Εισήγηση Κώστα Καΐσερλη για νέα πολιτική του Ενιαίου Φορέα Τουρισμού
Εισήγηση για τις βασικές αρχές της νέας τουριστικής πολιτικής του Ενιαίου Φορέα Τουρισμού Κω Νισύρου
Στην εποχή της οικονομικής κρίσης που διέρχεται ο τόπος μας οφείλουμε όλοι και πρώτα από όλα οι θεσμικοί παράγοντες να διερευνούμε όλους τους δυνατούς τρόπους προκειμένου να ενισχυθεί η τοπική οικονομία και να στηριχθεί η ραχοκοκαλιά της κοινωνίας μας που είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Στα πλαίσια αυτά η δημοτική αρχή έρχεται να προτείνει στην τοπική κοινωνία μια νέα, προσαρμοσμένη στα δεδομένα της εποχής, τουριστική πολιτική που ουσιαστικά έρχεται να αλλάξει όλα όσα ξέραμε μέχρι σήμερα προς όφελος του συνόλου των επιχειρηματιών.
Η χρήση του διαδικτύου σήμερα έχει επεκταθεί και εισχωρήσει σε όλους τους τομείς της οικονομίας καθώς είναι αναμφισβήτητα το ταχύτερο μέσο προβολής και προώθησης περιοχών και επιχειρήσεων. Σε αυτό συνέβαλε και η ραγδαία ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και των τεχνολογιών ασφαλείας.
Φυσικό επόμενο είναι η ανάπτυξη αυτή να έχει αντίκτυπο και στον τομέα του τουρισμού γεγονός που κινητοποίησε την δημοτική αρχή να επεξεργαστεί τρόπους να αξιοποιήσει και να την εντάξει στην τουριστική πολιτική.
Από διάφορες έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί κατά καιρούς γνωρίζουμε τις προτιμήσεις που επικρατούν σε σχέση με τον τρόπο που γίνονται οι κρατήσεις είτε διαμονής είτε μεταφοράς. Στο χώρο αυτό μεγάλο ενδιαφέρον παρουσίασαν οι ριζικές αλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια στον τρόπο προώθησης προορισμών και επιχειρήσεων.
Η τεράστια δυναμική του διαδικτύου έδωσε τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να προσελκύουν με τον δικό τους τρόπο μια μεγάλη μερίδα ατόμων εισβάλοντας δυναμικά στον χώρο του διαδικτύου. Προβάλλοντας ουσιαστικές πληροφορίες για τον τόπο που διαφημίζει η εκάστοτε επιχείρηση. Τελευταίες έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί έχουν δείξει ότι η αγορά τουριστικών υπηρεσιών είναι κατά πολύ υψηλότερη από την αγορά οποιασδήποτε άλλης υπηρεσίας η προϊόντος, μέσω του διαδικτύου. Σύμφωνα με διάφορες έρευνες σε ποσοστό περισσότερο από 80% οι διακοπές «κλείνονται» είτε μέσω διαδικτύου είτε αφού προηγηθεί έρευνα μέσω διαδικτύου.
Η Δημοτική Αρχή αντιλαμβανόμενη τις ραγδαίες εξελίξεις και τις αλλαγές που επιφέρει το διαδίκτυο στους τομείς τις επικοινωνίας, της προβολής και της πώλησης υπηρεσιών και προϊόντων αλλάζει πλήρως τις μέχρι σήμερα συνηθισμένες δράσεις της προβολής της Κω και κατευθύνει τις δυνάμεις της σε τρεις συγκεκριμένους στόχους για τους οποίους καλείται το σύνολο των τοπικών δυνάμεων να υποστηρίξει.
Ο πρώτος στόχος αφορά στην καθολική και άμεση μετάβαση από τις κλασικές μεθόδους τουριστικής προβολής και παροχή τουριστικής πληροφόρησης για το νησί μας σε προβολή και πληροφόρηση μέσω του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπου θα προωθηθεί διαφημιστική καμπάνια στο διαδίκτυο με έμφαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Παράλληλα θα ενισχυθούν οι επισκέψεις ξένων δημοσιογράφων και διαμορφωτών κοινής γνώμης στο νησί μας, για να ζήσουν από κοντά τα καλά του τόπου μας και θα διερευνηθούν όλες οι δυνατότητες για συνδιαφήμιση που να αποδίδει στην τοπική οικονομία.
Ο δεύτερος στόχος αφορά την σύνδεση της Κω με επιλεγμένες περιοχές Κρατών για την ανάπτυξη ειδικών σχέσεων στους τομείς του πολιτισμού, των κοινών ιστορικών αναφορών που θα ενισχύουν σε βάθος χρόνου την εξάρτηση της Κω και στον τουριστικό τομέα.
