Αερομεταφορές - Παρόν και μέλλον
"Ανεκμετάλλευτη η γενική αεροπορία για οικονομική και τουριστική ανάπτυξη, με αποτέλεσμα να χάνει αρκετά δισ. ευρώ η χώρα μας σε μια κρίσιμη στιγμή για την εθνική οικονομία..."
Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν στο αμφιθέατρο του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, οι εργασίες του 5ου επιστημονικού συνεδρίου «Αερομεταφορές – Παρόν & μέλλον», κατά τη διάρκεια του οποίου αναπτύχθηκαν οι ακόλουθες θεματικές ενότητες: «Ίδρυση Αεροπορικού Επιμελητηρίου» και «Αξιοποίηση γενικής αεροπορίας, για οικονομική & τουριστική ανάπτυξη».
Η εκδήλωση διοργανώθηκε από την iForce Επικοινωνίες σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Ιπταμένου Προσωπικού Σωμάτων Ασφαλείας & Δημοσίων Υπηρεσιών (Π.Ε.Ι.Π.Σ.Α.Δ.Υ.) που εκπροσωπεί όλες τις συνδικαλιστικές ενώσεις των ιπταμένων σε όλους τους επιμέρους δημόσιους τομείς (Αστυνομία, Λιμενικό, Πυροσβεστική, ΕΚΑΒ κλπ) με την ευγενική χορηγία του Διεθνούς Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Το κύριο μήνυμα που προέκυψε από το συνέδριο -ως κοινό συμπέρασμα όλων των ομιλητών- ήταν το ότι είναι πλέον επιτακτική και αδήριτη η ανάγκη της -όσο το δυνατόν συντομότερα- ίδρυσης αεροπορικού επιμελητηρίου και η αξιοποίηση της ανεκμετάλλευτης, στη χώρα μας, γενικής αεροπορίας, προκειμένου να επέλθει οικονομική και τουριστική ανάπτυξη στις περιοχές όπου βρίσκονται τα κατά τόπους -περιφερειακά κυρίως- αεροδρόμια! Από τη μη εκμετάλλευση της γενικής αεροπορίας στην χώρα μας, η εθνική οικονομία χάνει αρκετά δισ. €, που είναι υπερ-πολύτιμα σε αυτήν την πολύ κρίσιμη στιγμή για την Ελλάδα.
Οι ομιλητές της εκδήλωσης -που κατά σειρά έλαβαν τον λόγο- ήταν:
1. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια επικοινωνίας & marketing του «Διεθνούς Αερολιμένος Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος»,
2. Ιωάννης Συριόπουλος, Αστυνόμος, πρόεδρος της Πανελληνίου Ενώσεως Ιπταμένων Σωμάτων Ασφαλείας και Δημοσίων Υπηρεσιών [Π.Ε.ΙΠ.Σ.Α.Δ.Υ.],
3. Γιώργος Βερνίκος, πρόεδρος της «Vernicos Yachts & Holdings», αντιπρόεδρος του «Ελληνικού Νηογνώμονα», ως αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ,
4. Γεώργιος Νικόλαος Χειμάρας, Τεχνικός Σύμβουλος,
5. Hλίας Λάππας, Αεροναυπηγός Π.Α., διδάσκων στο «Τμήμα Τεχνολογίας Αεροσκαφών του Τ.Ε.Ι. Χαλκίδας»,
6. Cpt Σταύρος Αναστασιάδης, Ταξίαρχος [ε.α.] Π.Α., Training manager της ArGo Airways,
7. Παναγιώτης Neufelt, Aviation Specialist, πρόεδρος Ciel Airlines S.A. &
8. Καθηγ. Αγνή Βλαβιανού Αρβανίτη, πρόεδρος «Διεθνούς Οργάνωσης Βιοπολιτικής».
Αναλυτική παρέμβαση έκανε ο Cpt Νικόλαος Δασκαλάκης, πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος της «DSK Group of companies».
