Ένταξη της Επαγγελματικής Ασφάλειας και Υγείας στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση: προκλήσεις και ευκαιρίες

Δημιουργήθηκε: . Στήλη: Παιδεία

Οι αυριανοί αρχιτέκτονες, μηχανικοί, οι επαγγελματίες του τομέα της υγείας και τα στελέχη διοίκησης επιχειρήσεων πρέπει να είναι ενήμεροι για την επαγγελματική ασφάλεια και υγεία (ΕΑΥ) και να ενσωματώνουν στην καθημερινή εργασιακή ζωή τους τη διαχείριση κινδύνων, εάν θέλουν να παραμένουν ασφαλείς οι ίδιοι (και όσοι τους περιβάλλουν) στον χώρο εργασίας τους.

Πώς όμως εξασφαλίζουμε ότι η κατάρτιση σε θέματα ΕΥΑ μπορεί να αποτελέσει αναπόσπαστο μέρος της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και όχι κάτι που οι νέοι άνθρωποι γνωρίζουν όταν εισέρχονται πια στον κόσμο της εργασίας; Η νέα έκθεση εξετάζει τις προκλήσεις της "ένταξης" ή της ενσωμάτωσης της ΕΑΥ στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, και προτείνει τρόπους αντιμετώπισης των προκλήσεων αυτών.

Όπως επισημαίνει ο Jukka Takala, Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία (EU-OSHA), η νέα έκθεση είναι ό,τι τελευταίο δημοσιεύεται στη εξελισσόμενη πρωτοβουλία του EU-OSHA για υποστήριξη της "ένταξης" της ΕΑΥ σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. "Η εκπαίδευση είναι το κλειδί που θα μας επιτρέψει να αναπτύξουμε μια νοοτροπία πρόληψης των κινδύνων", δηλώνει. "Όμως δεν αρκεί μόνο να διδάξουμε τα παιδιά και τους νέους πώς να ζουν και να εργάζονται με ασφάλεια. Για να αποτελέσει η ΕΑΥ πραγματικά αναπόσπαστο μέρος της διοίκησης των επιχειρήσεων και των ενεργειών τους, όλα τα μελλοντικά στελέχη και οι επαγγελματίες πρέπει να λάβουν την απαιτούμενη εκπαίδευση στα θέματα των κινδύνων σε σχέση με την επαγγελματική θέση και τις αρμοδιότητές τους."

Όσον αφορά όμως ειδικότερα την ένταξη της ΕΑΥ στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, υπάρχει ένας αριθμός συγκεκριμένων προκλήσεων που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Υπάρχει συχνά έλλειψη διδακτικού προσωπικού με γνώσεις στα θέματα της ΕΑΥ καθώς και σχετικού διδακτικού υλικού κατάλληλου για πανεπιστημιακό επίπεδο. Επίσης, στα πανεπιστήμια, σε σύγκριση με τα σχολεία, υπάρχει και έλλειψη κονδυλίων για την ανάπτυξη της εκπαίδευσης στην ΕΑΥ. Τα πανεπιστημιακά μαθήματα ευνοούν περισσότερο μεθόδους θεωρητικής εκπαίδευσης έναντι μεθόδων που εφαρμόζονται στην πράξη, με ενεργή συμμετοχή των ενδιαφερομένων.

Εντούτοις, όπως καθιστά σαφές και η έκθεση, υπάρχουν παραδείγματα από όλη την Ευρώπη όπου η ΕΑΥ έχει ενταχθεί επιτυχώς στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Παράγοντες που βοηθούν στην ένταξη της ΕΑΥ στα πανεπιστήμια είναι μεταξύ άλλων οι εξής:

• Η σύναψη συνεργασιών με άτομα και οργανισμούς δεκτικούς στον επιδιωκόμενο στόχο (στη Γερμανία, για παράδεγμα, πολλά πανεπιστήμια συνάπτουν μεταξύ τους συνεργασίες με σκοπό τη συγκέντρωση πόρων για την ΕΑΥ)

• Η ένταξη της ΕΑΥ στα υπάρχοντα μαθήματα και όχι ως επιπλέον μάθημα (π.χ. η ένταξη πτυχών της ΕΑΥ σε μαθήματα μηχανικής στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ το ΗΒ) και

• η συμμετοχή των φοιτητών στη διαχείριση της ασφάλειας και της υγείας στο μαθησιακό τους περιβάλλον (όπως στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Δουβλίνου, όπου η ένωση φοιτητών βοηθάει το πανεπιστήμιο να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις που έχει για την ΕΑΥ).

Η έκθεση παρουσιάζει ανάλυση όλων των παραγόντων επιτυχίας που διαπιστώθηκαν στις περιπτώσεις που εξετάστηκαν. Τέλος, η έκθεση συνιστά την ανάπτυξη μια "ολικής πανεπιστημιακής προσέγγισης" η οποία θα συνδυάζει την εκπαίδευση στην ΕΑΥ και στους κινδύνους μαζί με πρακτικά μέτρα που τα πανεπιστήμια θα λαμβάνουν για να δημιουργήσουν ένα ασφαλές και υγιές περιβάλλον εργασίας για το προσωπικό και τους φοιτητές τους.

 

Κοινοποίησε αυτή τη σελίδα

FacebookMySpaceTwitter