Δ. Γάκης: Η Νησιωτική πολιτική και τα Δωδεκάνησα στο έλεος της μνημονιακής υποταγής

Δημιουργήθηκε: . Στήλη: Δελτία Τύπου

ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ

Η Τοποθέτηση του βουλευτή Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, Δημήτρη Γάκη, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: «Κύρωση του κρατικού προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών ορισμένων ειδικών ταμείων και υπηρεσιών οικονομικού έτους 2013», στην 4η συνεδρίαση της αρμόδιας Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων, Κυριακή 04.11.12.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ:

Κύριε Πρόεδρε. Μέχρι τώρα προσπαθούσαμε να περιγράψουμε την κοινωνική ασφυξία που περνάει η κοινωνία με λόγια, Νομίζω ότι ήλθε η ώρα των αριθμών. Οι αριθμοί είναι αδυσώπητοι, δεν μπορούν να κρύψουν την αλήθεια, ούτε να κοροϊδέψουν τους πολίτες. Ένας προϋπολογισμός δεν είναι βέβαια μια ξερή παράθεση εσόδων και εξόδων. Ένας προϋπολογισμός εκφράζει πολιτικές, καθορίζει τη ζωή των πολιτών, αγγίζει τα συναισθήματά τους, παρεμβαίνει στα όνειρα τους. Περιγράφει στοχεύσεις, περικλείει πολιτικές. Πίσω από τις πολιτικές πάντα υπάρχουν άνθρωποι, πάντα υπάρχει η κοινωνία.

Εν τέλει, ένας προϋπολογισμός σημαίνει μια κοινωνική λειτουργία που διαμορφώνει ανάπτυξη, κοινωνική ισορροπία και απασχόληση. Οι δομικοί παράγοντες του προϋπολογισμού είναι αυτοί που χαρακτηρίζουν τις πολιτικές, είναι εκείνοι που προσδιορίζουν την πολιτική δράση, τα ταξικά χαρακτηριστικά και την ταξική κατεύθυνση. Ο προϋπολογισμός του 2013, όπως και των προηγούμενων χρόνων, είναι διαποτισμένος από ταξικά δομικά στοιχεία που του προσδίδουν τη νεοφιλελεύθερη κατεύθυνση, φτωχοποιούν τον ελληνικό λαό και οδηγούν την κοινωνία στην ανέχεια, στο περιθώριο και τη νεολαία μας στη νέα μετανάστευση.

Ο προϋπολογισμός που σήμερα συζητάμε, προκαλεί ή αν θέλετε, ενισχύει την απογοήτευση και την τυφλή αντίδραση των πολιτών. Μια απογοήτευση που οφείλεται στην φαυλότητα της πολιτείας και την αδυναμία της κυβέρνησης να δώσει διεξόδους στην κοινωνία. Πρέπει να αναστρέψουμε αυτή την πορεία της απογοήτευσης πριν αυτή παγιωθεί και να αναβαθμίσουμε την κοινωνία. Αυτό νομίζω πως είναι δική μας ευθύνη, εσείς δεν μπορείτε.
Εκείνο που επείγει είναι η χάραξη μιας στρατηγικής αναθεώρησης του αναπτυξιακού προτύπου και μοντέλου.

Τι κάνει ο προϋπολογισμός του 2013; Υπηρετεί αυτές τις αρχές; Εμείς, νομίζουμε πως όχι. Εκτιμούμε πως είναι ένας υποβολιμαίος, ένα ξενόφερτος, ένας αντιαναπτυξιακός και αντιλαϊκός προϋπολογισμός, γιατί δεν συμβάλλει στη διαμόρφωση της προοπτικής που έχουμε ανάγκη. Είναι ένας προϋπολογισμός ευθυγραμμισμένος στις μνημονιακές επιλογές, ένας προϋπολογισμός που επιβλήθηκε από τους τοκογλύφους δανειστές μας. Είναι ένας προϋπολογισμός που υπηρετεί ένα συγκεκριμένο κοινωνικό μοντέλο, ένα νεοφιλελεύθερο, αντικοινωνικό μοντέλο. Είναι ένας προϋπολογισμός που αντικατοπτρίζει τη δυστυχία της χώρας, ενισχύει την θλίψη και την απαισιοδοξία των πολιτών. Είναι ένας άγρια ταξικός προϋπολογισμός, που μαζί με το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής 2013-2016, μετατρέπουν την χώρα σε μια απέραντη κοινωνική έρημο, μας οδηγούν στην εποχή της Κατοχής. Ο προϋπολογισμός και το μεσοπρόθεσμο στύβουν την κοινωνία που στάζει αίμα, ακρωτηριάζουν μισθούς και συντάξεις, εξαϋλώνουν κοινωνικά επιδόματα και εργασιακά δικαιώματα, κατεδαφίσουν το δημόσιο σύστημα υγείας και παιδείας.

Παραθέτω μερικά μόνο στοιχεία για την απόδειξη των ισχυρισμών μου, όχι από τις γενικότερες περικοπές στους μισθούς, στις συντάξεις, στην υγεία και στις κοινωνικές δαπάνες, δηλαδή αυτά που πλήττονται περισσότερο στον προϋπολογισμό και αυτά που έχουν αναφέρει οι προηγούμενοι συνάδελφοί μου.

Θα σας αναφέρω την κραυγή αγωνίας και απόγνωσης των κατοίκων της νησιωτικής χώρας και ειδικότερα της Δωδεκανήσου, εξαιτίας του δραματικού περιορισμού των κοινωνικών δαπανών που εντείνουν ακόμα περισσότερο το πρόβλημα της κοινωνικής συνοχής που ήδη αντιμετωπίζουμε.