Ο πρόεδρος της Π.Ε.Ι.Π.Σ.Α.Δ.Υ., αστυνόμος Γιάννης Συριόπουλος ανέφερε μεταξύ άλλων ότι τα προβλήματα που παρουσιάζονται στον αεροπορικό χώρο είναι πολλά. Ενδεικτικά αναφέρονται η παράτυπη λειτουργία του ΕΚΑΒ, η έλλειψη τεχνικής υποστήριξης στα ιπτάμενα μέσα του δημοσίου, η έλλειψη υποδομών στη γενική αεροπορία και αυτά τα προβλήματα μπορούν να βρουν λύση είτε με συγκεκριμένες προτάσεις, όπως η δημιουργία κοινής επισκευαστικής βάσης για τα ιπτάμενα μέσα του δημοσίου, είτε με την πρόταση για «Ίδρυση, επέκταση, εκσυγχρονισμό τουριστικών αερολιμένων αεροσκαφών γενικής αεροπορίας για επενδυτικά σχέδια που γίνονται με πρωτοβουλία οποιουδήποτε φυσικού ή νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου βάσει των Π.Δ. 158/2002 και Π.Δ. 348/2003 ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 4 ή όπως αυτή έχει τροποποιηθεί», είτε με τη δημιουργία του αεροπορικού επιμελητηρίου, που ως πολυσυλλεκτικό όργανο θα συνθέτει απόψεις και θεσμοθετημένα θα τις προτείνει στον κάθε υπουργό μεταφορών για την χάραξη εθνικής στρατηγικής στην πολιτική αεροπορία.
O Πρόεδρος της iForce Επικοινωνίες Φωκίων Ζαΐμης, τόνισε ότι το συνέδριο «ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ- ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝ» κλείνει πέντε χρόνια από τη σύλληψη της ιδέας από μια μικρή ομάδα επαγγελματιών του χώρου των αερομεταφορών για τη δημιουργία ενός ενωτικού συνεδρίου με διεθνή χαρακτήρα, με τακτική παρουσία και σταθερή συμμετοχή στα δρώμενα των τομέων του χώρου των αερομεταφορών. Η θετική αυτή αρχική σκέψη, μέχρι και σήμερα, απέδωσε καρπούς, ανέδειξε πρόσωπα και κατέδειξε προβληματισμούς αλλά και λύσεις, ανάγκες και επάξια απαίτησε και κέρδισε τη συνδρομή ατόμων και εταιριών που δραστηριοποιούνται στο χώρο των αερομεταφορών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Δυστυχώς όμως, απέχει ακόμη η πολιτική ηγεσία του τόπου από την ουσιαστική συμμετοχή και μελέτη των θεμάτων, παραμένοντας σε μια παθητική απραξία οικονομικά επιζήμια για τη χώρα.
Επιπλέον, τόνισε, ότι χρειάζεται επειγόντως ένας νόμοςπλαίσιο για τη γενική αεροπορία και τις αερομεταφορές έτσι ώστε να πραγματοποιηθούν σημαντικές επενδύσεις και να ευδοκιμήσουν στην Ελλάδα και να εξέλθει η χώρα από την στασιμότητα που επικρατεί, η οποία οφείλεται μεταξύ άλλων και στην ανυπαρξία εθνικής στρατηγικής και κατακερματισμού των αρμοδιοτήτων σε πολλά Υπουργεία (Μεταφορών, Οικονομίας, Εθν. Άμυνας, Αγρ. Ανάπτυξης κλπ) αλλά και στην αναχρονιστική σχέση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας με τον ευρύτερο κλάδο των αερομεταφορών.
Η Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Marketing του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» παρουσίασε την επισκόπηση της αεροπορικής αγοράς και τη στρατηγική ανάπτυξης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Μεταξύ άλλων, ανέφερε πως το αεροδρόμιο παρουσιάζει συνολικά σταθερή απόδοση εν μέσω οικονομικής κρίσης με μείωση στην επιβατική κίνηση 1,5% στο 2009 σε σχέση με το 2008 και 5% ανάπτυξη στην κίνηση πτήσεων.