Ο τρίτος στόχος είναι η αξιοποίηση των τουριστών της Κω ως πηγή προβολής μέσα από στοχευμένες δράσεις ενημέρωσης και προσφοράς σύγχρονων ποιοτικών δραστηριοτήτων και προϊόντων σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της διαδικτυακής πληροφόρησης.
Για την επιτυχία των στόχων αυτών και με βάση τις οικονομικές δυνατότητες μας, προτείνεται ο περιορισμός των συνηθισμένων δαπανών της προβολής και ενισχύονται οι εξειδικευμένες δράσεις των τριών παραπάνω στόχων.
Προς τούτο δημιουργείται στον Ενιαίο Φορέα Τουρισμού ομάδα υποστήριξης με αποστολή αφενός την επιστημονική τεκμηρίωση και υποστήριξη των δράσεων και αφετέρου την επιθετική πολιτική τουριστικής προβολής με χρήση των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Μέσα και δράσεις, όπως η ηλεκτρονική βάση δεδομένων στις υπηρεσίες, τα προϊόντα και τις περιοχές, το τοπικό σήμα ποιότητας, η ηλεκτρονική προβολή, η παραγωγή τοπικών επώνυμων υπηρεσιών και προϊόντων, κ.α. είναι βασικά εργαλεία που υπηρετούν τους τρεις νέους στόχους για την αναζωογόνηση της τουριστικής Κω.
Στον πρώτο στόχο ήδη η Διεύθυνση Προγραμματισμού του Δήμου μέσα από την υλοποίηση του προγράμματος PARA MARE TOURISM υλοποιεί ένα μεγάλο μέρος του που αφορά στο portal τουριστικής προβολής της Κω στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.kos.gr. Επίσης μέσα από το ίδιο πρόγραμμα υλοποιείται το παρατηρητήριο τουρισμού που θα αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο τόσο για την λήψη αποφάσεων σε επίπεδο τουριστικής πολιτικής του νησιού όσο και επιχειρηματικών επιλογών των επιχειρήσεων του τουριστικού κλάδου που θα έχουν πλέον αξιόπιστη πληροφόρηση επιστημονικά επεξεργασμένη.
Όλα τα δεδομένα που θα συγκεντρωθούν στο πλαίσιο του έργου μαζί με τα δεδομένα που κατέχει και ενημερώνει η Διεύθυνση Πολεοδομίας του Δήμου μας αλλά και τα δεδομένα που συγκεντρώνει η Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση «ΓΑΙΟΡΑΜΑ» στα πλαίσια σχετικής προγραμματικής σύμβασης θα αξιοποιηθούν στην δημιουργία αποθετηρίου ψηφιακών δεδομένων, το οποίο με την χρήση εργαλείων και εφαρμογών εξόρυξης πληροφοριών αλλά και διαχείρισης της γνώσης θα αποτελέσει σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της τοπικής κοινωνίας σε όλα τα επίπεδα.
Στον στόχο της ανάπτυξης διμερών σχέσεων με επιλεγμένες περιοχές επιλεγμένων κρατών ήδη προωθείται η σύναψη σχέσεων με πόλη της Ρωσικής Ομοσπονδίας στο επίπεδο του πολιτισμού, της Ορθοδοξίας και της ιατρικής, με την Περιφέρεια της Λατίνα της Ιταλίας στο επίπεδο του πρωτογενή τομέα, της Τουρκίας στο επίπεδο του πολιτισμού και του αθλητισμού και της Γαλλίας στο επίπεδο της ιατρικής.
Στο σύνολό του το αναπτυξιακό πρόγραμμα του Δήμου στοχεύει στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και στην απόκτηση ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων με άλλες περιοχές αφού αφορά μεγάλες δράσεις στους τομείς του Περιβάλλοντος του θαλάσσιου τουρισμού και των οικιστικών αναπλάσεων.
Παράλληλα επιχειρείται η προώθηση της δημιουργίας νέων καινοτόμων υπηρεσιών και της παραγωγής και πώλησης τοπικών επώνυμων πιστοποιημένων προϊόντων.
Στην πλειονότητα τους οι δράσεις θα στηριχθούν σε νέους ανθρώπους που καλούνται να λάβουν μέρος και να συνεργαστούν με στόχο να αποτελέσουν τον πυρήνα της νέας παραγωγικής γενιάς του μέλλοντος της Κω.
Ο Δήμαρχος Κω και Πρόεδρος
του Ενιαίου Φορέα Τουρισμού Κω Νισύρου
Κώστας Καΐσερλης