική ύλη.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ : Οι λειτουργικές δαπάνες των υπηρεσιών κοστίζουν 21.759.014,57 € (από τα οποία 12.374.482,61 €) πηγαίνουν για τη μισθοδοσία υπαλλήλων χωρίς να υπολογίζουμε την ένδυση, λοιπές παροχές, ειδικούς συνεργάτες, νομικούς συμβούλους, μισθώματα, αμοιβές αιρετών, κτλ. όταν τα εισπραχθέντα τακτικά έσοδα είναι περίπου 19, 5 εκ. €. Μοιραία παίρνετε χρήματα από τα έκτακτα έσοδα, που προορίζονται για μελέτες και έργα ανάπτυξης, ώστε να μπορέσετε να πληρώσετε τις λειτουργικές δαπάνες και τους μισθούς των υπαλλήλων σε βάρος της ανάπτυξης του τόπου.

Γ. ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ

Στις Υπηρεσίες του Δήμου δεν έγιναν οι απαιτούμενες επενδύσεις. Δυστυχώς με τέτοια τραγικά νούμερα δεν μπορούμε να μιλάμε για αναπτυξιακή πολιτική.

ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Καταλήγοντας είναι εύκολο να διαπιστώσει κανείς την αδυναμία του Δήμου να εισπράξει από εκεί που πρέπει. Δεν διεκδικεί έσοδα από μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες και επιχειρήσεις, δεν εισπράττει χρέη από Παρελθόντα Οικονομικά Έτη, δεν ωριμάζει μελέτες και έργα για να μπορέσουμε να κινηθούμε αναπτυξιακά, δεν έχουν οργανωθεί ακόμα οι υπηρεσίες με αποτέλεσμα και ακριβά να κοστίζουν στο συνδημότη μας και ο τελευταίος να μην απολαμβάνει τις υπηρεσίες που θα έπρεπε, και το ποσό που διατέθηκε για επενδύσεις δεν εγγυάται την ανάπτυξη του τόπου.

Απ' ότι φαίνεται ο Δήμος εξαντλείται στη μισθοδοσία των υπαλλήλων, σε συντηρήσεις οχημάτων και μηχανημάτων καθώς και σε κάποιες απλές παρεμβάσεις που πολύ απέχουν από το να βάλουν το Δήμο Κω σε αναπτυξιακή τροχιά.

Για όλους τους παραπάνω λόγους δεν ψηφίζουμε τον απολογισμό του 2011 του Δήμου Κω.

ΔΕΝ ΨΗΦΙΖΟΥΜΕ
ΤΟΝ ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΩ ΕΤΟΥΣ 2011
ΕΠΕΙΔΗ:

1. Δεν μας δόθηκε η Αναλυτική Έκθεση Ελέγχου του ορκωτού λογιστή.
2. Δεν έγινε μέχρι σήμερα καμία συζήτηση επί της ουσίας σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Δήμος. Για παράδειγμα, τι έγινε με τα τιμολόγια παλαιότερων οικονομικών ετών που δεν δεχόταν να πληρώσει ο Επίτροπος λόγω έλλειψης παραστατικών; Πόσοι προμηθευτές και εργολάβοι μάς πήγαν στα δικαστήρια; Πόσα χρήματα πληρώσαμε; Ποια ήταν η επιπλέον επιβάρυνση λόγω προσαυξήσεων; Πόσα χρωστάμε ακόμα;
3. Σύμφωνα με την έκθεση του ορκωτού λογιστή :
i. 'Ο Δήμος Κω δεν τήρησε Αναλυτική Λογιστική'.
ii. 'Στο κονδύλι του Ενεργητικού ΔΙΙ1 «Απαιτήσεις από πώληση αγαθών και υπηρεσιών» περιλαμβάνονται και ποσά συνολικού ύψους ευρώ 12.034.745,20, τα οποία προέρχονται από προηγούμενες χρήσεις. Επίσης, από την προς εμάς απάντηση της νομικής συμβούλου του Δήμου, σε σχετική προς αυτήν επιστολή μας, προκύπτει ότι από το ανωτέρω ποσό απαιτήσεων (κονδύλι ΔΙΙ1 του Ενεργητικού), απαιτήσεις ύψους ευρώ 5.147.760,38 είναι επίδικες. Για τα ανωτέρω ποσά δεν έχει σχηματισθεί σχετική πρόβλεψη για τυχόν απώλειες από μη είσπραξή τους.
iii. 'Το σύστημα εσωτερικού ελέγχου χρειάζεται βελτίωση για να γίνεται σωστή απεικόνιση όλων των οικονομικών γεγονότων του Δήμου.'
iv. 'Από την προς εμάς απάντηση της νομικής συμβούλου του Δήμου, σε σχετική προς αυτήν επιστολή μας, προκύπτει ότι υπάρχουν εκκρεμείς επίδικες υποθέσεις, από τις οποίες ενδεχομένως να προκύψουν υποχρεώσεις του Δήμου ποσού ευρώ 5.905.405,68 χωρίς τις σχετικές πιθανές προσαυξήσεις'.
v. 'Ο Δήμος δεν έχει ελεγχθεί φορολογικώς από συστάσεώς του, με συνέπεια να υπάρχει το ενδεχόμενο επιβολής πρόσθετων φόρων και προσαυξήσεων κατά το χρόνο που οι ανέλεγκτες χρήσεις θα ελεγχθούν από τις φορολογικές αρχές. Η έκβαση του φορολογικού ελέγχου δεν είναι δυνατόν να προβλεφθεί στο παρόν στάδιο και, ως εκ τούτου, δεν έχει γίνει οποιαδήποτε πρόβλεψη στις οικονομικές καταστάσεις σε σχέση με το θέμα αυτό.'

Όλες οι παραπάνω παρατηρήσεις του ορκωτού λογιστή αφορούν σε σημαντικές ανεπάρκειες που έχουν ουσιώδη επίδραση στην ακρίβεια ή ορθότητα κονδυλίων του ισολογισμού ή των αποτελεσμάτων χρήσεως όπως ρητά αναφέρεται στο άρθρο 163 (παρ. 3) του Ν. 3463/2006.

Γιάννης Κρητικός – Ανθρώπινη Κως

Κοινοποίησε αυτή τη σελίδα

FacebookMySpaceTwitter