Αυτό δείχνει γενικά, την τάση της αγοράς για αναβάθμιση και δημιουργία θέσεων παρ’ όλο που η κίνηση μειώνεται. Συγκριτικά με άλλα Ευρωπαϊκά αεροδρόμια παρουσίασε τη μικρότερη μείωση της επιβατικής κίνησης το 2009. Παράλληλα, η επιβατική κίνηση εσωτερικού παρουσίασε αύξηση και σε αυτό συμβάλουν κατά πολύ οι νέες ανταγωνιστικές τάσεις και η εισαγωγή στην αγορά νέων εταιρειών και υπηρεσιών. Γενικά, οι τάσεις της αγοράς σε σχέση με το αεροδρόμιο των Αθηνών δεν είναι μονοδιάστατες. Το αεροδρόμιο έχει χαράξει στρατηγική ανάπτυξης που ενθαρρύνει με απτά μέσα και δράσεις - δημιουργώντας κίνητρα- τις αεροπορικές εταιρίες.
Χαρακτηριστικά αναφέρθηκε σε προγράμματα όπως αυτό των αναπτυξιακών κινήτρων και το ευρύ φάσμα προωθητικών & διαφημιστικών ενεργειών. Εργαλεία έρευνας & ανάλυσης της αγοράς -Infogate/Autopilot/ Έρευνα Επιβατών χρησιμοποιούνται από εταιρείες ως εργαλεία, ώστε να μειώσουν τις πιθανότητες ρίσκου αλλά και να μοιραστούν τα αναμενόμενα ρίσκα δημιουργώντας νέες τάσεις αλλά και ρεαλιστικές προσδοκίες.
Ο Αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιώργος Βερνίκος, πρότεινε ως εναλλακτική λύση στο αεροπορικό επιμελητήριο τη σύσταση ενός άτυπου FORUM για τις αερομεταφορές και τόνισε τη σπουδαιότητα της αεροπορίας στην αύξηση της τουριστικής κίνησης της χώρας τόσο αριθμητικά όσο και ποιοτικά. Παρατήρησε ως θετικό και απαραίτητο στοιχείο την ύπαρξη οράματος από την νέα γενιά για μια στοχευμένη αεροπορική ανάπτυξη της χώρας.
Ο Γεώργιος Νικόλαος Χειμάρας, Τεχνικός Σύμβουλος, τοποθετήθηκε στην ίδρυση Ελληνικού Αεροπορικού Επιμελητηρίου σε άμεση συνεργασία με οργανισμούς όπως οι Υ.Π.Α., ICAO, EASA, FAA, ECAC, JAA με πεδίο ευθύνης την/τον:
- Ασφάλεια Πτήσεων (Κανονισμοί, Επιθεωρήσεις)
- Δημιουργία/ Έλεγχος & Εφαρμογή Κανονισμών, Στάνταρντς
- Υποστήριξη & Ανάπτυξη Αεροπλοΐας
- Διαχείριση Συστήματος Εναερίου Κυκλοφορίας
- Διαχείριση Συστημάτων Αεροναυτιλίας
- Συντονισμό με Διεθνείς Κρατικές Υπηρεσίες Αεροπλοΐας
- Επικοινωνία με Οργανισμούς των Βιομηχανιών του Τομέα
- Επικοινωνία με Νομοθετικό Σώμα
- Δημιουργία Εθνικής Πολιτικής για την Αεροπλοΐα
Και σε σύμπνοια με επαγγελματικούς υποστηρικτικούς οργανισμούς, όπως οι οργανισμοί ΙΑΤΑ, ΕRA, ASD, AΤΑ, ΑCCA, ΑΟΡΑ και ο Σύλλογος Αεροδιαστημικών Εταιριών. Το Ελληνικό Αεροπορικό Επιμελητήριο ενδεικτικά θα έχει ως αποστολή την επίτευξη των ακολούθων στόχων:
- Υποστήριξη & Διευκόλυνση στην Διαμόρφωση Εθνικής Πολιτικής Αεροπλοΐας
- Έμφαση στην Επιστημονική Μόρφωση και στην Τεχνική Εκπαίδευση
- Συντονισμό Εγχωρίων Εκπαιδευτικών και Επαγγελματικών Οργανισμών/Φορέων
- Επιμόρφωση & Ενημέρωση Νομοθετικών/Πολιτικών Παραγόντων
- Επιμόρφωση & Ενημέρωση Οικονομικού/Επενδυτικού Τομέα
- Επιμόρφωση & Ενημέρωση του Κοινού
- Δημιουργία Θετικού Περιβάλλοντος για την Ανάπτυξη της Αεροπλοΐας
- Συντονισμό με Διεθνείς Επαγγελματικούς Οργανισμούς Αεροπλοΐας
Τέλος, τόνισε ότι το Ελληνικό Αεροπορικό Επιμελητήριο θα μπορούσε να αποτελέσει βασικό παράγοντα οικονομικής αναπτύξης της χώρας.