Ξέρετε, η νησιωτικότητα και η Δωδεκάνησος είναι δύο αγαπημένες έννοιες, θα έλεγε κανείς ότι είναι δύο ωραίες γυναίκες που όμως εσείς τις ερωτεύεστε αλλά δεν τις παντρεύεστε, γιατί μετά στοιχίζουν πολύ.

Τι αντιμετωπίζουμε στα Δωδεκάνησα; Οι επιδοτήσεις στις λεγόμενες <<άγονες γραμμές>> βάσει του μεσοπρόθεσμου μειώνονται το 2013 κατά 15 εκατ. € και το 2014 κατά 3 εκατ. €. Η επιδότηση της συγκοινωνίας των νησιών μειώνεται κατά 15 εκατ. ευρώ το 2013 και 3 εκατ. ευρώ το 2014. Αυτό σημαίνει πάρα πολλά πράγματα για τους νησιώτες. Οι πιστώσεις στη Γενική Γραμματεία Νησιωτικής Πολιτικής - αυτά βγαίνουν από τον προϋπολογισμό - το 2013 μειώνονται σε 50 εκατ. € από 68 εκατ. €, δηλαδή μια μείωση 27%. Οι πιστώσεις στην παιδεία, μειώνονται κατά 50%, από 701.000 που ήταν το 2012, σε 348.000 το 2013. Η Νίσυρος, η Κάσος, το Καστελόριζο, το Αγαθονήσι, η Αστυπάλαια και άλλα νησιά εκπέμπουν σήμα κινδύνου. Υπάρχουν ελλείψεις σε ένα ευρύ φάσμα ειδικοτήτων απαραίτητων για την ισότιμη συμμετοχή αυτών των παιδιών στις εισαγωγικές εξετάσεις, αυτό αποβαίνει σε βάρος των μαθητών. Έτσι απαξιώνετε ο δημόσιο χαρακτήρα ακόμα και της υποχρεωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, και βρίσκεται μακριά από τις σύγχρονες εκπαιδευτικές αντιλήψεις και τις ανάγκες της νησιωτικής κοινωνικοπολιτικής πραγματικότητας. Οι ειδικότητες οικονομολόγων καθηγητών, καθηγητών πληροφορικής λείπουν στο Καστελόριζο, στο τελευταίο νησί της χώρας μας, στην Αστυπάλαια, στο Αγαθονήσι και στα άλλα νησιά που σας ανέφερα.

Οι δημόσιες οικονομικές υπηρεσίες, οι Δ.Ο.Υ. Στα 27 κατοικημένα νησιά της Δωδεκανήσου, που κατοικούνται από 220.000 κατοίκους, παραμένουν μόνο δύο Δ.Ο.Υ., μια στη Ρόδο και μια στην Κω και αυτό για να εξυπηρετήσουν όλους αυτούς τους κατοίκους, μέσα σε μία επιπλέον ιδιαιτερότητα της απόστασης που υπάρχει ανάμεσα στα νησιά και του τρόπου επικοινωνίας των κατοίκων των νησιών.
Τοπική αυτοδιοίκηση. Με την κατάθεση του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής και τη μη πραγματοποίηση προσλήψεων τακτικού προσωπικού, μπαίνει ταφόπλακα ουσιαστικά στη λειτουργία των δήμων των μικρών νησιών, όπως η Κάσος που δεν έχει ούτε έναν υπάλληλο. Απολύθηκε ο υπάλληλος και δεν έχει κανέναν, παρά μόνο τρεις καθαρίστριες, για να λειτουργήσει. Η Χάλκη, η Φολέγανδρος, το Αγαθονήσι, επίσης, έχουν τρομακτικές ελλείψεις προσωπικού. Πού είναι οι προβλέψεις του Συντάγματος και της Ε.Ε. για τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους;
Έχουμε κατάρρευσή του ΕΟΠΥΥ και τα αδιέξοδα που ακολουθούν αυτή την πολιτική στην πρωτοβάθμια περίθαλψη.

Ειδική μνεία πρέπει να κάνουμε για τα κέντρα πιστοποίησης αναπήρων ΚΕΠΑ, όπου αναγκάζονται οι ανάπηροι να μετακινούνται από τους Λειψούς για τη Ρόδο ή ακόμα και για την Αθήνα, για να πιστοποιήσουν την αναπηρία τους. Με μια μελέτη της Ε.Ε. που μετατρέπει τη μετακίνηση σε χρονοαπόσταση, η απόσταση των Λειψών από τη Ρόδο, είναι γύρω στα 600 χιλιόμετρα για να πάει κανείς στην Ρόδο και να γυρίσει. Εάν βάζαμε έναν πολίτη της ηπειρωτικής Ελλάδας να μετακινηθεί 600 χιλιόμετρα για να πιστοποιήσει την αναπηρία του, θα ήμασταν σε μια κατάσταση άλλου είδους.

Η λογική αυτή που περιγράφεται με τον Προϋπολογισμό και με το μεσοπρόθεσμο, θα αφήσει τα νησιά χωρίς πλοία, χωρίς οξυγόνο, θα προκαλέσει ασφυξία. Ενισχύετε αντί να εξαλείφετε με τον τρόπο αυτό τη διπλή απομόνωση, αφού εκτός από τα παραπάνω, στραγγαλίζετε την ανάπτυξη, την υγεία, την πρόνοια και την παιδεία. Η κατάργηση της διπλής απομόνωσης και η ισότητα νησιωτικής-ηπειρωτικής περιφέρειας δεν είναι μια απλή ιδιότητα, αλλά πρέπει να γίνει μια κατεύθυνση μιας εφαρμόσιμης πολιτικής και αυτό θα πρέπει να εκφράζεται και στον Προϋπολογισμό.

Κοινοποίησε αυτή τη σελίδα

FacebookMySpaceTwitter