Ο Hλίας Λάππας, Αεροναυπηγός, Διδάσκων στο Τμήμα Τεχνολογίας Αεροσκαφών των ΤΕΙ Χαλκίδας, αναφέρθηκε στην αξιοπλοϊμότητα των κρατικών αεροσκαφών, αρχικά τονίζοντας πως κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ έχει αναπτύξει αυτόνομο πρόγραμμα αξιοπλοϊμότητας για τα κρατικά του αεροσκάφη και αντίστοιχο θεσμικό πλαίσιο. Όλες οι δραστηριότητες αξιοπλοϊμότητας εκτελούνται και ρυθμίζονται μόνο σε εθνικό επίπεδο. Η όποια εναρμόνιση επιτυγχάνεται για συγκεκριμένα κατασκευαστικά projects και επαναλαμβάνεται για κάθε νέο project. Παρουσιάζονται βέβαια προβλήματα, όπως τα πολυεθνικά projects, όπου ανακύπτουν δυσκολίες λόγω έλλειψης ‘κοινής γλώσσας’ σε θέματα αξιοπλοϊμότητας, καθυστερήσεις στην πιστοποίηση των αεροσκαφών και επιπλέον κόστος.
Επίσης, είπε πως απαιτούμενα βήματα για την εναρμόνιση του θεσμικού πλαισίου αξιοπλοϊμότητας κρατικών αεροσκαφών είναι η ανταλλαγή πληροφοριών και απόψεων μεταξύ των Αρχών Αξιοπλοϊμότητας κρατικών αεροσκαφών των κρατών-μελών, καταγραφή των εθνικών κανονισμών αξιοπλοϊμότητας σε ευρωπαϊκό επίπεδο με σκοπό τη μετέπειτα αξιολόγηση και σύγκρισή τους, η εναρμόνιση των εθνικών κανονισμών αξιοπλοϊμότητας και επίτευξη ομοιογένειας απόψεων και προσεγγίσεων, η ανάπτυξη κοινών διαδικασιών και απαιτήσεων πιστοποίησης αεροσκαφών.
Τέλος, αναφέρθηκε στην ίδρυση (Νοέμβριος 2008) ευρωπαϊκού Forum Αρχών Αξιοπλοϊμότητας Κρατικών Αεροσκαφών με τους εξής στόχους:
• Κοινό θεσμικό πλαίσιο (common regulatory framework)
• Κοινές διαδικασίες πιστοποίησης (common certification processes)
• Κοινή προσέγγιση σε διαπιστεύσεις εταιριών της αεροναυπηγικής βιομηχανίας (common approach to organizational approvals)
• Κοινή προσέγγιση στη διατήρηση αξιοπλοϊμότητας (common aproach to preservation of airworthiness)
• Ρυθμίσεις για αμοιβαία αναγνώριση των Αρχών Αξιοπλοϊμότητας των κρατών-μελών και αντίστοιχων αρχών εκτός ΕΕ (arrangements for mutual recognition)
• Ίδρυση Κοινού Ευρωπαϊκού Οργανισμού Αξιοπλοϊμότητας Κρατικών Αεροσκαφών
• Τρέχουσες Εξελίξεις
• Επίτευξη επί της αρχής συμφωνίας σε Κείμενο Βασικού Πλαισίου λειτουργίας του Forum
Ο Cpt Σταύρος Αναστασιάδης, Ταξίαρχος (ε.α.) Π.Α, ArGo Airways, μίλησε για τη σπουδαιότητα των υδροπλάνων ιδιαίτερα γα την νησιωτική Ελλάδα προβλέποντας τις μελλοντικές δυνατότητες της αγοράς που δημιουργούν τα υδροπλάνα. Συγκεκριμένα είπε, πως ο κάθε πολίτης στο μέλλον θα έχει τη δυνατότητα να επιλέγει την τοποθεσία του προορισμού αναψυχής, ταξιδεύοντας με υδροπλάνο. Το υδροπλάνο είναι ιδιαίτερα ασφαλές αλλά και περιβαλλοντικά πιο φιλικό από τα αεροπλάνα και τα ταχύπλοα σκάφη και πλοία της γραμμής.
O Παναγιώτης Neufelt, Πρόεδρος της Ciel Airlines, S.A, ανέφερε ότι το ζήτημα της ανάπτυξης της γενικής αεροπορίας αλλά και των αεροδρομίων είναι περίπλοκο. Το υπάρχον νομικό πλαίσιο έχει ανάγκη από ερμηνεία. Δημιουργούνται συγκρούσεις με άλλους τομείς σε ανάπτυξη και κοινωνικές προτεραιότητες. Η υπάρχουσα κατάσταση διαμορφώνει εντάσεις και έλλειψη ανάπτυξης σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Μέσα από σχέσεις ΣΔΙΤ μπορεί μια τοπική κοινωνία να εισάγει κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή ένωση αλλά και από διεθνή επενδυτικά σχήματα για την ανάπτυξη αεροδρομίων και αγορών, όπως είναι η γενική αεροπορία. Κεφάλαια είναι αναγκαίο να διατίθενται και σε υποδομές γύρω από το αεροδρόμιο (δρόμοι, περίθαλψη, συγκοινωνίες, ξενοδοχειακές μονάδες, λιμάνια κ.α.).
Η ασφάλεια είναι ένας σημαντικός παράγοντας, καθώς δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας και επενδύονται κεφάλαια για υποδομές και τεχνολογία. Είναι απαραίτητη η συμμετοχή αεροδρομίων σε δίκτυα αεροδρομίων, επικοινωνιών και μεταφορών. Στην Ελλάδα έχουμε διαθέσιμα 55 πιστοποιημένα αεροδρόμια, έτοιμα προς ανάπτυξη. Σε βάθος χρόνου επταετίας θα μπορούσαν να εισρεύσουν μόνο για ανάπτυξη από 30 δις έως και 100 δις ευρώ. δίχως να πωληθεί γη.
Η Καθ. Αγνή Βλαβιανού Αρβανίτη, Πρόεδρος της Διεθνούς Οργάνωσης Βιοπολιτικής ανέφερε ότι ‘επί σειρά ετών, στη Διεθνή Οργάνωση Βιοπολιτικής (Biopolitics International Organisation – Β.Ι.Ο.) προτείνουμε προγράμματα που μπορούν να αποβούν σε τεράστια οικονομικά οφέλη για να προλάβουμε την κρίση. Ας αντιληφθούμε τουλάχιστον όλοι έγκαιρα ότι τώρα δίδεται η ευκαιρία για την οικοδόμηση μιας νέας «πράσινης» κοινωνίας, μιας νέας αναγέννησης. Ένας τομέας που νιώθουμε ότι μπορεί να συμβάλει καταλυτικά στην επίτευξη αυτού του στόχου είναι οι αερομεταφορές. Παρά το γεγονός ότι η αεροπορία αποτελεί μια σχετικά περιορισμένη βιομηχανία, ευθύνεται για το 9% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την ανάγκη οικονομικής εκτόνωσης του κλάδου, καθιστά επείγουσα την αναζήτηση νέων κατευθύνσεων για το μέλλον. Σήμερα, η αεροπορία και η αεροναυπηγική βιομηχανία βρίσκονται υπό πίεση να δράσουν υπεύθυνα απέναντι στο πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής. Η ενσωμάτωση περιβαλλοντικών πρακτικών μπορεί να οδηγήσει στην υιοθέτηση οικονομικά αποδοτικών δραστηριοτήτων. Για παράδειγμα, το κόστος των καυσίμων στην αεροναυπηγική βιομηχανία αντιπροσωπεύει το 25% των λειτουργικών εξόδων μιας αεροπορικής εταιρείας. Η βελτίωση της απόδοσης των καυσίμων, μέσα από την αναβάθμιση των μοντέλων της μηχανής ενός αεροσκάφους, δεν περιορίζει μόνο τις εκπομπές αερίων αλλά και τα έξοδα.
Ομοίως, τα ελαφρότερα αεροπλάνα όχι μόνο καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα, αλλά υπόκεινται και σε χαμηλότερα τέλη αεροδρομίου, γεγονός που μπορεί να εξοικονομήσει σημαντικούς οικονομικούς πόρους. Σύμφωνα με την ένωση αεροπορικών μεταφορών (ΑΤΑ), οι φόροι αεροδρομίου και τα τέλη αποβίβασης, που καθορίζονται κυρίως από το βάρος του αεροπλάνου, ανέρχονται γύρω στα 43,5 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως και αποτελούν το 11% του παγκόσμιου εισοδήματος της βιομηχανίας. Λύσεις υπάρχουν.
Τα εναλλακτικά καύσιμα, τα βελτιωμένα αεροδυναμικά σχέδια αεροσκαφών για αργές πτήσεις και τα ελαφρύτερα αλλά ανθεκτικότερα αεροπλάνα αποτελούν μερικές από τις λύσεις που θα περιορίσουν το αποτύπωμα του άνθρακα.
Εν κατακλείδι, τόνισε ότι στα πρότυπα του βιο-τουρισμού, αναπτύσσεται μια παγκόσμια κινητοποίηση για την οικοδόμηση νέων αξιών στην κοινωνία, η οποία μπορεί να συμβάλει στην αναχαίτιση της οικονομικής κρίσης και στην προώθηση ενός οράματος ελπίδας και ειρήνης.
Τον συντονισμό του συνεδρίου έκανε ο δημοσιογράφος Αλέξανδρος Μοζ, ο οποίος τόνισε ότι τέτοιες προσπάθειες είναι σημαντικές για την ζύμωση ιδεών και την ανάδειξη θέσεων και προτάσεων, που πραγματικά μπορούν να συντείνουν ουσιαστικά στην προώθηση των αεροπορικών ζητημάτων.
Ευχάριστη και αισιόδοξη νότα ήταν για μια ακόμη φορά η μαζική παρουσία και συμμετοχή των νέων φοιτητών αεροπορικού κλάδου από το Τ.Ε.Ι. Χαλκίδας, καθώς και σπουδαστών της Σχολής Ικάρων, οι οποίοι συμμετείχαν ενεργά στη συζήτηση στο τέλος του συνεδρίου, δεδομένου του ότι η εκδήλωση είχε και εκπαιδευτικό χαρακτήρα.
Το συνέδριο έληξε με την δέσμευση των συμμετεχόντων, ότι το απόσταγμα του συνεδρίου θα προωθηθεί στους εντός κι εκτός Ελλάδος αρμοδίους φορείς, προκειμένου να αρχίσει η υλοποίηση των απαιτούμενων διαδικασιών, ώστε να γίνει πραγματικότητα η ίδρυση αεροπορικού επιμελητηρίου και η αξιοποίηση της γενικής αεροπορίας, για οικονομική & τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας.